PREKID PROMETA?

Preko Rusije idu ključni zračni koridori: Ako izbije rat, avioprijevoznici će se morati vratiti na rute iz hladnog rata

Europski zrakoplovi tada su morali sletjeti na Aljasku kako bi dopunili gorivo te nastavili do, recimo, Tokija

Arhiva

 David Nunuk/Sciencephoto/Profimedia

Zrakoplovne tvrtke, kao i leasing tvrtke koje iznajmljuju zrakoplove vrijedne milijarde dolara avioprijevoznicima, ubrzano smišljaju što učiniti ako izbijanje sukoba između Rusije i Ukrajine zaustavi njihovo poslovanje.

Ono što čelnike tvrtki najviše brine odnosi su s ruskim tvrtkama, koji bi se sigurno zakomplicirali ako bi zapadne zemlje uvele sankcije protiv Rusije, na što bi Moskva sigurno odgovorila vlastitim paketom sankcija protiv zapadnih zemalja - sankcijama koje bi mogle prouzročiti ozbiljne probleme u poslovanju brojnim zapadnim tvrtkama. Sankcije bi mogle prekinuti isplate leasing tvrtkama, a cijelo svjetsko tržište zračnog prometa moglo bi završiti u kaosu zabrani li Rusija zapadnim državama prelete preko ruskog teritorija.

- Očekujemo asimetričan odgovor Rusije - rekao je za Reuters neimenovani izvor iz avioindustrije koji trenutačno razmatra moguće scenarije prekida zračnog prometa. Isti izvor ističe da je, upravo zbog moguće štete za industriju, vrlo malo vjerojatno da će zapadne zemlje prve zatvoriti svoj zračni prostor.

Veliki teritorij

Problem leži u zračnim koridorima između Europe i Sjeverne Amerike ili Azije, koji u velikom broju prolaze kroz ruski zračni prostor. Riječ je o vitalnim zračnim prometnicama za međunarodnu trgovinu, kroz koju prolazi velik postotak svjetskog tereta prevoženog zrakoplovima.

Stručnjaci upozoravaju da će avioprijevoznici morati smišljati alternativne rute u slučaju da Rusija zatvori svoje granice za tuđe zrakoplove, što bi za mnoge moglo značiti povratak na rute kojima su se koristili za hladnog rata, kad su europski zrakoplovi morali prelijetati Sjevernu Ameriku, sletjeti na Aljasku kako bi dopunili gorivo te nastaviti dalje do odredišta poput Tokija.

Stručnjakinja s američkog Enterprise instituta, Elisabeth Braw, ističe da veliki teritorij Rusije i njegovo značenje na karti suvremenog zračnog prijevoza predstavlja prednost koju Sovjetski Savez nije imao u prošlom stoljeću, kad je globalno gospodarstvo bilo znatno slabije integrirano nego danas. - Dosad, Moskva nije prijetila da će ukinuti pravo na prelet, no svjesna je da ima fantastično oružje na raspolaganju - ustvrdila je Braw u kolumni za časopis Defense One.

Avioni u najmu

Rusija ne mora ni automatski zabraniti sve letove kako bi zagorčala život zapadnim tvrtkama. Svaki prelet ovisi o odobrenju koje se ne daje uvijek rutinski. - Postoji mogućnost da će se neki od zahtjeva za odobrenje jednostavno ignorirati bude li situacija ozbiljnija - rekao je analitičar Robert Mann.

Leasing tvrtke strahuju od mogućih posljedica ako Rusiju bude odsječena od međunarodnog sustava za prekogranično plaćanje SWIFT. Prema analitičkoj tvrtki Cirium, od ukupno 980 zrakoplova kojima se koriste ruski avioprijevoznici, čak 777 je u najmu. Od te brojke, 515 zrakoplova vrijedno oko 10 milijardi dolara unajmile su strane tvrtke.

- Ako se uvedu sankcije na poslovanje s ruskim tvrtkama, to bi moglo pogoditi više od 500 zrakoplova ako se ne dopuste izuzeci - rekao je Rob Morris, jedan od vodećih konzultanata u Ciriumu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 22:27