Premoreni japanski radnici koji u uredima provode po 12 i više sati te zbog takvih radnih navika imaju i zdravstvenih problema počeli su angažirati tzv. agencije za otkaze kako bi svoja radna mjesta mogli napustiti bez neugodnih razgovora sa šefovima koji često znaju poderati njihove zahtjeve za raskid ugovora o radu i urlati na njih, piše CNN.
Iako su agencije za otkaze postojale i prije, popularnost im je narasla tijekom pandemije koronavirusa SARS-CoV-2, kada su mnogi Japanci (a i drugi žitelji svijeta) preispitivali svoje živote i prioritete. CNN navodi da se ne zna koliko ih postoji, ali navodi da njihove usluge koštaju otprilike isto kao i večera u kakvom otmjenom restoranu.
Shiori Kawamata iz agencije za otkaze Momuri rekla je da njezina agencija tijekom prošle godine zaprimila možda čak i 11 tisuća upita nezadovoljnih radnika. Agencija radi od 2022. godine, a ime joj u slobodnom prijevodu znači "ne mogu više". Momuri onima koji rade puno radno vrijeme svoje usluge naplaćuju 22 tisuća yena (135 eura), a 12 tisuća (73 eura) onima koji rade pola radnog vremena. Agencija umjesto radnika razgovora s njegovim poslodavcem, pregovara o otpremnini i predlaže odvjetnike koji mu mogu pomoći riješiti pravne probleme u slučaju da se pojave.
Kawamata je CNN-u rekla da je bilo slučajeva da su poslodavcima radnicima i po tri puta kidali otkaze. "Ljudi nas nekad zovu u suzama i pitaju mogu li dati otkaz. Mi im kažemo da mogu te da je to jedno od radničkih prava", dodala je Kawamata. Zaposlenica Momurija rekla je CNN-u da su poslodavci nekim radnicima više puta dolazili pred domove i zvonili im dok se nisu javili. Jedan je šef svog zaposlenika zbog zahtjeva za raskid ugovora odveo u hram jer je navodno bio "uklet". Najviše problema s poslodavcima imaju zaposlenici malih i srednjih tvrtke te oni koji rade u ugostiteljstvu, zdravstvu i sustavu socijalne skrbi.
Nezdrava kultura prekomjernog rada već je dugo prisutna u Japanu. Tvrtke od zaposlenika traže da rade 10-ak i više sati, šefovi su iznimno zahtjevni, a neke firme od radnika traže da im se maltene potpuno predaju. Kako bi pokušala iskorijeniti taj problem, japanska je vlada 2017. počela objavljivati popis "crnih tvrtki", tvrtki koje izrabljuju svoje radnike. Otad je na crnu listu stavljeno više od 370 tvrtki.
Japan poznaje i fenomen "karoshi" - "smrt od prekomjernog rada". Prema podacima Ministarstva zdravstva, rada i socijalne skrbi za 2022. godinu, 54 su osobe preminule od bolesti mozga i srca koje su povezane upravo s prekomjernim radom. Usporedbe radi, na takav je način 2002. preminulo 160 osoba. Dok broj umrlih od prekomjernog rada pada, broj osoba koje se muče sa stresom na poslu u tom je periodu porastao s 341 na 2683.
Stručnjaci su CNN-u rekli da se odnos mladih Japanaca prema poslu mijenja te da je zato porasla popularnost agencija za otkaze. Mnogi od njih ne misle da trebaju slijepo izvršavati zahtjeve svojih šefova, a ako im se posao prestane sviđati, rado će dati otkaz. To, međutim, ne znači da će ući u šefov ured i reći mu da daju otkaz. Radije će agenciji platiti da to napravi umjesto njih.
CNN piše da su mu stručnjaci rekli da današnja mladež nije ljubitelj sukoba te da zato angažiraju agencije poput Momurija. Shiori Kawamata iz Momurija kaže da bi njezina agencija radije da nema posla, ali da je nužna jer se određeni poslodavci još uvijek grozno ophode prema svojim zaposlenicima. "Sumnjam da ćemo u dogledno vrijeme zatvoriti svoja vrata", rekla je Kawamata.