LET MH370

Prijelomnica u slučaju misterioznog nestanka malezijskog aviona? Ribar: ‘Pronašao sam krilo!‘

Kaže da je pokušao obavijestiti vlasti o onome što je našao, no oni su mu rekli da je to sigurno bio dio nekog kontejnera
 Netflix/Everett/Profimedia/Netflix/everett/profimedia

Kad je prije devet godine ribarska mreža njegove koćarice zakačila nešto u morskim dubinama nedaleko jugoistočne obale Australije, Christopher​ Kit Olver odmah je znao da je riječ o nečem ogromnom, piše Sydney Morning Herald.

Brodski motor se pregrijavao zbog silne težine, a ono što je mreža na kraju dovukla na površinu,Kita muči već godinama.

Dugo o tome nikome nije govorio, no danas, kad mu je 77 godina i nakon što je preživio nekoliko srčanih udara, Kit je svjestan da mu je preostalo još malo vremena da olakša dušu i oslobodi se starih tajni. Pa je odlučio progovoriti.

‘Bilo je to ogromno krilo velikog mlaznog zrakoplova‘, kaže on. ‘Volio bih da nikad nisam vidio tu stvar... ali eto. Bilo je to krilo mlažnjaka.‘

Olver, koji je i sâm u mladosti imao pilotsku dozvolu i upravljao s nekoliko malih aviona poput Cessne, odbacuje svaku mogućnost da se radilo o krilu nekog malog aviona.

‘Ova je stvar bila puno veća od bilo čega u kategoriji privatnih zrakoplova‘, kaže.

George Currie, jedini je još uvijek živući član posade s Olverove 24-metarske koćarice nazvane ‘Vivienne Jane‘, koji je bio s njim tog dana u rujnu ili listopadu 2014.

Currie i Olver nisu bili u kontaktu nekoliko godina, no čim su novinari nazvali Currieja, on je točno znao što žele.

‘Nemate pojma kakve smo probleme imali kad smo dovukli ono krilo‘, kaže on.

‘Bilo je nevjerojatno teško i nespretno. Rasteglo je mrežu i poderalo je. Bilo je preveliko da bismo ga mogli izvući na palubu. Čim sam ga vidio znao sam što je. Očito je krilo, ili dio krila, komercijalnog aviona. Bilo je bijele boje pa je očito da nije od vojnog mlažnjaka ili malog aviona‘, kaže Currie. ‘Trebao nam je cijeli dan da ga se riješimo.‘

Kako nikako nisu uspijevali osloboditi krilo iz mreže, Olver je naredio svojoj posadi da odreže mrežu.

Kad je večer već dobro odmakla, mreža od 20.000 dolara i sve što je u njoj bilo, potonulo je u tminu Južnog oceana.

Krilo se zaustavilo na relativno maloj dubini, nekoliko stotina metara od sjevernog ruba dubokog podvodnog vulkanskog kratera.

Područje je oko 55 kilometara zapadno od grada Robea na jugu Australije i otprilike isto toliko od obale.

Olver to mjesto vrlo dobro poznaje jer je to područje u kojem lovi vrlo cijenjenu ribu zvanu alfonsino.

Prva stvar koja je pala na pamet i Olveru i Currieju - a kažu i drugoj dvojici članova posade - bilo je da je krilo možda dio aviona s leta MH370 Malaysia Airlinesa koji je nestao 8. ožujka 2014. s 227 putnika i 12 članova posade.

Nestanak tog aviona jedna je od najvećih svjetskih misterija, a sudbina ukletog leta nije razjašnjena do dan-danas.

image

Potraga za nestalim avionon 2015.

Richard Bouhet/Afp/Profimedia/Richard Bouhet/afp/profimedia

Istražitelji su tada zaključili da je MH370 pao negdje u južnom Indijskom oceanu. No unatoč najskupljoj potrazi na moru u povijesti, nije pronađen nikakav trag gdje bi avion mogao biti.

2015. i 2016. godine nekoliko dijelova aviona ocean je izbacio na plaže Reuniona, otoka na istočnoj obali Afrike, i na obalu afričke države Mozambik.

Zbog toga se Olver bojao da bi ga mogli proglasiti teoretičarem zavjere ako bude tvrdio da je pronašao krilo aviona stotinama kilometara istočno od područja za koje se pretpostavljalo da se MH370 srušio.

No postojao je još jedan razlog zbog kojeg nije s tom pričom želio u javnost.

Naime, 1990. godine umalo je poginuo kad je njegov tadašnji brod udario u nešto u moru za što je pretpostavio da je bio kontejner koji je pao s nekog teretnog broda. Njegov brod je naglo počeo propuštati vodu i unatoč Olverovim naporima da ga spasi, ubrzo je potonuo.

No kad ga je spasilački brod doveo do obale, Olver je na svoj užas shvatio da su novinari već nazvali njegovu suprugu Stephanie i rekli joj da je nestao na moru.

Otada Olver ima averziju prema novinarima koja je postala još veća kad je, još uvijek traumatiziran, stigao u grad Hobart i našao se okružen novinarima koji su ga ispitivali kako se osjeća i što se točno dogodilo.

Ipak, Olvar se kasnije smekšao i odlučio ispričati novinarima kako je prije devet godina ‘ulovio‘ krilo mlaznog aviona.

Gluhe nadležne službe

Olver točno zna gdje se to dogodilo. Na elektroničkom crtaču karata, na koći jednog svojeg prijatelja koji koristi Global Positioning System, ucrtao je točne koordinate mjesta gdje je spustio misteriozno krilo: 37 stupnjeva, 16 minuta južno i 139 stupnjeva, 12 minuta istočno.

Kaže da je tada pokušao obavijestiti vlasti o onome što je našao i nazvao Australsku upravu za pomorsku sigurnost (AMSA). No oni su mu rekli da je s nekog ruskog broda pao kontejner te da je to što je ulovila njegova mreža, sigurno dio kontejnera.

AMSA je ovog tjedna priopćila da nema podataka o kontaktiranju s Olverom tijekom tog razdoblja.

Olver je tri godine kasnije pokušao ponovno.

27. studenog 2017. poslao je e-mail Ocean Infinityju, tvrtki koja je krenula u novu - i na kraju opet bezuspješnu - potragu za MH370.

‘Zovem se Christopher Olver. Prije tri godine upravljao sam svojom koćaricom kod Robea u Južnoj Australiji kad sam mrežom izvukao krilo aviona. Prijavio sam incident i vlasti su me obavijestile da je kontejner nedavno izgubljen u tom području. Budući da je bio tako daleko od područja potrage, nisu pokazali daljnje zanimanje‘, napisao je tada Olver.

‘Koćarim već 35 godina i ovo nije bio brodski kontejner. Uvjeren sam da je ovo bilo krilo zrakoplova. Slobodno me nazovite. Christopher (Kit) Olver.‘

Kaže da nikad nije dobio odgovor.

I sada, s tugom obitelji onih izgubljenih na letu na MH370 na umu, Kit Olver pokušava još jednom ispričati svoju priču u nadi da će ga ovaj put netko čuti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 17:26