Nizozemska, nekoć poznata kao prijateljska prema biciklima, suočava se s iznenađujućom prijetnjom: napredni električni bicikli koji jure do 42 km/h. Problem nisu normalni e-bicikli, već sve više poboljšanih bicikala koji su u osnovi ilegalni mopedi, za koje je potrebna vozačka dozvola i kacige, čega se vozači ne pridržavaju. Nizozemska stoga kreće u akciju s novim mjerama i ograničenjima kako bi biciklisti, ali i svi drugi sudionici u prometu ponovo bili sigurni.
Debby Nieberg vozila se biciklom kući od zubara prošlog listopada, kada je oborena na pločnik i slomila rame. Prema policijskom izvješću, mladić na e-biciklu, pretječući Debby na uskim biciklističkim stazama Amsterdama, srušio ju je s bicikla, ustao i odjurio, a bijeg je sam po sebi zločin.
Ona je svoju nesreću prijavila Fietsersbondu, sindikatu biciklista koji vodi kampanju za suzbijanje brzih e-bicikala i bicikla s iznimno širokim gumama. Biciklisti bi po pravilu trebali koristiti samo biciklističke staze s maksimalnom brzinom od 25 km/h, no neki su bicikli dizajnirani da voze brže ili ih korisnik mijenja kako bi im to omogućio. Prošlog lipnja nizozemski zastupnici izglasali su zabranu povećavanja tvornički programiranih brzina e-bicikala, a stručnjaci za biciklizam upozoravaju da će se nacije koje ubrzano uvoze takve bicikle, poput Ujedinjenog Kraljevstva, uskoro suočiti s istim problemima.
Nedavno istraživanje nizozemske vlade otkrilo je da e-bicikli obično putuju brzinom od gotovo 24 km/h, to je 3 km/h brže od normalnih bicikala, ali četvrtina e-biciklista prelazi ograničenje – posebno mladi i odrasli. Nizozemska ima oko 5 milijuna e-bicikala, za populaciju od 17,8 milijuna, a korisnici uključuju i djecu osnovnih škola.
Zabranu e-bicikala na biciklističkim stazama
Esther van Garderen, direktorica Fietsersbonda, vodi kampanju za brzu provedbu zabrane povećanja brzine i zabranu brzih e-bicikala na biciklističkim stazama.
- Problem nisu normalni e-bicikli, već sve više poboljšanih bicikala koji su u osnovi ilegalni mopedi. U Nizozemskoj od siječnja korisnici mopeda moraju nositi kacigu i to se mladima ne sviđa. Također moraju imati 16 godina i vozačku dozvolu, i upravo se zbog toga sve više prodaju ilegalni bicikli. Njih mlađi od 16 godina voze cestama pri 40 km/h, bez kacige. To nije dopušteno, ali nema regulacije – objasnila je Esther van Garderen.
Dodala je da joj je krv proključala zbog plana okruga Amsterdam-Zuid da istraži trebaju li djeca biciklisti biti obvezni pričvrstiti zastavu na svoje bicikle kako bi se poboljšala sigurnost na cestama. Smatra da se tako zapravo olakšava počiniteljima i da se ne radi na tome da se kaznena djela smanje na minimum.
Njenu zabrinutost dijeli i amsterdamska D66, liberalno-demokratska stranka.
- Istraživanje policije pokazalo je da su se prometne nesreće povećale i kao što smo sumnjali, e-bicikli igraju važnu ulogu. S jedne strane, ovo je izvrstan grad: više ljudi može voziti bicikl na posao i to je fantastično, ali vidimo da su brzine problem u našoj infrastrukturi. Želimo razmotriti obvezne kacige za ljude na e-biciklima, geofencing proizvođača tako da ne možete voziti brže od 15 km/h, maksimalnu brzinu na biciklističkim stazama i da e-bicikli idu na ceste - rekla je Elise Moeskops, vijećnica D66.
Ograničenja brzine
Ove će jeseni Amsterdam smanjiti ograničenja brzine s 50 na 30 km/h na 500 cesta, a grad također istražuje sustave inteligentne prilagodbe brzine kako bi upozorio bicikliste koji prebrzo voze ili čak prisilio e-bicikle da uspore.
- Sigurnost u prometu i sigurna vožnja bicikla područja su u kojima doista želim napraviti korak naprijed u nadolazećim godinama. Dvije trećine Amsterdamaca kaže nam da se ne osjećaju sigurno u prometu. Tako će više od 80% cesta postati zona od 30 km/h, a mi istražujemo ograničenje brzine na biciklističkim stazama. Rast električnih vozila znači da postoje velike razlike od brzine na biciklističkim stazama, a studije pokazuju da to stvara rizike - rekla je Melanie van der Horst, zamjenica gradonačelnika za promet.
Međutim, kacige su smetnja. Poznato je da nizozemski biciklisti pružaju otpor prema nošenju kaciga, unatoč preporukama državne zaklade za istraživanje sigurnosti na cestama na temelju globalne meta-analize koja pokazuje da one smanjuju ozljede glave za 48%.
Patrick Beerepoot, savjetnik u centru za medicinsku rehabilitaciju u Amsterdamu koji radi s osobama s ozljedama mozga, rekao je da su u prošlog godini primijetili sve više nesreća s električnim biciklom. Nisu samo ljudi na biciklu žrtve, već i ljudi na biciklističkoj stazi pogođeni biciklima koji jednostavno idu prebrzo.
Proizvođači kreću s prilagodbama softvera
Proizvođači e-bicikala u međuvremenu su počeli prilagođavati svoj softver za ograničavanje brzina, ponekad na negodovanje korisnika. VanMoof, popularni brend, rekao je da je 2022. promijenio svoju aplikaciju kako bi spriječio klijente da postavljaju veća ograničenja brzine.
- Naravno, naš vozač i sigurnost vozača su na prvom mjestu. Svjesni smo razvoja situacije oko ograničenja brzine za e-bicikle, tako da se VanMoof e-bicikli više ne mogu postaviti na višu brzinu iz aplikacije VanMoof. Ne možemo govoriti u ime aplikacija trećih strana - rekla je glasnogovornica za Observer.
Glasnogovornik tvrtke Rad Power Bikes rekao je da se njihovi europski bicikli s debelim gumama ne mogu voziti u stilu motocikla, da imaju rigorozna testiranja i EU certifikat.
- Široke gume ne ubrzavaju brzinu bicikla, već ga usporavaju zbog povećanog trenja - istaknuo je brend.
Međunarodna zaklada za zagovaranje biciklizma BYCS vjeruje da bi malo sporiji gradovi mogli biti bolji.
- Tehnologija se hvali kao napredak, ali ne radi se o napretku. Radi se o urbanom zdravlju i sustavu u kojem su ljudi aktivniji, zdraviji i jedni drugima križaju putove, na dobar način - rekla je Maud de Vries, izvršna direktorica.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....