Ratno zrakoplovstvo SAD-a dostavilo je Zastupničkom domu Kongresa tajno izvješće o oživljavanju programa F-22 Raptora, piše Defence Blog.
Prema njihovom pisanju, izvješće je u Kongres stiglo prije dva dana, ali osoblje i dalje pomno prolazi kroz sve što se u njemu nalazi pa službenih izjava o njegovom sadržaju zasad nema. Zastupnici su izvješće od Ratnog zrakoplovstva naručili još lani, s ciljem da se utvrdi koliko bi točno koštalo ponovno pokretanje proizvodnje ovog naprednog višenamjenskog borbenog aviona pete generacije.
Razvoj zrakoplova koji će kasnije postati F-22 Raptor počeo je još 80-ih godina prošlog stoljeća, a prototip je prvi puta poletio 1997. godine. U redovnom sastavu Ratnog zrakoplovstva SAD-a je od kraja 2005. godine, a u rujnu 2014. godine piloti F-22 sudjelovali su u prvim borbenim operacijama kad su bacili nekoliko precizno navođenih bombi na položaje džihadista u Siriji.
Program razvoja i proizvodnje Raptora je Amerikance ukupno koštao oko 67 milijardi dolara, za koje su dobili 195 letjelica, od čega je njih 187 operativno. Zbog očuvanja tajnovitosti tehnologije korištene u Raptoru, američki Kongres je zabranio njegov izvoz, a zbog visokih troškova proizvodnje (150 milijuna dolara po jedinici) i održavanja, kao i ocjene da zrakoplov nije potreban u većim brojevima u tadašnjem geopolitičkom okruženju, SAD je 2011. godine obustavio njegovu proizvodnju.
Ovaj zrakoplov mnogi smatraju trenutno najboljim borbenim avionom na svijetu, koji se može uspješno nositi s naprednim ruskim sustavima protuzračne obrane, poput S-300V4 i S-400, ili borbenim avionom Su-35S Flanker-E, pisao je nedavno američki portal National Interest. Kako je za National Interest rekao pukovnik Pete Fesler, u simulaciji borbi protiv ranih prijetnji "F-22 je vrlo rijetko pogođen".
F-22 je dug 19 metara, ima raspon krila od 13,5 metara i prazan teži 19,7 tona, dok mu je maksimalna uzletna težina 38 tona. Može letjeti brzinom većom od 2 Macha, a ima i mogućnost superkrstarenja (bez korištenja naknadnog dogorijevanja goriva) pri brzini znatno većoj od 1 Macha. Maksimalni dolet mu je malo iznad 3000 kilometara, borbeni dolet je 860 kilometra, a za pogon su zadužena dva Pratt & Whitney F119-PW-100 turbo-mlazna vektorska motora.
Ključne karakteristike zbog kojih ga mnogi smatraju najboljim su "stealth" tehnologija koja mu omogućuje znatno smanjeni radarski odraz, već spomenuta mogućnost superkrstarenja, velika agilnost i impresivno naoružanje u kojem se ističe 6 projektila AIM-120 AMRAAM, dva AIM-9 Sidewinder projektila i rotirajući top M61A2 Vulcan kalibra 20 mm. Uz projektile, F-22 može nositi i bombe za gađanje ciljeva na zemlji. Osim toga, nedavno je započeta i nadogradnja F-22 novim Block 3.2A softverom koji bi trebao znatno povećati učinkovitost zrakoplova u borbenim akcijama.
Ukratko, prednost F-22 trebala bi biti u tome da locira, nacilja i potencijalno obori suparnički zrakoplov projektilom s veće udaljenosti, prije nego uopće bude detektiran. Štoviše, piloti Raptora tvrde da su se na vojnim vježbama toliko uspješno približili "suparničkim" zrakoplovima (koje bi glumili F-16 zrakoplovi), da bi ih bez problema oborili i Vulcan topom s bliske udaljenosti. No, treba uzeti u obzir da ovaj zrakoplov nije testiran u pravoj zračnoj borbi, kao uostalom i dobar dio borbenih zrakoplova 4++ generacije.
Ključni razlog zbog kojeg se razmatra ponovno pokretanje proizvodnje F-22 leži u promjeni geopolitičke situacije u zadnjih nekoliko godina, naročito iz aspekta zahlađenja američko-ruskih odnosa i dramatičnog uspona Kine koja će SAD uskoro prijeći kao prva ekonomska sila svijeta, koja pritom sve više investira u vojsku i sve agresivnije širi svoju interesnu sferu.
Drugi razlog je razvoj višenamjenskih borbenih zrakoplova pete generacije u Rusiji i Kini - Moskva početkom 2020-ih očekuje uvođenje Suhoja PAK FA u svoje zračne snage (iako je datum uvođenja vrlo nejasan zbog rezanja vojnog budžeta), dok bi Kina još ranije trebala završiti svoj Chengdu J-20, koji u mnogočemu kopira, a možda i poboljšava neke stvari viđene na američkom F-35 Lightningu. Osim toga, nedavno je i Airbus najavio potencijalno pokretanje programa razvoja borbenog zrakoplova pete generacije koji bi zamijenio 4++ Eurofighter, a navodno su Španjolska i Njemačka jako zagrijane za tu ideju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....