POD KONTROLOM KREMLJA

Procurio Putinov priručnik za medijsko izvještavanje: Upute su precizne, a ovo su 4 glavne propagandne linije

Nema tu puno mjesta za kreativnost, podobni mediji dobivaju redovito detaljne upute kako izvještavati o ratu

Vladimir Putin

 Sergei Chirikov/Afp

Nakon eksplozije Krimskog mosta ruski mediji pod kontrolom Kremlja dobili su upute kako izvještavati. "Histerija oko eksplozije bila je umjetna. Šteta je preuveličana propagandom Kijeva", trebali bi izvještavati ruski mediji, prema pisanim uputama Putinove administracije. "Kao rezultat napada na Krimski most, američki establishment podijeljen je oko pitanja podrške ukrajinskoj terorističkoj državi", informacija je koju je Kremlj poslao svojim medijima za objavu. Trebali bi izvještavati da je eksplozija "potaknula jedinstvo, nema panike i straha".

Nema tu puno mjesta za kreativnost, podobni mediji dobivaju redovito detaljne upute kako izvještavati o ratu, javlja ruski nezavisni portal Meduza. "Ljudi imaju razumijevanja prema privremenim teškoćama i pregledima vozila, pokazuju svoje najbolje osobine pomažući na benzinskim postajama, dijeleći benzin, brinući se za one koji su morali ostati na Krimu. Lječilišta, odmarališta, privatni sektor besplatno produljuju turistima boravak kako bi mogli sigurno otići kući kad to bude moguće", stoji u propagandnim materijalima.

Blogerima i uredništvima kontroliranih medija sugerira se da javljaju kako ukrajinska vojska nema šanse dalje napredovati kod Hersona te da Ukrajinci posustaju u "ratu Zapada protiv Rusije do posljednjeg Ukrajinca", pa zemlje Zapada šalju sve više svojih građana da se bore u ukrajinskim postrojbama. U Zaporižji se već izjednačio broj Ukrajinaca i stranaca u ukrajinskim postrojbama, teza je putinovskih propagandista.

Od travnja do listopada 2022. Putinovi suradnici priredili su deset takvih priručnika s uputama za medije pod kontrolom Kremlja, prenosi portal Meduza. Uredništvima kontroliranih medija ukazuje se na to što je "glavni događaj" o kojem trebaju izvještavati. Najvažnija vijest, prema priručniku, s početka listopada trebali su biti rezultati ankete po kojoj 75 posto ispitanika u Rusiji ima pozitivan stav prema aneksiji ukrajinskih teritorija, a čak ih 83 posto podržava stav da Rusija treba štititi interese građana na tim područjima i kad joj to komplicira odnose s drugim zemljama.

Moskva poziva medije pod svojom kontrolom da vode računa o emocijama koje svojim izvještavanjem potiču kod gledatelja i čitatelja. Primjerice, aneksija ukrajinskih teritorija trebala bi probuditi osjećaj "okupljanja" i "jedinstva" među građanima Ruske Federacije, napad na Krimski most treba potaknuti koheziju. Prije su često naglašavali važnost poticanja povjerenja i ponosa, što je početkom listopada, nakon uspješne protuofenzive ukrajinskih snaga, zamijenila "nada".

U dokumentu od 4. listopada navedene su četiri glavne propagandne linije koje treba prenijeti gledateljima i čitateljima. Jedna se tiče "jačanja Rusije" i propisuje da treba govoriti da je zemlja "službeno porasla za četiri regije". O mobilizaciji treba govoriti u pozitivnom tonu, da se u vojsci stvaraju jake prijateljske veze pa se formiraju grupe prijatelja koji su spremni pomoći jedni drugima. Zajedno lako uče i vježbaju vojne vještine. Naravno, nema riječi o muškarcima koji bježe od mobilizacije: već 70.000 mladića dobrovoljno se prijavilo za rat u Ukrajini i to je činjenica koju bi mediji prema napucima Kremlja trebali isticati.

Treća linija propagande nosi naziv "Slika pobjede" i posvećena je situaciji na bojištu. Unatoč činjenici da ruske trupe posljednjih tjedana gube prethodno okupirane teritorije, priručnici iz Kremlja pozivaju medije da nastavljaju govoriti o pobjedama i uspjesima, recimo o tome koliko je uništeno ukrajinskih oklopnih vozila. Preporučuje im se da ponavljaju kako sav napor ukrajinske vojske vodi "samouništenju Ukrajine".

U poglavlju "Novi svjetski poredak" stoji da su mediji dužni prenijeti jednostavnu ideju: zemlje bivšeg SSSR-a trebaju "naučiti lekcije iz sudbine Ukrajine" i ne kvariti odnose s Rusijom. Moldavija i njezina čelnica Maia Sandu navode se kao primjer pogrešnog stava. Mediji bi trebali isticati da se Rusija bori za novi svjetski poredak, s čime je vezan podatak da su u rujnu 2022. ruske isporuke nafte Indiji porasle više od 18 posto u odnosu na kolovoz. To bi trebao biti primjer razvoja suradnje sa zemljama "zainteresiranima za pošten i ravnopravan svjetski poredak".

Meduza navodi da brošure s propagandnim uputama piše Odjel za javne projekte predsjedničke administracije, koji nadzire kanale na mreži Telegram, blogere i mnoge medije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 23:33