Kriza u Crvenom moru znatno je smanjila tranzit komercijalnih brodova, ali tankeri s ruskom naftom uglavnom nesmetano prolaze kroz regiju, s manje rizika nego konkurencija, prema dužnosnicima prijevozničkih tvrtki, analitičarima i podacima o trgovinskim tokovima.
Od studenog jemenski pokret Ansar Allah (poznatiji kao hutisti, op.a.) napada u Crvenom moru brodove povezane s Izraelom, tražeći obustavu izraelskih vojnih operacija u okupiranom palestinskom Pojasu Gaze i dostavu humanitarne pomoći Palestincima.
SAD i Britanija odgovorili su sredinom siječnja napadima na ciljeve u Jemenu uz obrazloženje da žele osigurati plovidbu. Jemenska skupina proširila je pak popis meta i na brodove povezane sa SAD-om i Britanijom.
Brojne logističke kompanije preusmjerile su u međuvremenu brodove oko Rta dobre nade, što produljuje putovanje i povećava troškove.
Broj ruskih brodova tek blago smanjen
Od početka ruske invazije na Ukrajinu ruski izvoznici isporučuju robu uglavnom kroz Crveno more zbog europskih sankcija. Većina ruske nafte sada odlazi u Kinu i Indiju, a prije rata glavni kupac bila je Europa.
U protekla dva tjedna plovidba naftnih tankera kroz Crveno more bilježila je značajnije prekide. Isporuke dizela i mlaznog goriva s Bliskog istoka i Azije u Europu gotovo su obustavljene u danima nakon prvog vala američkih i britanskih napada na Jemen, pokazuju podaci analitičke tvrtke Vortex.
Broj ruskih brodova u prolazu kroz Crveno more istodobno je od prosinca tek blago smanjen, prema Vortexu, i prošli tjedan bio je još uvijek oko 20 posto veći od prosjeka u 2023. godini.
Brodovi koji prevoze rusku naftu uglavnom nemaju veze s Izraelom, SAD-om i Britanijom. Unajmljuju ih i osiguravaju tvrtke registrirane u zemljama koje nisu uvele sankcije Rusiji. Članice skupine G7 zaprijetile su sankcijama osiguravateljima i prijevoznicima koji servisiraju ruske barele skuplje od 60 dolara.
Budući da njihove veze sa zapadnim tvrtkama nisu vidljive, manje je vjerojatno da će ti brodovi biti meta napada. Mete su brodovi povezani s određenim zemljama, naglašava trgovac naftom Adi Imsirovic.
Mnogi brodovi s ruskim teretom signaliziraju da nisu povezani s Izraelom sustavom za automatsku identifikaciju (AIS), koji emitira niz informacija, uključujući poziciju i odredište broda, rekla je analitičarka Vortexa Mary Melton.
Prošlotjedni napad vjerojatno neće utjecati
Malo je vjerojatno da će prošlotjedni napad jemenskog pobunjeničkog pokreta na tanker s gorivom utovarenim u Rusiji utjecati na transport ruske robe budući da je taj brod postao meta zbog veza s britanskim i američkim tvrtkama, rekla je Melton.
"Tanker je bio povezan s korporacijama sa sjedištem u SAD-u i Velikoj Britaniji pa se drugi brodovi s ruskim teretom, koji nisu povezani s takvim tvrtkama, ne suočavaju sa sličnim rizikom", rekla je.
Isporuke ruske nafte bit će nastavljene, pod uvjetom da se posao isplati i da se može pribaviti osiguranje, s obzirom na razinu potražnje iz Indije i Kine, rekao je za Reuters Ian Wilkinson, potpredsjednik prodaje u Inchcape Shipping Servicesu.
Zapadni će pak tankeri vjerojatno izbjegavati rutu kroz Crveno more i ploviti oko Rta dobre nade, rekao je Shefali Shokeen, vodeći analitičar za brodski prijevoz pri brodovlasniku sa sjedištem u Dubaiju.
Logističke tvrtke očekuju u svakom slučaju veće troškove. Za rute kroz Crveno more brodari naplaćuju više vozarine i naknade za posadu, a skočile su i premije osiguranja od ratnih rizika.
Naknade za posadu danas su dvostruko veće, a premije za ratni rizik sada iznose oko jedan posto vrijednosti broda, dvostruko više nego prije otprilike 10 dana, isključujući popuste, kažu izvori iz industrije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....