Europska komisija planira tražiti od Googlea mjere za ublažavanje dominantne pozicije na tržištu digitalnog oglašavanja, što bi uključilo i prodaju dijela poslovanja s oglašavanjem. Tu mogućnost spominje u svojim izvještajima nekoliko medija, uključujući Bloomberg i agenciju Reuters.
Pozivajući se na neimenovane izvore iz Europske komisije, ovi mediji navode da bi Komisija već danas mogla pokrenuti taj postupak. Google bi trebao, da bi smanjio svoju dominantnu poziciju i time poštovao pravila tržišnog natjecanja, prodati dio poslovanja s tehnologijom oglašavanja.
O mogućem pokretanju ovog slučaja govorilo se neslužbeno i u ožujku. Komisija je navodno prikupljala informacije i od drugih kompanija kako bi mogla pripremiti "izjavu o primjedbama" (Statement of objections), koju bi uputila Googleu.
Europska komisija, koja već dugi niz godina ima na piku ne samo Google već i druge digitalne gigante, koje je u nekoliko navrata i kaznila golemim novčanim kaznama, prošle je godine pokrenula istragu o zastupljenosti ovog diva na ukupnom tržištu internetskog oglašavanja. Ta istraga je pokrenuta upravo zbog zabrinutosti o dominantnoj poziciji Googlea na tom unosnom tržištu.
Tržišno natjecanje
Neimenovani izvori iz Europske komisije priznaju da EU ne traži baš često podjelu poslovanja i prodaju nekog dijela. Ali Google navodno nije riješio sve prigovore EU vezane uz pravila tržišnog natjecanja.
Formalni prigovor Europska komisija bi Googleu mogla poslati već danas. Ipak, službene reakcije iz sjedišta Europske komisije o tome nije bilo, što je i uobičajeno za Komisiju koja ne komentira medijske napise.
Prema pisanju Reutersa, platforma Google za oglašavanje na digitalnom tržištu je najveća na svijetu i sudjeluje s 28 posto u ukupnim prihodima na tom tržištu.
Samo u prva tri mjeseca ove godine preko oglašavanja krovna tvrtka Googlea Alphabet imala je prihod od 54,55 milijardi dolara, a ukupni prihod je iznosio 69,79 milijardi dolara.
Europska komisija, ako se najave obistine, na taj bi se način pridružila mjerama koje je protiv Googlea pokrenula i američka administracija. Početkom godine odjel za suzbijanje monopola američkog ministarstva pravosuđa pokrenuo je postupak protiv Googlea, kojeg sumnjiči za monopol na tržištu digitalnog oglašavanja.
Toj inicijativi na federalnoj razini pridružilo se u međuvremenu i 17 američkih saveznih država. I vlasti SAD-a su od Googlea tražile prodaju dijela alata za oglašavanje kako bi se prestalo s onim što oni smatraju zloupotrebom dominantne pozicije na tržištu digitalnog oglašavanja. Googleu se stavlja na teret da nezakonito koristi metode eliminiranja ili ublažavanja bilo kakve konkurencije koja bi predstavljala prijetnju dominantnoj poziciji koju ima. Google je odbacio takve optužbe.
Prihodi od oglašavanja čine oko 80 posto ukupnih Googleovih prihoda, a oni su u prošloj godini, prema pisanju medija, iznosili više od 220 milijardi američkih dolara.
Zloporaba dominacije
Iako dominacija na tržištu sama po sebi nije u suprotnosti s pravilima Europske unije o tržišnom natjecanju, zloupotreba takve dominacije nije dopuštena i postoji određena odgovornost za izbjegavanja restrikcija prema drugim kompanijama.
Europska je komisija i prije istraživala pa i kaznila Google zbog kršenja pravila tržišnog natjecanja. Prije dva mjeseca Komisija je kaznila Google s čak 2,42 milijardi eura zbog kršenja tih pravila.
Komisija je utvrdila da je Google zloupotrijebio svoj dominantan položaj na tržištu istraživanja sadržaja time što je prednost dao proizvodu iz vlastite grupe na štetu konkurencije.
U proteklih deset godina Europska je komisija u nekoliko slučajeva kaznila Google u vrijednosti od oko 8 milijardi eura. Google se na te kazne žalio, a neki postupci su u tijeku. Ako Europska komisija utvrdi da Google krši pravila i u digitalnom oglašavanju, što je glavni izvor prihoda, mogle bi uslijediti još veće kazne nego dosad.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....