Vojni lovački zrakoplov F-35A japanske vojske nestao je s radara 9. travnja iznad Tihog oceana nedaleko sjeverne obale Japana tijekom vojnih vježbi. Srušio se u more pri brzini većoj od 1100 km/h, a 41-godišnji pilot je poginuo. Ostaci aviona i tijelo pilota pronađeni su nešto kasnije.
Japansko ratno zrakoplovstvo je u ponedjeljak izvijestilo kako je uzrok pada 100 milijuna eura vrijednog Lockheed Martinovog borbenog „nevidljivog“ lovca F-35A ljudski faktor, točnije "pogrešna svijest o prostoru“ pilota, javlja BBC.
Ministar obrane Takeshi Iwaya izjavio je na konferenciji za novinare kako se vjeruje da je pilot patio od vrtoglavice ili prostorne dezorijentacije prilikom leta te da problem prostorne svijesti može utjecati na svakog pilota bez obzira na njihovo iskustvo.
Dužnosnici su priopćili i kako će se letovi na F-35A koji su bili zaustavljeni do kraja istrage nastaviti, nakon dodatne obuke pilota po tom pitanju.
Zrakoplov koji je bio star manje od godinu dana srušio se 28 minuta nakon polijetanja iz zrakoplovne baze Misawa u prefekturi Aomori.
Pilot koji je imao samo 60 sati leta na F-35A nije davao nikakve signale da je u nevolji, a nema ni dokaza da se pokušao „katapultirati“ iz zrakoplova.
Stoga se vjeruje da je uzrok pada pogrešna percepcija pilota i njegova svijest o prostoru jer nije razumio da će se bri brzini gotovo od 1 Macha što je granica probijanja zvučnog zida, zaletjeti u površinu Tihog oceana, pa se u obzir više ne uzima mogući tehnički problem na zrakoplovu.
Odbacivanje mehaničkog ili softverskog problema kao uzroka pada najmodernijeg lovačkog aviona na svijetu predstavlja olakšanje, kako za Lockheed Martin tako i za sve zemlje koje ga već imaju u svom sastavu ili ga planiraju nabaviti, premda podaci iz crne kutije još nisu dostupni istražiteljima.
Inače, ovo je bila prva prijavljena nesreća u kojoj je sudjelovao lovac F-35A, a Japan ih je nedavno od SAD nabavio oko 150 komada.
Što je zapravo prostorna dezorijentacija?
U osnovi, kada osoba nije u stanju shvatiti gdje se točno nalazi u odnosu na okolinu, a jasno je kako je to posebno ozbiljan problem za pilote kad horizont nije vidljiv, na primjer zbog oblaka.
Svijest o situaciji ključni je čimbenik prilikom obuke pilota, a čak i najiskusniji pojedinci mogu izgubiti svijest o tome gdje se prilikom leta zapravo nalaze. U najmodernijim lovačkim avionima zbog izraženijih opterećenja na letu ova pojava je još izglednija.
Podsjetimo, kada se srušio Tu-154 u prosincu 2016. godine, kada su poginule 92 osobe, istražitelji crnomorske zrakoplovne nesreće zaključili su da je uzrok "mogao biti poremećaj prostorne i situacijske svijesti pilota, što je dovelo do pogrešaka".
Stručnjaci su pritom sugerirali kako je pilot patio od "somatogravične iluzije" - stanja koje može utjecati na osjećaj ravnoteže pilota tijekom brzog ubrzavanja ili usporavanja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....