MISTERIOZNI LET IZ NIŠA

Rusi sumnjičavi, Grci bijesni, a u Beogradu histerija: ‘Ne, taj avion nije letio u Ukrajinu!‘

U Bangladešu kažu da je oružje bilo namijenjeno njima, ali postoji mogućnost da je Dhaka jednostavno potvrdila što je rekao Beograd

Ostaci zrakoplova kod Kavale

 Sakis Mitrolidis/Afp

Teretni zrakoplov u kojem je bilo osam osoba srušio se kasno u subotu u blizini grada Kavale u sjevernoj Grčkoj, javile su agencije. Srbijanski ministar obrane Nebojša Stefanović, čiji se otac spominjao u aferama prodaje oružja još dok je sin bio ministar unutarnjih poslova, potvrdio je pad.

Prema njegovim riječima, teretni zrakoplov Antonov An-12BK, u vlasništvu ukrajinske kompanije Meridian, poletio je u subotu u 20.40 iz Niša, prevozeći 11,5 tona proizvoda "namjenske industrije" (vojne, prevedeno). Svih osam članova posade, za koje je ukrajinski konzul iz Soluna potvrdio da su Ukrajinci, poginulo je u padu. Ministar Stefanović rekao je da je zrakoplov prevozio robu srbijanske tvrtke Valir, minobacačke osvjetljavajuće i školske mine. Prema službenim informacijama Beograda, teret je bio namijenjen Bangladešu, a na letu do Dhake trebao je imati tehnička slijetanja u jordanskom Amanu, Rijadu u Saudijskoj Arabiji te Ahmedabadu u Indiji.

Požar u zraku

Let je po zlu krenuo kad se zrakoplov našao nad Egejskim morem i pilot je zatražio odobrenje za slijetanje. Ponuđene su mu zračne luke u Solunu i Kavali, odabrao je potonju, ali nije uspio do nje stići. Prema informacijama očevidaca avion se zapalio već u zraku. Zbog toga zrakoplovni stručnjaci smatraju da je u zrakoplovu vjerojatno izbio požar, a zasad je poznato da je još u letu izgubio četvrti motor.

image

Ostaci zrakoplova kod Kavale

Sakis Mitrolidis/Afp

Eksplozija pri padu bila je gromoglasna, uzbunila je okolna naselja, a vatrogasci, koji su ubrzo došli do mjesta pada, nisu mogli prići zbog izuzetne vrućine, gustog dima i neprestanih eksplozija. Stanovnicima okolnih mjesta naloženo je da ne izlaze te da zatvore prozore, ali je ta odluka povučena u nedjelju kad su službe obavile pregled mjesta pada i nisu pronašle toksična isparavanja. Ali, naišle su na velik broj neeksplodiranih mina.

Srbijanski ministar obrane odlučno je odbacio bilo kakvu ideju da je teret bio namijenjen Ukrajini. Prema njegovim riječima, kako prenosi na mrežnim stranicama beogradska Politika, "od 2016. godine, otkako se sistemski vodi evidencija za svaki let i svaku dozvolu koja se izdaje za promet naoružanjem, nijedna dozvola nije izdana za transport bilo kakve robe te vrste iz Srbije ka Ukrajini ili ka Rusiji ... Srbija izvozi naoružanje samo u skladu s međunarodnim dozvolama, dozvoljenim kupcima". Stefanović je dodao da su prošle godine imali suglasnost za izvoz naoružanja za nešto više od milijardu dolara, a realizirano je oko 500 milijuna dolara.

Novac za BiH

Sarajevski portal klix.ba objavio je da je Antonov, koji se srušio kod Kavale, tri dana prije toga sletio u Sarajevo i dopremio iz Pariza novac za Centralnu banku Bosne i Hercegovine. Nakon toga je imao još nekoliko letova u regiji. Denis Bogdanovič, šef tvrtke Meridian, izjavio je za Reuters da let nije imao nikakve veze s Ukrajinom ili Rusijom.

image
Tsotsas Laskaris/Afp

Iako su ministar Stefanović i šef Meridiana tvrdili da oružje nije išlo za Ukrajinu, pojavila se sumnja da je konačna lokacija bila Ukrajina. Ministar se poziva na dozvole i dogovorenu rutu, ali i mali posrednik u trgovini oružjem zna da se posao tako radi, ishode se svi valjani dokumenti koji se negdje tijekom puta promijene, bolje reći izvade se novi. Pa brod ne završi u najavljenoj luci, a tako je i sa zrakoplovom. Tu teoriju u određenoj mjeri podriva sigurnost doleta zrakoplova, koji je blizu Bliskog istoka, u Ukrajinu. Rusija u Nišu ima "humanitarni centar" kojemu sigurno nije promakla informacija o polijetanju Antonova. Prema Ukrajini bi, ako se nije kanio vratiti pa letjeti preko Bugarske i Rumunjske, morao ići preko Crnog mora gdje bi bio laka meta ruskim zrakoplovima ili raketama. Osim ako bi dobio pratnju borbenih zrakoplova.

Granate za obuku

Ako, dakle, smjer leta ostavlja razumnu sumnju u tezu da je oružje išlo za Ukrajinu, kad je riječ o poslovima srbijanske "namjenske industrije" nema dvojbe. Raditi za Ukrajinu počela je neposredno prije rata (što govori o razini naivnosti Kijeva kad je riječ o pripremi za ruski napad). SAD je tada poslao trgovce koji su tražili tvornice koje mogu proizvoditi streljivo svih vrsta, od onog za osobno naoružanje do topovskih i minobacačkih granata te raketa za višecijevne bacače, sovjetskog tipa. Većina ukrajinskog naoružanja je tog tipa - toliko o pričama Moskve da je NATO opremio Kijev najmodernijim naoružanjem. Takve pogone imaju Srbija i Bugarska i zaposleni su. Isporuke u Ukrajinu obavljaju posrednici preko neke treće strane (što opet budi sumnju da je zrakoplov u Amanu mogao promijeniti rutu leta). Ali, opet, jednostavnije je prevesti oružje u Ukrajinu Dunavom ili preko Rumunjske (Mađarska ne dopušta prelazak oružja) cestom, željeznicom, zrakoplovom.

image
Sakis Mitrolidis/Afp

Bangladeški bdnews24.com prenio je u nedjelju da je Služba za odnose s javnošću (ISPR) njihove vojske potvrdila da su teret bile minobacačke granate za obuku i da je zrakoplov u nedjelju oko ponoći trebao sletjeti u Dhaku. No, treba uzeti u obzir mogućnost da je Bangladeš jednostavno potvrdio što je rekao Beograd, jake su te nesvrstane veze, kako ne bi razotkrio moguću stvarnu lokaciju.

Išao teret u Bangladeš ili Ukrajinu, pad zrakoplova punog minobacačkih granata izrađenih u Srbiji ozbiljna je afera s koje je trebalo što prije skrenuti pozornost javnosti. Sve zemlje na svijetu koje mogu, trguju oružjem, ali ne žele da se o tome previše zna ili priča u javnosti. Pa je dobro došlo otvoriti medijski rat s Hrvatskom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 08:51