Unatoč opsežnim zapadnim sankcijama, Rusija nastavlja nabavljati dijelove za putničke avione.
Zrakoplovni dijelovi američke proizvodnje u vrijednosti desetaka milijuna dolara, završili su u Rusiji u osam mjeseci od početka invazije, otkriva The New York Times. Gotovo 40 stranih vlada uvelo je sankcije Rusiji nakon što je Putin napao Ukrajinu. Sankcijama se želi prekinuti dotok ključnih i modernih tehnologija te tako ograničiti Rusiji sposobnost za vođenje rata.
Bakrene žice
Sankcionirane su, među ostalim, ruske aviokompanije Aeroflot, Rossiya Airlines, Ural Airlines, S7 Airlines, Utair Aviation i Pobeda Airlines. Podaci do kojih je došao NYT otkrivaju da je više od 5000 dijelova zrakoplova završilo u skladištima ruskih zračnih prijevoznika kojima je Bidenova administracija uvela sankcije.
Prokrijumčareni dijelovi variraju od bakrenih žica i vijaka do Honeywellovih motora u vrijednosti od 290.000 dolara. Udio Boeinga u proizvodnji dijelova koji su završili u Rusiji iznosi 8,9 milijuna dolara, a vrijednost je dijelova 14,4 milijuna dolara ukupno. Boeing je rekao da se u potpunosti pridržavao američkih sankcija i obustavio isporuku dijelova, održavanje i tehničku podršku za kupce u Rusiji.
Stručnjaci ističu da je teško kontrolirali kompleksan lanac opskrbe i da su dijelovi vjerojatno došli od postojećih zaliha avioprijevoznika ili preprodavača koji trguju otpadnim dijelovima. Većina proizvoda je prije ulaska u Rusiju prošla kroz UAE, Tursku, Kinu ili Maldive. Nekolicina pošiljaka u Rusku Federaciju ušla je izravno iz SAD-a ili Europe.
Broj pošiljaka povećao se prošle godine nakon što je Moskva angažirala globalna poduzeća da joj pomognu zaobići sankcije. FBI je u četvrtak uhitio dvojicu ruskih biznismena pod optužbom za kršenje američkih sankcija i pranja novca. Oleg Patsulya i Agunda Makeeva optuženi su da su organizirali slanje dijelova aviona, uključujući skupe kočione sustave za Boeing 737, u najmanje tri ruske zrakoplovne tvrtke, uključujući dvije kojima je bila strogo zabranjena kupnja proizvoda proizvedenih u SAD-u.
Kanibaliziranje aviona
Unatoč izbjegavanju sankcija, uvoz aviodijelova u Rusiju i dalje je znatno manji nego prije rata te je pao s 3,45 milijardi dolara godišnje prije invazije na oko 286 milijuna nakon invazije. Ruski zračni prijevoznici bili su prisiljeni kanibalizirati zrakoplove, rastavljajući ih kako bi iskoristili njihove dijelove. Moskva je također bila prisiljena zatražiti pomoć od Irana za održavanje zrakoplova.
Prema think-tanku Silverado Policy Accelerator, Kina je vodeći izvoznik dijelova za zrakoplove, svemirske letjelice i dronove u Rusiju od početka sveobuhvatne invazije, na koju otpada oko polovica svih isporuka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....