PROPALI POD SANKCIJAMA

Ruska autoindustrija na koljenima - dijelova nema, cijene divljaju: ‘Znate koliko košta ulje!?‘

Situacija bi mogla biti još više zabrinjavajuća u ruskoj zrakoplovnoj industriji

'Volga' na popravku

 Viktor Karasev/Alamy/Alamy/Profimedia/Viktor Karasev/Alamy/Alamy/Profimedia

Ruska automobilska industrija puca pod sankcijama, piše britanski Guardian: automobilskog tržište doživjelo je slom, procvalo je crno tržište rezervnih dijelova kojih zapravo i nema, cijene eksplodirale; Lada će nove aute proizvoditi bez niza standardne opreme poput zračnih jastuka ili naprednih kočionih sustava. Prodaja automobila u Rusiji pala je u svibnju za 83,5 posto, objavilo je u ponedjeljak Udruženje europskih poduzeća (AEB), cijene novih automobila porasle su u prosjeku za 50 posto.

Cijene ulja za motor povećane su i deset puta. Guardian je razgovarao s moskovskim taksistom Eldarom Gadžievom. On je vlasnik četiri taksi vozila na ulicama Moskve. Cijene rezervnih dijelova, ako ih uopće možete naći, izmakle su kontroli otkako Rusija pokrenula invaziju na Ukrajinu. Uhvatio se za glavu kad se pokvarila njegova Škoda. Iz trgovine autodijelovima rekli su mu da je lista čekanja duga mjesecima. Pokušao je problem riješiti na javnom chatu. Tada mu je telefon eksplodirao: primio je desetke poziva, neke od grubih "dilera" koji su mu nudili susret ili su mu davali nejasna obećanja. Cijene su ili previsoke, ili vas natjeraju da mislite, je li to protuzakonito? Gadžijev sumnja da mnogi nude ukradene auto dijelove.

Cijene skočile 10 puta

Na kraju je platio osam puta više nego što bi ga koštalo prije invazije. Drugi kažu da su cijene skočile deset puta.

Aleksej Atapov, vlasnik autoservisa u Moskvi, kaže da su u teškoj situaciji. Središnja skladišta su zatvorena krajem veljače, a nisu stigli ni dijelovi koje su naručili i platili prije sankcija.

Dva tjedna nakon invazije, cijene su podivljale. Nešto što bi koštalo 900 rubalja odjednom je 7.000-7.500 rubalja. Originalno auto ulje koštalo je 12.000 umjesto 1.200, kaže Atapov.

U međuvremenu, krivotvoreni i ukradeni dijelovi preplavljuju tržište. No i zamjenski dijelovi nestali su velikom brzinom.

Zbog sankcija zatvorene su strane tvornice, strane autokuće prestale su s radom. Avtovaz, najveći ruski proizvođač automobila, najavio je još jedan tjedan obustave rada zbog nedostatka uvoznih dijelova, točnije poluvodiča.

Bez zračnih jastuka

Nova Lada Grantas koju proizvodi Avtovaz neće imati ključnu sigurnosnu opremu: neće imati protublokirajuće kočione sustave i zračne jastuke, kao ni uređaje za ograničenja emisije i satelitske navigacijske sustave.

Situacija bi mogla biti još više zabrinjavajuća u ruskoj zrakoplovnoj industriji, piše Guardian: gdje zračne kompanije rastavljaju vlastite avione za dijelove, jer je uvoz zaustavljen.

"Glavni problem je što uslužne tvrtke, tvrtke koje servisiraju i certificiraju Airbuse i Boeinge i dijele dozvole za letove aviona u Europu, više ne smiju davati te papire", kaže menadžer Suhoj Superjeta. Pilot koji je redovito letio za Veliku Britaniju i druga europska odredišta napisao je da je situacija teška, i da smatra da njegova tvrtka ignorira sigurnosne zahtjeve. Menadžer Suhoja kaže da daje ruskoj zrakoplovnoj industriji godinu dana, ako se ništa ne promijeni.

Maksim Pirkov, pilot ruskog Nordwind Airlinesa, objavio je fotografiju s moskovske zračne luke Šeremetjevo na kojoj se vide nedavno unajmljeni avioni Boeing 777. koji čekaju bolja vremena. "Prema mojim informacijama, neke zrakoplovne kompanije u svojim skladištima imaju dovoljno kotača za još mjesec dana", upozorava Pirkov.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2024 00:38