Prvi višenamjenski borbeni avioni 5. generacije Su-57 trebali bi vrlo skoro ući u službu u Ruskim zračno – svemirskim snagama, otprilike osam godina nakon prvog leta prototipa T-50. Inicijalno je planirano da prvih 12 produkcijskih aviona bude isporučeno zrakoplovstvu 2019., no to bi se moglo dogoditi i ranije.
Su-57, koji kao još uvijek neoperativni avion nije do sada dobio kodni naziv NATO-a, razvijen je kroz program PAK FA kao odgovor na američke F-22 Raptore, no u međuvremenu su se pojavili i kineski lovci J-20, koji su u operativnoj upotrebi te im je za to trebalo svega šest godina od prvog leta.
Uz radarsku skrovitost, odnosno stealth, Su-57 će imati novu generaciju motora s vektorskim potiskom, za sada označenih kao izdelije, odnosno proizvod 30. Riječ je o znatno poboljšanoj inačici postojećeg motora AL-41 koji pogoni Su-35S, prototipove T-50 kao i prvu seriju Su-57, a nova varijanta trebala bi imati oko 20% veći potisak. Poput AL-41, imat će trodimenzionalni vektorski potisak što će znatno poboljšati pokretljivost, a omogućit će i superkrstarenje, odnosno postizanje nadzvučne brzine bez upotrebe forsaža.
Za sad se čini da će cijena jednog aviona biti znatno jeftinija od američkih i kineskih takmaca, te bi mogla iznositi između 50 i 70 milijuna dolara. No za razliku od suparnika, Su-57 pruža manje revolucionarnih napredaka u odnosu na postojeći ruski Su-35S. Taj, najmoderniji Flanker, raspolaže s gotovo svim osobinama koje nudi i Su-57 osim stealtha i AESA radara. No radar na Su-57, N036 Bjelka, poseban je među lovačkim avionima jer uz glavnu antenu u nosu ima i dvije manje, bočne radarske antene za bolju pokrivenost sa strane. Su-57 će dodati i novu kacigu s prikaznikom na viziru, što će znatno olakšati posao pilota. Premda je Sovjetski Savez prvi uveo ciljnik na kacigi, taj je rudimentarni mehanički ciljnik uvezan s raketama R-73 ostao gotovo nepromijenjen dok su zapadna zrakoplovstva uvodila u opću upotrebu daleko sofisticiranije prikaznike.
Ipak, program PAK FA nedvojbeno kasni. Ne toliko skupo i spektakularno poput američkog F-35, ali znatno za ruske financije. Jedan od glavnih kamena spoticanja bio je razvoj novog motora koji još nije dovršen, a razvojni problemi programa dvosjedne inačice u suradnji s Indijom, nazvanog FGFA, doveli su do najava da će Indija odustati od projekta. Rusija je pak zadovoljna sa Su-35S, te je vjerojatnije da će program manjeg lovca 5. generacije u programu LMFS, koji vodi MiG, pružiti znatnije tehnološke iskorake kada bude završen. Su-57 teško da će biti revolucionaran, te je izgledno i inferioran Su-35S u nekim aspektima, no njegov razvoj znatan je napredak na tehnološkom polju koji će ruskoj zrakoplovnoj industriji itekako koristiti.
U konačnici, uza sve probleme, Su-57 bi trebao biti usporedivih sposobnosti sa stranim takmacima, i znatno nadmoćan F-35 po pitanju pokretljivosti. No za sad mala inicijalna narudžba upućuju na ograničenu proizvodnju pa je malo vjerojatno da bi Su-57 mijenjao sve varijante aviona iz obitelji Flankera koji će zasigurno još dosta godina ostati najmoćniji borbeni avioni Rusije. Su-57 prije će poslužiti kao stepenica prema šestoj generaciji borbenih aviona, čiji razvoj već traje u SAD-u i Rusiji.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....