DIREKTOR QANTASA

Šef aviogiganta s ushićenjem najavljuje ‘novu normalnost‘: ‘U moje avione necijepljeni neće moći ni ući!‘

Alan Joyce prezentirao je svoju viziju svijeta nakon okončanja pandemije, ali postoje i glasni protivnici njegovih ideja
Alan Joyce
 Peter Parks/Afp/Profimedia

Direktor australskog avioprijevoznika Qantasa u velikom razgovoru za BBC kaže da će 'vlade inzistirati' da putnici na međunarodnim letovima budu cijepljeni protiv koronavirusa te upravo cjepiva smatra ključnim faktorom u oporavku posrnule prijevozničke industrije koja je lani uslijed lockdowna uvedenih zbog pandemije zabilježila pad putničkog prometa od vrtoglavih 75,6 posto.

Alan Joyce tvrdi da vlade mnogih država intenzivno spominju vakcinaciju kao 'uvjet ulaska', ali pritom dodaje da čak i kada to ne bi bio slučaj, on osobno smatra da bi avioindustrija taj uvjet trebala uvesti kao standard. Takav stav je u skladu s činjenicom da je Qantas još i prije razvoja cjepiva najavljivao da u svoje letjelice neće primati necijepljene osobe čime je postao predvodnik kontroverzne 'nove normalnosti'.

- Naša je dužnost brinuti se o putnicima i posadama na način da svi u letjelicama moraju biti sigurni, tumači Joyce.

On vjeruje da bi to bilo dovoljno opravdanje za promjenu uvjeta pod kojima se aviokarte uopće mogu rezervirati. Smatra da bi putnici rado prihvatili takvu novu politiku.

- Ogromna većina naših mušterija smatra to sjajnom idejom: 90 posto ljudi koje smo anketirali misli da bi cijepljenje za međunarodna putovanja trebala biti obveza, kaže Joyce.

No, za razliku od njegova ushićenja 'novom normalnosti' koju najavljuje, postoje i prilično moćni glasovi koji se takvim idejama snažno protive. Među njima je i Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) čiji direktor digitalnih zdravstvenih usluga i inovacija Bernardo Mariano za BBC kaže da se WHO ne slaže s idejom uvođenja vakcinacijske putovnice kao uvjeta putovanja.

- Bez obzira što neki u privatnom sektoru željeli, potreban je jedinstven pristup svih vlada kako bi bilo kakva promjena bila funkcionalna, upozorio je Mariano.

BBC piše da je aviondustrija jedan od vitalnih sektora na globalnoj razini i citira podatak Međunarodne asocijacije aviotransporta (IATA) da na zračni prijevoz godišnje otpada 1,8 bilijuna američkih dolara u ekonomskim aktivnostima. No, s globalnom koronahisterijom i masovnim uvođenjem restrikcija na putovanja industrija je lani snažno pogođena padom prometa bez presedana.

Primjerice, Australija, u kojoj je Qantas baziran, zatvorila je svoje granice za gotovo sve strane državljane, u određenim periodima je čak i njezinim vlastitim državljanima bilo teško vratiti se u domovinu. Istovremeno, unatoč relativno malim razmjerima epidemije u odnosu na neke druge dijelove svijeta, dio australskih saveznih država uvodio je neke od najrigoroznijih mjera na svijetu od kojih su vjerojatno strože bile samo one kineske, u vrijeme kada su tamošnje vlasti doslovce zavarivale ulazna vrata nekih stambenih objekata ne bi li spriječili izlazak ljudi iz njih tijekom lockdowna.

Joyce, po struci fizičar i matematičar, smatra da će virus nastaviti cirkulirati i nakon što države jednog dana ponovno otvore svoje granice.

- Za većinu u Australiji ta će činjenica biti teško prihvatljiva. Moramo ljude uvjeriti da je svođenje rizika od zaraze na nulu nemoguće, tako je uostalom s drugim opasnostima u drugim sferama života, tumači Joyce, čija je kompanija u drugoj polovici 2020. godine zbog obustave putovanja izgubila 800 milijuna američkih dolara, dok je godinu ranije u istom periodu ostvarila dobit od 596 milijuna dolara. Također, Qantas je od početka pandemije otpustio oko 8.500 ljudi od ukupno 29.000 zaposlenih prije korone. Istovremeno, nekoliko tisuća onih koji su zadržali radni odnos su stavljeni "na čekanje", dok im mjesečna primanja pokriva australska vlada iz proračuna.

U sličnim problemima našle su se i druge aviokompanije koje su bile prisiljene smanjiti kapacitete i smjestiti veći broj svojih aviona u hangare te pričekati bolja vremena. Qantas je, primjerice, "parkirao" dvije trećine od 314 zrakoplova u svojoj floti, a među njima su i divovski Airbusovi A380.

Joyce ne vjeruje da će s postupnim ublažavanjem restrikcija u kombinaciji s manjkom dostupnih mjesta u avionima doći do većeg poskupljenja karata. - Dapače, u nekim slučajevima mislim da će se cijene prepoloviti u odnosu na pretpandemijski period, a to bi trebalo dijelom i stimulirati prodaju. Vjerujem da će proći neko vrijeme prije nego se vratimo na brojke iz 2019. godine, kaže.

Prošli je mjesec Qantas s lipnja na listopad pomaknuo procjenu trenutka u kojem očekuje normalizaciju svog međunarodnog avioprometa. To je u skladu s procjenom australskih vlasti da će do tada uspjeti cijepiti veći dio odrasle populacije. Joyce kaže da budući putnici trenutno najveći interes pokazuju za Qantasov let na liniji Perth-London bez presjedanja. On to tumači željom tih ljudi da se i nakon pandemije što manje miješaju s drugima u strahu od zaraze.

Najavljuje i uvođenje drugih sličnih tzv. ultraletova, odnosno linija bez presjedanja koje bi povezivale Sydney i Melbourne s nekim prekooceanskim metropolama.

Iako Joyce s dozom ushićenja najavljuje 'novu normalnost', možda iz vida izostavlja izvjesnu tržišnu realnost u kojoj će gotovo sigurno biti prijevoznika koji će s još većim ushićenjem primati u svoje avione putnike koje Qantas neće htjeti prevoziti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. studeni 2024 20:32