OD EUFORIJE DO OČAJA

Skršen megalomanski plan Moskve na Arktiku, partneri bježe, misija stopirana: ‘Situacija je beznadna, sami smo!‘

Planovima drugog najvećeg ruskog proizvođača plina na Arktiku prijeti kolaps, a propasti bi moglo još nekoliko projekata

Arctic LNG 2

 Natalia Kolesnikova/Afp

Kroz posljednje je dvije godine postalo posve očito postalo da će agresorski rat Rusije protiv Ukrajine i njezina posljedična izolacija od međunarodne zajednice ozbiljno ometati razvoj velikih energetskih projekata na Arktiku.

Prošlog je tjedna ruski proizvođač prirodnog plina Novatek, drugi najveći nakon Gazproma, potvrdio da će se ruski projekt ukapljenog prirodnog plina (LNG) Arctic LNG 2 značajno smanjiti. Neće uključivati tri postrojenja, kako je prvotno planirano, već samo dva.

U kolovozu prošle godine prva proizvodna jedinica poslana je iz građevinskog centra u Belokamenki na mjesto proizvodnje u Gidanu. Drugo postrojenje bi trebalo napustiti Belokamenku u jesen ove godine, a izgradnja predviđene treće jedinice možda nikad neće biti realizirana.

Planirano je da Arctic LNG 2 proizvodi 20 milijuna tona ukapljenog prirodnog plina i ojača ulogu Rusije na globalnom LNG tržištu, budući da ruski LNG nije pod sankcijama. Projekt je trebao pomoći u povećanju arktičkih isporuka i predvoditi transformaciju Sjevernog morskog puta u komercijalno održivu prečicu između Europe i Azije.

‘Beznadna situacija s brodovima‘

No, u konačnici, kako piše Barents Observer, nijedan od velikih planova Moskve za Arktik nije se mogao razvijati kako je bilo planirano. Izvori bliski Novateku rekli su za agenciju Reuters da se proizvodnja u prvom proizvodnom postrojenju Arctic LNG 2 u veljači smanjila s 425 milijuna kubičnih metara u prosincu i 250 milijuna kubičnih metara u siječnju na 83 milijuna kubičnih metara. Ta je informacija objavljena i na jednom od Telegram kanala Novateka.

Proizvodnja će sada biti potpuno zaustavljena i tako će ostati najmanje do kraja lipnja, rekao je jedan od izvora. Istovremeno, Novatek sugerira da bi se planirano treće proizvodno postrojenje moglo graditi za novi LNG projekt u Murmansku. U 2023. tvrtka je predstavila planove za Murmansk LNG, projekt koji, kako je bilo najavljivano, uključuje godišnju proizvodnju od 20,4 milijuna tona LNG-a.

Ključni problem za Novatek je manjak LNG brodova koji bi mogli ploviti kroz debeli morski led do i od mjesta proizvodnje u Obskom zaljevu, a projekt Murmansk LNG ne bi zahtijevao takve LNG brodove.

Američko ministarstvo financija početkom studenog prošle godine uvelo je Arctic LNG 2 u svoju posljednju listu sankcija. Prije toga, još nekoliko američkih sankcija bilo je usmjereno na rusku arktičku energetsku industriju. Stoga su se jedan za drugim međunarodni partneri počeli povlačili iz projekta. Među njima je i nekoliko brodogradilišta koja su trebala graditi LNG brodove.

U velikoj mjeri Novatek sada ovisi o novom brodogradilištu Zvezda u Vladivostoku za izgradnju potrebne flote. No, Zvezda ima velikih problema s izgradnjom tehnološki vrlo naprednih brodova. "Problem s plovilima trenutačno se čini beznadnim", kaže ruski energetski analitičar Mihail Krutihin za Barents Observer. Objašnjava da bi Novatek u kratkoj sezoni bez leda mogao angažirati brodove koji inače ne plove Arktikom, ali to bi najvjerojatnije bila samo povremena, a ne redovita punjenja, kako navodi.

U opasnosti i drugi projekti

Ruska savezna vlada sada je navodno spremna izdvojiti više od 24 milijarde rubalja (260 milijuna dolara) za Novatekove napore za razvoj potrebne nove tehnologije. No, čak i uz velikodušnu pomoć države, veliki arktički LNG projekti možda neće ići prema planu. A slična sudbina mogla bi čekati i druge arktičke projekte, među kojima je Rosnjeftov naftni i plinski projekt Vostok Oil.

Prijevoz kroz debeli arktički morski led zahtijeva visoko specijalizirana i napredna plovila. Prema izvješću koje je nedavno predstavila ruska konzultantska tvrtka Yakov and Partners, Rusiji bi trebalo oko 200 tankera i LNG brodova ledolomaca do 2035. godine, ukoliko želi ispuniti svoje najavljene planove u regiji.

Zbog sankcija i pune knjige narudžbi u azijskim brodogradilištima, golemi dio brodova morat će se graditi u Rusiji, navodi se u izvješću u koje je uvid imao ruski list Vedomosti. Moskva bi mogla smanjiti ovisnost o tim brodovima korištenjem čvorišta za prekrcaj, ali bi i u tom slučaju bio potreban značaj broj plovila.

Već bi se izgradnja pet ili šest tankera ledolomaca godišnje u ruskim brodogradilištima smatrala velikim uspjehom, rekao je jedan ruski stručnjak za Vedomosti. Brodogradilište Zvezda prošle je godine navodno obećalo izvršnom direktoru Novateka Leonidu Mihelsonu da će pet LNG brodova biti dovršeno tijekom 2024. No, kako zaključuje Barents Observer, velike su šanse da će se Mihelson na kraju osjećati iznevjerenim.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 23:57