TRAGEDIJA U OCEANU

‘Smrt se dogodila odmah, putnici nisu ni znali da postoji problem...‘

- Da su ostali zarobljeni u brodu, to bi bila daleko gora opcija...
 Oceangate/Zuma Press/Profimedia/Oceangate/zuma Press/profimedia

Ključni događaji:

  • Američka mornarica čula je zvuk implozije samo nekoliko sati nakon što je Titan zaronio

  • putnici nisu ni znali da postoji problem, smrt se dogodila brzo

  • kapetan podmornice koji je dobio otkaz i ranije je upozoravao na moguće probleme

11:26

'Katastrofa na Titanu mogla je biti spriječena'

Sigurnosne mjere na podmornici OceanGatea pod intenzivnim su nadzorom otkako je podmornica nestala.

William Kohnen, koji predsjeda Odborom za podvodna vozila s ljudskom posadom u Los Angelesu, još je jedna osoba iz te industrije koja je kritizirala nedostatak propisa vezanih uz tu podmornicu.

Kohnen je ranije napisao pismo OceanGateu i u njemu izrazio zabrinutost za sigurnost, sada je za BBC rekao da se ova katastrofa jasno mogla spriječiti.

On hvali uspjeh industrije podvodnih plovila te kaže da ona nije doživjela veće katastrofe od 1960-ih.

Ova vrsta podmornice s turistima kao posadom ne bi bila dopuštena u američkim, britanskim ili kanadskim vodama bez certifikacije, dodao je.

08:51

'Tijela žrtava trebaju biti ostavljena ondje gdje jesu'

Dužnosnici bi mogli ostaviti tijela članova posade Titana na miru umjesto da ih pokušavaju izvući, rekao je šef pomorskog savjetovanja, kapetan John Noble i dodao da je petero članova posade Titana sada 'sa stotinama putnika Titanica'.

- Odluka bi mogla biti takva da ih ostavimo gdje jesu, kaže Noble i ističe da bi se i trošak izvlačenja tijela morao nekako pokriti.

08:44

Titan je plovio u nereguliranim međunarodnim vodama

Postavljaju se brojna pitanja o sigurnosti podmornica i regulacije za njih nakon tragedije Titana, koji je implodirao pod vodom.

OceanGateov Titan možda nije morao proći iste testove kojima su podvrgnuta druga plovila jer je djelovao u međunarodnim vodama gdje su istraživanja dubokog mora neregulirana, rekao je dr. Simon Boxall, viši predavač oceanografije na Sveučilištu Southampton.

U Velikoj Britaniji svako plovilo, čamac, podmornica ili vozilo na daljinsko upravljanje mora proći nevjerojatno stroge sigurnosne provjere prije nego što mu se dopusti ulazak u vodu, rekao je Boxall.

- Problem je u tome što ovo konkretno plovilo, ova podmornica, nije potpala ni pod čiju nadležnost, dodaje.

08:08

Vrijeme implozije još uvijek nije sigurno

Još uvijek se ne zna sa sigurnošću kada je podmornica Titan implodirala, javlja BBC.

Obalna straža SAD-a rekla je da sonarne plutače koje su postavili ovog tjedna nisu uhvatile nikakve glasne ili nasilne zvukove koji bi ukazivali na imploziju.

Ali položaj krhotina, relativno blizu mjesta brodoloma Titanica, i vrijeme zadnje komunikacije Titana s matičnim brodom sugeriraju da se kvar dogodio pri kraju spuštanja Titana na morsko dno, već u nedjelju, nakon zarona.

Sada se pokazalo i da je američka mornarica čula zvuk implozije u nedjelju, no potraga se ipak nastavila. Zvukovi koje su ranije ovog tjedna uhvatile istraživačke lađe su zanemareni jer vjerojatno dolaze s drugih brodova.

Podsjetimo, Titan je u nedjelju započeo svoje dvosatno spuštanje prema olupini Titanica, a komunikacija s površinskim brodom je izgubljena oko sat i 45 minuta nakon zarona.

08:03

Obitelji odaju počast poginulima u imploziji podmornice Titan

Obitelj britanskog milijardera Hamisha Hardinga, pustolova koji je poginuo u imploziji podmornice Titana s još četvero putnika, odala je počast svom "posvećenom ocu".

Petero putnika poginulo je u imploziji podmornice tijekom putovanja do olupine Titanica - milijarder Hamish Harding, pakistanski biznismen Šahzada Dawood i njegov sin Sulejman, francuski oceanograf i stručnjak za Titanic Paul-Henry Nargeolet te Stockton Rush, osnivač OceanGatea.

Hardingova obitelj u priopćenju je navela da je bio "strastveni istraživač, bez obzira na teren, koji je živio za svoju obitelj, svoj posao i za sljedeću avanturu".

Njegova smrt ostavila je "prazninu u našim životima koja se nikada ne može popuniti", objavila je njegova obitelj i dodala da su "ujedinjeni u tuzi" s obiteljima ostalih žrtava.

"Teška srca i s velikom tugom žalimo zbog gubitka našeg potpredsjednika Shahzade Dawooda i njegovog voljenog sina Sulemana Dawooda", navodi se u priopćenju Engro Corporationa, pakistanskog konglomerata.

Bespilotni podmorski robot poslan s kanadskog broda otkrio je olupinu podmornice u četvrtak ujutro na oko 488 metara od pramca stoljetne olupine, četiri km ispod površine, rekao je kontraadmiral američke Obalne straže John Mauger na konferenciji za medije. "Krhotine su u skladu s katastrofalnim gubitkom tlačne komore", rekao je Mauger.

Britanski ministar vanjskih poslova James Cleverly opisao je imploziju podmornice "tragičnom viješću" i rekao da britanska vlada podupire pogođene britanske obitelji.

Bijela kuća je objavila da su obitelji poginulih "prošle kroz potresno iskušenje u proteklih nekoliko dana, u našim su mislima i molitvama".

07:03

Kako tlak ubija u velikim dubinama

Što se dublje ide, to je više vode iznad koja pritišće, piše BBC i dodaje da je nejasno što je točno uzrokovalo imploziju podmornice Titan, no da stručnjaci tvrde da je do implozije moglo doći zbog malog slabljenja njezinog vanjskog trupa.

Tlak koji se osjeća na razini mora je približno 6,6 kilograma tlaka po kvadratnom inču. Taj se tlak povećava za cijelu atmosferu za svakih 10 metara dubine vode. Stoga je na dubini od 3000 metara, što je otprilike tamo gdje je podmornica bila, tlak oko 300 puta veći od tlaka na površini mora.

Olupina Titanica nalazi se u takozvanoj 'Ponoćnoj zoni', na dubini između 3300 i 13100 stopa. Temperatura tamo je otprilike četiri stupnja Celzijeva, a tlak je barem 100 puta veći od tlaka na razini mora. Vrlo je malo životinja koje su se prilagodile takvim uvjetima života i koje mogu preživjeti tako ekstremni pritisak, tamu i hladnoću.

06:42

Smrt je bila brza

Članovi posade Titana umrli bi odmah u slučaju implozije, rekao je za BBC bivši liječnik američke mornarice Dale Mole i dodao da putnici u tom slučaju ne bi ni znali da postoji neki problem.

Da su ostali zarobljeni u podmornici, to bi bila daleko gora opcija, kaže Mole.

- Možete samo zamisliti kako bi to bilo. Hladno je, ponestaje ti kisika... Ako već ne možemo spasiti njihove živote, ovo je najbolji mogući scenarij, dodao je Mole.

06:40

Američka mornarica čula je zvuk implozije samo nekoliko sati nakon što je Titan zaronio

Američka mornarica otkrila je ‘akustičnu anomaliju‘ koja je u skladu sa zvukovima implozije nedugo nakon što je Titan izgubio kontakt s površinom i nestao, samo nekoliko sati nakon zarona, rekao je dužnosnik za CBS News, prenosi BBC.

Ta je informacija proslijeđena američkoj obalnoj straži koja ju je iskoristila za sužavanje radijusa svoje potrage.

Sada se smatra da je prasak koji je ranije prijavljen dolazio s drugih brodova u tom području.

Opširnije pročitajte OVDJE.

06:39

Kapetan podmornice koji je dobio otkaz: ‘Titan nije mogao izdržati tlak na dubini od 4000 metara!‘

Nakon što je u imploziji minipodmornice u vodama sjevernog Atlantika živote izgubilo petero ljudi, u petak ujutro objavljene su informacije koje impliciraju mogući tehnički nemar američke kompanije OceanGate Expeditions koja je upravljaja podmornicom Titan.

ABC News objavio je da je bivši zaposlenik tvrtke OceanGate otpušten jer je izrazio zabrinutost oko kontrole kvalitete i testiranja potencijalnih nedostataka eksperimentalne podmornice.

David Lochridge, inženjer i kapetan podmornice, tvrdio je 2018. u svojoj protutužbi protiv OceanGatea da ga je ta tvrtka otpustila jer je izrazio zabrinutost oko dizajna i testiranja trupa.

AFP piše kako je Lochridge tvrdio da je veliki otvor na prednjem dijelu podmornice dizajniran da izdrži tlak na dubini od 1300 metara, a ne na 4000 metara, što je dubina na koju se u nedjelju uputila ova mala znanstveno-turistička podmornnica s pet putnika koji su izgubili život u njezinoj "katastrofalnoj imploziji".

Opširnije pročitajte OVDJE.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 15:45