Svijet je ostao u čudu nakon što su objavljene fotografije i video snimke dva nova kineska borbena zrakoplova šeste generacije. Radi se o dva nova, za radare slabo vidljiva (stealth) lovca bez repa koji su u fazi testiranja, a fotografije i video zapisi tih zrakoplova, koji bi mogli biti dosad najsofisticiraniji borbeni avioni s posadom, poput požara se šire društvenim mrežama, dok zapadni vojni stručnjaci pokušavaju na temelju njih otkriti ključne značajke ovih letjelica.
Nije nikakvo čudo da je predstavljanje novih perjanica kineskog ratnog zrakoplovstva izazvalo golem interes. Naime, radi se o, barem kako se vjeruje, prvim zrakoplovima šeste generacije koji su doista proparali nebo, u trenutku kada su i sami zrakoplovi prethodne, pete generacije, još uvijek relativno rijetki.
Ima ih, naime, svega pet - tu je legendarni američki F-22 Raptor, prvi uveden u operativnu uporabu 2005. godine, te također američki F-35. Kinezi su razvili J-20S i J-35, od kojih je jedino J-20 u uporabi, a Rusi su prije nekoliko godina u operativnu uporabu uveli svoj Su-57, čiju oznaku pete generacije neki analitičari dovode u pitanje s obzirom na izvješća da zrakoplov pati od očitog nedostatka određenih funkcionalnosti.
Europe u svemu tome, s obzirom na dobrim dijelom zakržljalu i zbog partikularnih interesa pojedinih zemalja isposvađanu europsku vojnu industriju, za sada više-manje nema nigdje, ali su ipak u fazi razvoja dva koncepta. Preskačući razvoj zrakoplova pete generacije, postoji projekt Future Combat Air System (FCAS), golemi francusko-njemačko-španjolski program razvoja i izgradnje šeste generacije zračnih snaga, koji neki analitičari nazivaju najvažnijim obrambenim projektom u Europi, koji opterećuju brojne poteškoće i neslaganja, a realizacija projekta planirana je za 2040. godinu.
Konkurentski projekti
U Velikoj Britaniji, pak, BAE Systems i Rolls Royce provode program razvoja stealth borbenog zrakoplova poznat kao Tempest, koji bi trebao biti dovršen do 2035. godine te bi prema najavama trebao činiti okosnicu šireg britansko-talijansko-japanskog zračnog saveza.
SAD u međuvremenu ulaže u program NGAD, čiji je cilj razviti iduću, šestu generaciju borbenih zrakoplova koji uključuju naprednu stealth tehnologiju, prilagodljive motore i donošenje odluka pod vodstvom umjetne inteligencije. No, sposobnosti J-36 mogle bi predstavljati izazov američkim naporima da zadrže zračnu nadmoć.
No, u ubrzanom razvoju i jačanju svojih vojnih snaga, Kinezi se trude konkurenciju ostaviti daleko iza svojih leđa. Veći friško predstavljeni kineski zrakoplov s delta krilima proizvela je tvrtka Chengdu Aircraft Corporation, dok iza drugog, manjeg zrakoplova s lambda krilima, stoji konkurentska tvrtka Shenyang Aircraft Corporation. Ipak, na temelju viđenoga i do sada dostupnih podataka o projektima, ima mišljenja koja dovode u pitanje oznaku šeste generacije kada su nova dva kineska zrakoplova u pitanju - barem za sada.
"Korištenje opisa šeste generacije možda je malo preuranjeno, ali mislim da smo sada na točki gdje možemo reći da su Kinezi po prvi put pokazali svoju viziju zračne borbe i lovaca nove generacije", rekao je The War Zone stručnjak za kinesko zrakoplovstvo Andreas Rupprecht, kako je pisao Jutarnji list.
Promjena globalne dinamike moći?
"Fascinantno je da su (Zrakoplovne snage Narodne oslobodilačke vojske/Kineska komunistička partija) odlučili sada usred bijela dana letjeti ovim prototipom", komentirao je na X-u Justin Bronk, poznati stručnjak za ratno zrakoplovstvo u britanskom obrambenom think tanku RUSI. "Pretpostavljam kako je vjerojatnije da će to biti projekt regionalnog bombardera/udarnog lovca 5. generacije koji se ponekad naziva J/H-XX", ocijenio je Bronk, kako je prenio Business Insider.
Indijski poslovni dnevnik The Economic Times u svom je analitičkom članku fokus stavio na veći od dva novopredstavljena kineska zrakoplova, tematizirajući bi li i kako on mogao predstavljati ‘super oružje‘ koje bi moglo promijeniti globalnu dinamiku moći. Pojava te letjelice, za koju se vjeruje da predstavlja model šeste generacije, izazvala je posebnu pomutnju u vojnim krugovima diljem svijeta, ocjenjuje indijski list, koji se u analizi posebno bavi i pitanjem u koju poziciju novi zrakoplov stavlja indijske zračne snage i vojne sposobnosti zemlje u odnosu na kineske i uopće u regiji.
Radi se o zrakoplovu J-36 tvrtke Chengdu Aircraft Corporation, koji je snimljen dok je letio iznad Chengdua u pokrajini Sichuan i čija se snimka prva pojavila na društvenim mrežama. Dizajn i mogućnosti ovog zrakoplova sugeriraju da bi mogao predstavljati značajan pomak u zračnoj dominaciji, predstavljajući potencijalnu prijetnju globalnim vojnim silama, posebno u indo-pacifičkoj regiji, navodi list.
Konfiguracija s tri motora
Zakoplov J-36 ima upečatljivu trokutastu konfiguraciju bez repa, dizajniranu tako da značajno smanji njegov radarski potpis i poboljša njegove sposobnosti prikrivanja. Ovaj jedinstveni dizajn omogućuje mu potencijalno izbjegavanje detekcije konvencionalnim radarskim sustavima, što ga čini teškim za praćenje i presretanje. Sposobnost aviona da leti na velikim visinama i na većim udaljenostima mogla bi mu dati prednost u operacijama daleko od svoje baze, uz značajno smanjenje oslanjanja na podršku zračnih tankera.
Jedna od najznačajnijih značajki J-36 je njegova konfiguracija s tri motora, za koje se vjeruje da ih pokreću turboventilatorski motori WS-10C. Ova je konfiguracija dizajnirana za operacije pri velikim brzinama i na velikim nadmorskim visinama, omogućujući zrakoplovu pokrivanje velikih dometa bez potrebe za dopunjavanjem goriva u zraku. Također se nagađa da veličina J-36 nudi veći kapacitet goriva, povećanu nosivost i više prostora za napredno oružje i senzore, što ga čini prikladnim za razne borbene i izviđačke misije.
Stealth sposobnosti J-36 uključuju napredne tehnologije kao što su bočni zračni radar i elektro-optički senzori. Ovi sustavi bi poboljšali njegov izviđački i borbeni potencijal, omogućujući mu da učinkovito djeluje u zonama sukoba u kojima bi se našli tradicionalni lovci.
‘Nezabilježena prijetnja‘
Razvoj J-36 dio je kineske šire strategije modernizacije vojske i odražava značajan napredak u razvoju tehnologije zračne borbe. Prema izvješću South China Morning Posta, letjelicu je tijekom prvog leta pratio borbeni zrakoplov Chengdu J-20S, što sugerira da bi ove dvije letjelice mogle biti dio nove generacije kineskih borbenih zrakoplova koji su spremni izazvati postojeće globalne sile na nebu.
J-36 bi mogao imati značajne implikacije za Indiju, regionalnog kineskog rivala koji trenutačno ne raspolaže stealth borbenim zrakoplovom, upozorava indijski dnevnik. Budući da je Kina već rasporedila svoje stealth lovce J-20 blizu indijskih granica, osobito u Sikkimu, buduće raspoređivanje J-36 moglo bi povećati napetosti duž granice. Indija može odgovoriti svojom flotom od 36 francuskih lovaca Rafale, stacioniranih u Hasimari u Zapadnom Bengalu, u blizini kineskih zračnih baza na Tibetu, uključujući i Shigatse, gdje su stacionirani J-20.
Dok je J-36 još uvijek u ranoj fazi testiranja, jasan je, kako se navodi, njegov potencijal da bude moćan protivnik na nebu, posebice u kombinaciji s rastućom flotom J-20. Ako bude raspoređen duž indijsko-kineske granice, ovaj stealth lovac mogao bi predstavljati dosad nezabilježenu prijetnju indijskoj zračnoj obrani, koja se, osim na Rafale zrakoplove, oslanja i na ostatak svoje flote starijih zrakoplova.
Strateški potez
Predstavljanje J-36 nije samo tehnološki skok za Kinu, već i strateški potez za afirmaciju njezine vojne moći na globalnoj sceni. Čini se da je probni let, koji je izveden na godišnjicu rođenja Mao Zedonga, bio namjeran prikaz rastućih kineskih sposobnosti. Priroda visokog profila leta ukazuje na to da zemlja želi svijetu pokazati svoj napredak, posebno u vojnom zrakoplovstvu.
Justin Bronk u svojim je komentarima istaknuo da kineska vojska rijetko svjetlu dana izlaže svoje nove zrakoplove bez jasne strateške svrhe. Vjeruje se da je razvoj J-36 dio šireg pristupa "sustava sustava", koji integrira letjelice s posadom i bez posade kako bi se poboljšala borbena učinkovitost, slično američkoj inicijativi za zračnu dominaciju iduće generacije (NGAD).
Zrakoplov J-36 dio je većih ambicija Kine da modernizira svoju vojsku pod vodstvom predsjednika Xi Jinpinga. Ministarstvo obrane SAD-a već je priznalo da su kineske zračne snage najveće u indo-pacifičkoj regiji. Fokus Pentagona na Kinu kao "najveći izazov" odražava zabrinutost zbog brzog napretka Pekinga u zrakoplovnoj tehnologiji, bespilotnim zračnim sustavima i integriranim vojnim strategijama.
Globalni utjecaj
Za Sjedinjene Države i njihove saveznike uvođenje J-36 predstavlja značajan izazov. Stealth sposobnosti i potencijal dugog dometa J-36 mogli bi ugroziti vitalne vojne resurse i sposobnosti SAD-a u Indo-Pacifiku, kao što su tankeri, zrakoplovi za rano upozoravanje i unaprijed raspoređena mornarička plovila.
Pritom, potencijal J-36 proteže se izvan konvencionalne borbe. Zrakoplov bi mogao poslužiti kao testna platforma za napredne tehnologije koje se mogu primijeniti na različitim drugim platformama, uključujući stealth bombardere i bespilotne letjelice. To, pak, odražava ambiciju Kine ne samo da se natječe sa SAD-om, već da ih potencijalno nadmaši u ključnim područjima vojnog zrakoplovstva.
Kineski uspon razvoja vojnog zrakoplovstva bio je brz, ističe Economic Times. Kada je Narodna Republika Kina osnovana 1949. godine, imala je samo 17 zrakoplova. Danas se njihove zračne snage natječu s najnaprednijima u svijetu, a premijerna izvedba J-36 još je jedan pokazatelj brzine te tehnološke evolucije. Zrakoplov je osmišljen da promijeni ravnotežu zračnih snaga u indo-pacifičkoj regiji i šire, s ambicijom promjene dinamike vojne moći u korist Kine.
Projiciranje moći izvan granica
Razvoj J-36 dokaz je dugoročne strateške vizije Kine. Kao dio širih napora modernizacije kineskih zračnih i pomorskih snaga, cilj je osigurati da zemlja da ima sposobnost projiciranja moći izvan svojih granica. Dok rastu napetosti sa Sjedinjenim Državama oko pitanja kao što su Tajvan i Južno kinesko more, J-36 služi i kao simbol rastuće snage Kine i praktična prednost za širenje njezinog vojnog utjecaja.
Kako će J-36 nastavljati s probnim letovima, zasigurno će se pojaviti dodatne informacije o njegovim sposobnostima. Stručnjaci očekuju dodatne snimke i podatke u nadolazećim mjesecima, koji će baciti više svjetla na njegovu izvedbu i potencijal.
Integracija zrakoplova u kineske zračne snage, pak, mogla bi signalizirati značajan pomak u regionalnoj i globalnoj sigurnosti, osobito ako bude raspoređen zajedno s naprednim dronovima i drugim autonomnim sustavima. Za SAD, razvoj J-36 vjerojatno će značiti nužnost ubrzanog napora za poboljšanje vlastitih zračnih sposobnosti. Tekuća utrka za zračnu dominaciju između Kine i SAD-a odredit će budućnost globalne vojne moći, pri čemu će obje zemlje pomicati granice onoga što je moguće u smislu tehnologije borbenih zrakoplova, zaključuje The Economic Times.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....