Podaci o letu ukazuju na to da je netko u pilotskoj kabini namjerno srušio zrakoplov kineske kompanije China Eastern koji se pao ranije ove godine, navode osobe upoznate s preliminarnom procjenom američkih dužnosnika o tome što je dovelo do nesreće, prenosi The Wall Street Journal.
Boeing 737-800 krstario je na velikoj visini kada je iznenada krenuo u gotovo okomito spuštanje, strmoglavivši se i udarivši u planinu velikom brzinom, pri čemu su poginule sve 132 osobe na letu. Podaci iz crne kutije pronađene na mjestu pada ukazuju na to da su naredbe upućene sustavima upravljanja kontrolama uzrok kobnog poniranja zrakoplova, kako je rečeno.
"Zrakoplov je učinio ono što mu je netko u pilotskoj kabini rekao", navodi jedna od osoba upoznata s preliminarnom ocjenom, koja uključuje i analizu informacija izvučenih iz oštećenog snimača podataka o letu.
Također, podupirući ovu procjenu američkih dužnosnika, izvor je rekao da kineske vlasti, koje vode istragu, do sada nisu otkrile nikakve mehaničke probleme ili probleme s kontrolama zrakoplova koji je pao 21. ožujka u južnoj Kini. Taj je model, inače, 'tegleći konj' svjetske zrakoplovne industrije i dio je obitelji tih Boeingovih zrakoplova koja ima jedan od najboljih sigurnosnih rekorda u komercijalnom letenju.
Bio je to jedan od najbržih padova mlaznog aviona komercijalnog zrakoplovstva u povijesti, upozorili su ranije novinari WSJ-a. Kineski zrakoplov je normalno letio nešto više od sat vremena, a onda je iznenada zaronio, spustivši se više od 6.400 metara u 72 sekunde. Nakon što se činilo da je pad nakratko zaustavljen, zrakoplov je prestao odašiljati podatke, srušivši se na planinu.
Preliminarna procjena još nije objavljena
Do sada prikupljene informacije u istrazi pada zrakoplova navele su američke dužnosnike uključene u istragu da obrate pažnju na radnje pilota, kažu izvori. Također, postoji mogućnost da je netko drugi u zrakoplovu provalio u pilotsku kabinu i namjerno uzrokovao pad, navode dalje.
Ni Boeing ni regulatori zračne sigurnosti nisu radili na bilo kakvim servisnim biltenima ili sigurnosnim direktivama koje bi proizlaze iz ove nesreće, kažu upoznati s problematikom. Takve bi se poruke koristile ako bi vlasti vjerovale da postoji potreba za upozorenjem zračnih prijevoznika i pilota na probleme s kojima se posada susrela u nesreći ili o pojedinostima koje bi omogućile da se otkloni neki kvar na zrakoplovu.
Istrage nesreća mogu otkriti ranije nepoznate dokaze koji mogu ojačati ili potkopati preliminarne procjene. Jedna osoba upoznata s preliminarnom ocjenom američkih dužnosnika kaže da Amerikanci nemaju sve informacije koje su dostupne njihovim kineskim kolegama.
Preliminarna procjena američkih dužnosnika još nije objavljena. U travnju je specijalizirana publikacija Leeham News and Analysis izvijestila da je početno očitanje snimača podataka o letu zrakoplova ukazalo na namjerne pilotske unose naredbi u kontrole letjelice.
Kompanija China Eastern je u izjavi za The Wall Street Journal rekla kako se nisu pojavili dokazi prema kojima bi se moglo utvrditi je li bilo problema sa zrakoplovom ili ne. Avioprijevoznik je ponovio izjavu svog visokog dužnosnika iz ožujka da je zdravstveno i obiteljsko stanje pilota bilo dobro te dodao da je i njihovo financijsko stanje dobro.
'Nije vjerojatan scenarij upada u kabinu'
Zrakoplovna tvrtka istaknula je i kako nije ona odgovorna za istragu nesreće i pozvala se na službena priopćenja, uključujući sažetak preliminarnog izvješća kineske vlade objavljenog 20. travnja. U tom sažetku je navedeno kako su spašavanje podataka i analiza oštećenih crnih kutija još u tijeku.
"Svako neslužbeno nagađanje može ometati istragu nesreće i utjecati na stvarni napredak globalne industrije zračnog prometa", poručili su iz tvrtke.
Kineska uprava za civilno zrakoplovstvo (CAAC), tamošnje državno regulatorno tijelo za sigurnost zračnog prometa, nije odgovorila na pisane zahtjeve za komentar te se nisu se javljali na pozive, navodi WWTJ. Agencija nije komentirala bilo kakve potencijalne uzroke nesreće i priopčila je da su prošlog mjeseca istražitelji nastavili s istragom.
Upitani o mogućem upadu u pilotsku kabinu, u China Easternu kažu kako takav scenarij nije vjerojatan. Zrakoplovna tvrtka citirala je informaciju s konferencije za novinare održane 25. ožujka, na kojoj su kineske vlasti rekle da iz zrakoplova nije poslana kod za hitne slučajeve prije pada.
Nakon što su prizemljila cijelu svoju flotu istog modela Boeinga otprilike mjesec dana nakon nesreće, China Eastern je počela s vraćanjem svoje 737-800 u operativu. kompanija je priopćila da su nastavili pregledavati zrakoplove koji su proizvedeni otprilike u isto vrijeme kada i zrakoplov koji je pao.
Model 737-800 prethodi Boeingovom modelu 737 MAX, najnovijoj varijanti tog dugovječnog uskotrupnog mlaznog zrakoplova. Zrakoplovi MAX nisu se vratili u komercijalnu službu u Kini više od tri godine nakon dvije smrtonosne nesreće u drugim zemljama, koje su bile povezane s neispravnim sustavom kontrole leta tog modela.
Novi izazov za Kinu
Kineske vlasti nisu svojim američkim kolegama nagovijestile kada bi mogle javno priopćiti svoje službene zaključke istrage, rekli su izvori. U CAAC kažu da će sve značajnije pomake u istrazi objaviti na vrijeme.
CAAC je završila preliminarno istražno izvješće o nesreći, kako se očekuje prema međunarodnom zrakoplovnom sporazumu. Kineska agencija nije objavila dokument, ali je dala sažetak nalaza, u kojem se navodi da komunikacija između posade i kontrolora zračnog prometa nije ukazivala na ništa nenormalno prije poniranja zrakoplova. Kontrolori zračnog prometa pokušali su kontaktirati letjelicu nakon što su vidjeli da gubi visinu, ali nije bilo odgovora.
Agencijama za istraživanje zrakoplovnih nesreća može trebati oko godinu dana ili više da donesu svoje konačne zaključke o uzrocima i čimbenicima nesreće. U nekim prijašnjim istragama, vlasti uključenih zemalja nisu se slagale oko toga je li netko namjerno srušio zrakoplove.
Nesreća zrakoplova China Eastern Flight 5735 predstavlja novi izazov za zrakoplovne vlasti u zemlji, koja bilježi rekorde u sigurnosti letenja posljednjih godina. Prije nesreće, posljednja kineska smrtonosna zrakoplovna nesreća dogodila se prije desetak godina, a posljednji incident predstavlja najsmrtonosniju zračnu katastrofu u Kini od 1994. godine. China Eastern je u svom priopćenju navela da su njihovi zrakoplovi sigurno letjeli 18 uzastopnih godina.
Zrakoplov China Eastern se potpuno raspao kada je udario u planinu, a krhotine su bile razbacane po šumovitom i neravnom terenu. Timovi za potragu i spašavanje nisu pronašli preživjele.
Krajem ožujka, ekipa vatrogasaca pronašla je snimač podataka o letu, koji je bio zakopan duboko pod zemljom, oko 40 metara od mjesta na kojem se zrakoplov srušio. Očekuje se da će podaci snimljeni tim uređajem, kao i snimačem glasa u pilotskoj kabini, a koji je ranije pronađen, igrati važnu ulogu u nastojanjima zrakoplovnih vlasti da utvrde uzrok nesreće.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....