Prošle subote Rusko ministarstvo obrane javno je optužilo Zračne snage SAD-a za ometanje ruskih zrakoplova u bombardiranju položaja Islamske države u Siriji. Kao primjer svojih tvrdnji ruski su naveli navodni incident koji se na nebu iznad Sirije dogodio 23. studenog ove godine - prema njima, američki borbeni zrakoplov F-22 Raptor letio je opasno blizu dva ruska Suhoja Su-25 prije nego li je došao još jedan ruski Suhoj, ovaj put Su-35S, koji je otjerao američki avion.
No, službenik Zračnih snaga SAD-a odlučno je demantirao ruske optužbe i rekao da se incident nije dogodio. Dapače, otišao je i korak dalje i rekao da je cijela priča izmišljena kao odgovor na članak u New York Timesu u kojem su američki službenici rekli da ruski avioni lete preblizu njihovima i nepotrebno ugrožavaju sigurnost u zraku.
- Zanimljivo je da Rusi nisu iznijeli svoje neosnovane optužbe prije nego je objavljen članak u New York Timesu koji razotkriva ozbiljno pitanje koje je Američka koalicija svakodnevno pokušavala riješiti uz "dekonfliktnu" liniju. Da je F-22 Raptor zaista preletio preko rijeke u "dekonfliktni" zračni prostor, Rusi bi nas odmah nazvali te bi se to prodiskutiralo. Transkripti poziva s dekonfliktne linije ukazuju da se takav incident nije dogodio - rekao je za Business Insider američki službenik.
Štoviše, prema Amerikancima pravi problem u Siriji zapravo stvaraju ruski borbeni zrakoplovi koji su tijekom studenog u nekoliko navrata letjeli opasno blizu američkim borbenim zrakoplovima. Kao primjer Amerikanci navode slučaj u kojem su se dva A-10 Warthoga gotovo frontalno sudarili s ruskim Suhojem Su-24 koji je letio u zračnom prostoru pod kontrolom koalicije predvođene SAD-om.
Podsjetimo, prošlog mjeseca SAD i Rusija dogovorile su se kako će zračne snage svake strane ostati na suprotnim stranama 70 kilometara dugog poteza uz rijeku Eufrat kako bi se izbjegle nesreće u zraku dok obje strane bombardiraju položaje preostalih džihadista Islamske države. Osim toga, tu je i spomenuta "dekonfliktna" telefonska linija koju su Rusija i SAD uspostavile prije dvije godine s namjerom da jedna strana nazove drugu u slučaju da trebaju prijeći u zračni prostor u kojem djeluju ili ruski zrakoplovi ili zrakoplovi koalicije
- Tijekom druge polovice studenog dnevno smo znali imati između šest i osam incidenata u kojima bi ruski ili sirijski zrakoplovi prešli na našu stranu Eufrata - rekao je pukovnik Damien Pickart za CNN u subotu, dok je za Times dodao da "je američkim pilotima sve teže razlučiti da li ruski piloti nenamjerno griješe ili namjerno provociraju reakciju američkih pilota.
S druge strane, Rusi već neko vrijeme plasiraju priču da je većina incidenata u zraku između ruskih i američkih borbenih zrakoplova izazvana pokušajima Zračnih snaga SAD-a da spriječe ruske zrakoplove u bombardiranju položaja džihadista Islamske države, što je tijekom vikenda ponovio i glasnogovornik ruskog ministarstva obrane, general Igor Konašenkov. Nadalje Rusi opetovno ističu da su njihove oružane snage u Siriju došle na poziv legalno izabranog predsjednika Bašara al-Asada, dok američke snage nemaju pravne osnove, kao što bi bila rezolucija Vijeća sigurnosti, po kojoj bi smjele djelovati u Siriji. S druge strane Amerikanci će napomenuti da i oni pomažu svoje saveznike, Sirijske demokratske snage, koje su nedavno uz njihovu podršku osvojile "glavni grad" propale Islamske države, Raqqu.
Na kraju, neopredijeljeni promatrač će primijeti kako su i Rusi i Amerikanci tijekom šest godina krvavih sukoba u Siriji, u kojima je poginulo oko 400.000 osoba, direktno ili indirektno odgovorni za nemali broj civilnih žrtava rata. Bilo da se radi o namjernom bombardiranju bolnica Doktora bez granica i kvartova Alepa pod kontrolom pobunjenika/džihadista ili vojnih konvoja koji to zapravo nisu.
Što se pak tiče samog incidenta između F-22 Raptora i Suhoja Su-35S, veća je vjerojatnost da se on nije dogodio, nego da jest. Naime, ruska propagandna mašinerija dosad je promptno reagirala na svaki incident koji se mogao "spinati" u pobjedu njihove vojske, pilota ili "superiornih zrakoplova". Stoga je u najmanju ruku čudno da su čekali gotovo dva tjedna kako bi se svijetu pohvalili da je perjanica njihovih zračnih snaga, nesumnjivo odlični borbeni zrakoplov 4++ generacije, "otjerao" prema mnogima najbolji borbeni zrakoplov na svijetu, američki F-22 Raptor pete generacije. Kako je Raptor zahvaljujući "Stealth" tehnologiji vrlo teško vidljiv na radaru i zapravo u Siriji djeluje tako da uglavnom "izviđa teren", skuplja i širi informacije drugim zrakoplovima (poput F/A-18 Super Hornetima ili F-15-cama), a tek rijetko sam gađa položaje džihadista, nema razloga da se njegov pilot upoće dovodi u situaciju da bude vidljiv suparničkim zrakoplovima.
Uglavnom, avijatičarski entuzijasti teško da će dočekati stvarni ogled Su-35S i F-22. Što je naravno odlično, jer dok bi takav sukob izgledao sjajno u akcijskom filmu, u stvarnom životu vjerojatno bi potaknuo još gori rat na Bliskom istoku, s nesagledivim posljedicama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....