MJERE & RESTRIKCIJE

Sve ekstremnije ideje na klimatskom summitu u Glasgowu: ‘A zašto ne bismo zabranili aute?‘

Proizvođači automobila i vlade 24 zemlje dogovorili su novi cilj vezan za drastično povećanje upotrebe električnih automobila

Prosvjed u Glasgowu

 Andy Buchanan/AFP

Proizvođači automobila i vlade nekih zemalja udružili su se na UN-ovu summitu COP26 o klimatskim promjenama koji se održava u Glasgowu oko novog cilja vezanog za drastično povećanje upotrebe električnih vozila. Aktivisti su međutim na summitu uputili i radikalniji apel: Zašto se ne bismo jednostavno odrekli svih vrsta automobila?

S novim ciljem postupnog smanjivanja prodaje novih automobila na benzin i dizel tijekom 20 godina, deseci zemalja i automobilskih tvrtki iskoristili su COP26 kako bi potaknuli prodaju električnih vozila s ciljem smanjivanja emisija stakleničkih plinova, piše izvjestitelj The Guardiana iz Glasgowa.

- Ovo je velika transformacija. Smatramo ovo kao veliku priliku za otvaranje novih radnih mjesta, rekao je Omar Alghabra, ministar prometa Kanade, jedne od 24 države koje su potpisale novo obećanje.

Govorio je na panelu vladinih dužnosnika i poslovnih čelnika u golemom kongresnom centru u Glasgowu, gdje je na središnjem podiju blistao višebojni trkaći automobil Envision Formule E.

image

Prosvjed u Glasgowu na kojemu se traži od banke JPMorgan Chase da prekine financirati fosilna goriva

Paul Ellis/AFP
image

Prosvjed u Glasgowu

Arif Ali/AFP

Cynthia Williams, menadžerica za politiku zaštite okoliša u Fordu, jedan od proizvođača automobila koji su se pridružili sporazumu, pozvala je na potporu država u poticanju prodaje električnih automobila diljem svijeta.

- Sada nam trebaju ova vozila, trebaju nam potezi koji će odgovarati našim ambicijama, rekla je.

- Jedna od ključnih stvari koje ćemo morati poduzeti da ubrzamo revoluciju elektrifikacije su poticaji. Trebamo infrastrukturu, infrastrukturu i infrastrukturu. Što više ljudi mora ući u vozila, nitko ne smije zaostajati, rekla je.

Iako bi ovakva grandiozna vizija doista smanjila emisiju stakleničkih plinova, promet je odgovoran za otprilike petinu onečišćenja okoliša ugljikom u svijetu. Električna vozila su ekološki prihvatljivija od automobila na fosilna goriva, no klimatski aktivisti pozvali su vlade da detaljnije promisle o ulozi automobila u globalnom zagrijavanju.

U srijedu je održan niz prosvjeda na kojima su aktivisti pozvali na veće financiranje javnog prijevoza te pješačkih i biciklističkih staza, tvrdeći da se obećana 'zelena revolucija' udaljavanja od automobila tijekom pandemije covida nije uspjela materijalizirati u većini gradova.

image

Prosvjed u Glasgowu na kojemu se traži od banke JPMorgan Chase da prekine financirati fosilna goriva

Paul Ellis/AFP

Nancy Henderson, prosvjednica koja živi u Glasgowu, rekla je da je tijekom lockdowna procvjetalo bicikliranje, ali da su se mnogi ljudi vratili automobilima jer se ne osjećaju sigurnima s biciklom u prometu.

- To je problem s električnim automobilima, ljudi će se i dalje osjećati nesigurno u blizini njih. Prelazak na električne automobile ne mijenja pitanje gužvi i broja automobila na našim ulicama. Neće utjecati na smanjenje štete koju automobili imaju u našim gradovima. Još uvijek smo u našem malom balončiću, ne komuniciramo, ne susrećemo druge ljude.

Henderson kaže da su mnogi stanovnici Glasgowa ogorčeni zbog pametnih propusnica za javni prijevoz koji su dani sudionicima summita, koji im omogućuju neograničeno korištenje vlakova i autobusa tijekom konferencije.

- Nitko drugi ovdje nikada nije dobio takvu pametnu karticu. Ljudi su marginalizirani kada nemaju dobar javni prijevoz, rekla je.

Na odvojenom prosvjedu na kojemu se promovirao biciklizam održanom u srijedu, na dan kada se na razgovorima COP26 govorilo o prijevozu, aktivisti su nosili transparente na kojima je pisalo: 'Električni automobili znače odustajanje', i 'Auti auti auti bla bla bla'.

image

Prosvjed u Glasgowu

Arif Ali/AFP
image

Prosvjed u Glasgowu

Arif Ali/AFP

Iona Shepard, iz aktivističke organizacije GoBike, koja je organizirala prosvjed, istaknula je da aktivno putovanje uopće nije predmet razgovora na summitu o klimi.

- Električni automobili na summitu zauzimaju središnje mjesto, dok se održivi oblik prijevoza, daleko najjeftiniji i najlakši način za smanjenje emisija iz prometa, niti ne spominje, rekla je.

- Potreban nam je policajac koji bi kroz bolja ulaganja i uz pomoć političke volje progurao održivi način prijevoza. Ako su politički čelnici doista predani ciljevima Pariškog sporazuma, koji predviđa smanjenje prosječnog porasta temperature za 1,5 Celzijevih stupnjeva, rekla je.

Broj električnih vozila u upotrebi još uvijek je daleko manji od automobila na benzinski i dizelski pogon diljem svijeta, ali prodaja je u porastu zadnjih godina te je eksplodirala nakon pandemije. Očekuje se da će u cijelom svijetu ove godine biti prodano 5 milijuna električnih vozila, što je povećanje više od 80% u zadnjem desetljeću.

Kupovina električnih vozila u Kini, Sjedinjenim Državama i Europi, tri najveća automobilska tržišta, porasla je 160% u prvoj polovici 2021. u odnosu na godinu ranije, uz entuzijastičnu potporu političkih čelnika.

Aktivisti smatraju da bi o toj strategiji trebalo ponovno promisliti.

- Iako prepoznajemo važan doprinos koji će električna vozila imati u smanjenju emisije ugljika u budućnosti, mi sada moramo smanjiti emisije, rekao je Paul Tuohy, izvršni direktor Kampanje ua bolji prijevoz.

- Ako uvjerimo što veći broj ljudi da za barem neka putovanja automobile zamijene javnim prijevozom, to bi imalo trenutačne koristi za klimu, istaknuo je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 07:42