U jeku invazije kineskih električnih automobila, predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen pokrenula je u srijedu antisubvencijsku istragu protiv kineskog uvoza. To je korak koji riskira da preraste u trgovinski rat zbog kojeg bi svađa oko solarnih panela s Pekingom prije deset godina mogla izgledati kao čajanka, piše Politico.
- Globalna tržišta sada su preplavljena jeftinijim kineskim električnim automobilima. A njihova se cijena umjetno održava niskom golemim državnim subvencijama, rekla je von der Leyen u svom godišnjem govoru o stanju Unije. - To narušava naše tržište.
- Pozdravljam istragu, rekao je ministar gospodarstva Bruno Le Maire u Berlinu. - Ako te subvencije nisu u skladu s pravilima Svjetske trgovinske organizacije, Europa mora biti u stanju uzvratiti.
Njemački ministar gospodarstva Robert Habeck također je pozdravio odluku. - Radi se o nepoštenoj konkurenciji. Ne radi se o držanju jeftinih automobila visokih performansi izvan europskog tržišta; radi se o tome da se vidi postoje li skrivene, izravne ili neizravne subvencije koje stvaraju nepravednu konkurentsku prednost, rekao je na zajedničkoj konferenciji za novinare s Le Maireom.
No, europska automobilska industrija je zabrinuta - posebno njemački proizvođači automobila koji su najviše izloženi ogromnom kineskom tržištu. - S poslovne točke gledišta postoji rizik od odmazde, rekao je jedan automobilski lobist koji je želio ostati anoniman.
Kina ovo još nije komentirala, ali je Kineska gospodarska komora pri EU na X-u (bivši Twitter) izrazila svoju "jaku zabrinutost i protivljenje" istrazi. Tu objavu retvitao je Wang Lutong, šef odjela za Europu u kineskom ministarstvu vanjskih poslova.
Budući da Kina već kontrolira 60 posto globalne proizvodnje baterija, Bruxelles se boji da će, bez protumjera, kineske tvrtke steći kontrolu nad tržištima električnih vozila baš kao što se velika zapadna gospodarstva s obje strane Atlantika obvezuju uhvatiti u koštac s onečišćenjem postupnim ukidanjem prodaje tradicionalnih vozila s motorom na unutarnje izgaranje.
Sličan razgovor vodi se u Sjedinjenim Državama, gdje se Bijela kuća bori sa zahtjevima da osigura da kineska tehnologija ne ispunjava uvjete za goleme subvencije s ciljem pokretanja industrije električnih vozila prema Zakonu o smanjenju inflacije.
To je problem, budući da čak ivelike kompanije poput Forda koriste baterijsku tehnologiju kineskog CATL-a, koji je daleko najveći svjetski proizvođač ćelija i ima dvije tvornice u Europi.
Von der Leyen je to objavila manje od tjedan dana nakon njezina sastanka s kineskim premijerom Li Qiangom u New Delhiju, gdje je kineski dužnosnik pozvao EU da “podrži načela tržišne ekonomije i poštenog natjecanja, da drži svoja tržišta trgovine i ulaganja otvorenima, te pruži pravedno, transparentno i nediskriminirajuće okruženje za kineska poduzeća”.
Ova objava daje povjereniku EU za trgovinu Valdisu Dombrovskisu ključnu prednost u njegovim pregovorima sa svojim kineskim kolegama kada posjeti Peking 25. rujna. Dombrovskis je već naznačio da očekuje da će Kina smanjiti trgovinske prepreke za europski izvoz, kako bi pomogla popraviti izraženi bilateralni trgovinski deficit.
Sastanak je dio priprema za summit EU-a i Kine koji se očekuje kasnije ove godine.
Komisija je pokrenula istragu na vlastitu inicijativu, a ne kao odgovor na pritužbu. To je politički izbor izvršne vlasti EU-a, s pratećim političkim rizicima., kazala je glasnogovornica Europske komisije.
Glavna lobistica automobilske industrije u Bruxellesu, Sigrid de Vries iz ACEA-e, rekla je da je istraga "pozitivan signal" da Komisija ozbiljno shvaća prijetnju europskim proizvođačima automobila. "Kineska očita prednost i troškovno konkurentan uvoz već utječu na domaći tržišni udio europskih proizvođača automobila, rekla je.
No poziv von der Leyenove je kontroverzan jer su veliki njemački brendovi jako izloženi kineskom domaćem tržištu automobila, s ogromnim proizvodnim kapacitetom u Kini. Sve donedavno Volkswagen je tamo bio najveći prodavač, dok BMW i Mercedes dominiraju elitnim tržištem.
To znači da bi bilo kakve mjere odmazde iz Pekinga mogle pogoditi Nijemce, više nego bilo koga drugog.
Udio francuskih automobila na kineskom tržištu pao je na 0,4 posto do kolovoza, prema statistici koju je objavilo Kinesko udruženje osobnih automobila - dok njihovi njemački kolege čine ugodnih 17 posto.
- Trebalo bi biti jasno da francuski proizvođači (koji su se zalagali za istragu) ne ciljaju samo na Peking, već i na svoje njemačke konkurente, rekao je jedan viši lobist iz velike njemačke tvrtke pod uvjetom anonimnosti.
- Oni će patiti od protumjera. Bojim se da je Komisija spremna riskirati trgovinski rat s Kinom u vrlo opasnom području.
Habeck je rekao da je uzeo u obzir stavove njemačke automobilske industrije kada je došao do zaključka da je pošteno tržišno natjecanje ključno. - Ako ova istraga utvrdi masovna kršenja pravila tržišnog natjecanja, onda naravno moramo poduzeti mjere, rekao je.
Štoviše, nije čak ni jasno da kineski proizvođači automobila preplavljuju tržište jeftinim automobilima - za sada.
- Ovdje zapravo vjerojatno prodaju vozila s profitom po puno višim cijenama nego što nude u Kini, uzimajući u obzir tarife i troškove dostave, rekao je Matthias Schmidt, neovisni automobilski analitičar.
Dok je kineska strategija elektrifikacije razvijena uz značajnu potporu države, kineski proizvođači automobila svoju su pozornost usmjerili na elitni dio tržišta umjesto na rezanje troškova u segmentu masovnog tržišta.
- Također, VW učinkovito snižava cijene na kineskom tržištu s njihovim (električnim automobilom) ID.3 koji se nudi daleko ispod cjenovne razine europskog modela, što ne bismo trebali zaboraviti, rekao je Schmidt.
Nakon što Europska komisija službeno pokrene istragu protiv subvencija, na njezinom je odjelu za trgovinu da dokaže da Kina subvencionira tvrtke koje izvoze električna vozila u EU i da to nanosi štetu europskoj industriji.
Trgovački odvjetnik rekao je da neće biti lako pronaći dovoljno dokaza da bi se to dokazalo.
Trgovački odvjetnik rekao je da neće biti lako pronaći dovoljno dokaza za izgradnju slučaja, dodajući da Komisija često ima ‘vrlo politički pristup‘ takvim istragama. - Oni mogu okrenuti brojke, tako da možete očekivati vrlo veliko lobiranje ovdje.
- Ovo je početak dugog putovanja, rekla je Simone Tagliapietra iz think tanka Bruegel, ističući vrijeme koje će trebati da se uvedu uvozne carine. - To bi u konačnici moglo uspjeti, ali to mora ići paralelno s aktivnom industrijskom politikom kako bi se osiguralo da industrija EU-a brzo razvije svoju konkurentnost, kazala je ona, piše Politico.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....