Prije samo nekoliko godina BYD, vodeći proizvođač kineskih električnih automobila, brinuo se da neće preživjeti na globalnom tržištu. Danas ta kompanija puše za vratom Tesli te bi je do kraja ove godine mogla svrgnuti s trona glavnog svjetskog proizvođača, piše WSJ.
Iza nevjerojatnog uspjeha BYD-a stoje dva izvršna direktora kompanije: osnivač Wang Chuanfu, Kinezima dobro poznat kao hladnokrvni poduzetnik čije poslovne odluke oblikuju drugu ekonomiju svijeta, i Stella Li, njegova samozatajna suputnica koja je zaslužna za uspješan plasman na globalno tržište.
Priroda odnosa vladajućeg tandema do dana današnjeg obavijena je velom tajne. Neki znalci tvrde da je par vjenčan, većina da se radi o životnom partnerstvu, a nekolicina tvrdi da je riječ o strogo poslovnom odnosu.
Rođen 1966. godine u pokrajini Anhui u obitelji lokalnih poljoprivrednika, Wanga su odgojila starija braća nakon prerane smrti roditelja. Zahvaljujući svom izvanserijskom talentu, upisao je fizikalnu kemiju na obližnjem javnom sveučilištu, na čijem je institutu nakon završetka studija karijeru počeo kao istraživač baterija. Sredinom 1990-ih osnovao je tvrtku BYD, a njihov je cilj u samim počecima poslovanja bio proizvoditi baterije za mobitele i manje elektroničke uređaje. Tajna poslovnog uspjeha? Kopiranje baterija Sanyja i Sonyja po drastično nižim cijenama.
- Ako ih želimo prerasti, onda smo dužni i učiti od njih - priznao je Wang u nedavnom intervjuu, jasno davši do znanja kako je svjestan činjenice da svoj poslovni uspjeh može izravno zahvaliti kršenju intelektualnog vlasništva konkurencije.
Nedavno je priznao kako kombinacija slova BYD na samom početku nije imala nikakvo posebno značenje, ali je istaknuo kako danas stoji za moto kompanije Build Your Dreams (eng. Izgradi svoje snove).
Nekolicina Wangovih poslovnih suradnika tvrdi da su u početku akronim koristili kao istoznačnicu krilatice Bring Your Dollars (eng. Donesi svoje dolare).
Krajem 1990-ih od dobrostojećeg rođaka posudio je 300.000 dolara kapitala kojim zapošljava 1000 novih radnika. Restrukturiranjem procesa proizvodnje manufakturu razbija na manje dijelove kako bi nekvalificiranim radnicima omogućio da relativno jednostavno rade bez skupocjene opreme. Štoviše, Harvard Business School napravio je studiju slučaja, pokušavši shvatiti kako je Wangu bilo isplativo angažirati više radnika za manju količinu posla. Konkretno, analizirali su proces stavljanja zaštitne vrpce na novu bateriju, što je bilo u ingerenciji čak dva radnika u postrojenju. Zaključak studije - troškovna efikasnost uklanjanja skupe mašinerije iz procesa proizvodnje.
Stella Li, statističarka s jednog od vodećih kineskih sveučilišta, u cijelu priču ulazi 1996. kad ju je Wang poslao u Europu i SAD sa zadatkom da pronađe zainteresirane kompanije za njihove baterije, i to unatoč tome što je jako slabo govorila engleski jezik. Ključ njezina uspjeha u inozemstvu bio je zainteresiranim kompanijama garantirati dogovorenu cijenu i količinu u obećanom roku, zbog čega se među upravom tvrtke počela širiti pošalica da je jedna od prvih naučenih engleskih fraza bila "We can do that" (eng. Mi to možemo isporučiti).
Tom je taktikom ranih 2000-ih osigurala dva ključna igrača koji su zauvijek promijenili poslovanje BYD-a tako što su kompaniju plasirali među samu elitu globalnih igrača: Motorolu i Nokiju.
BYD je istodobno plasirao svoje dionice na Hongkonškoj burzi, a Wang je dio profita usmjerio prema kupnji državne kompanije koja je dotad proizvodila vozila u sklopu vojne opreme. Budući da je dotad već usavršio proizvodnju baterija, vidio je potencijal da ih počne koristiti u električnim automobilima, po uzoru na Toyotin hibrid Prius koji se onda pojavio na tržištu.
Prvih uspjeh BYD-a bio je model F3, osmišljen po uzoru na Toyotu Corollu, koji se 2005. na tržištu našao po upola nižoj cijeni od Corolle - "pišljivih" 8000 dolara. Nije trebalo dugo čekati da F3 postane najprodavaniji automobil u Kini, što je za oko zapelo američkom biznismenu Warrenu Buffettu, koji je sa svojim timom odlučio otići u sjedište BYD-a da se sam uvjeri u poslovni model.
U međuvremenu su u kompaniju kineski dužnosnici počeli upumpavati državni novac. Pomogli su im u plasiranju BYD-ovih vozila na globalno tržište do te mjere da je Europska unija pokrenula vlastitu istragu o poslovnom modelu BYD-a, a europski proizvođači automobila tu tvrtku smatraju prijetnjom vlastitom poslovanju jer tvrde da cjenovno ne mogu konkurirati njihovim modelima.
BYD posljednjih godina agresivno pokušava ući na inozemno tržište, a u tom su se kontekstu posebno fokusirali na Europu i jugoistočnu Aziju. Od SAD-a su privremeno odustali zbog vrlo toksičnih odnosa s trenutačnom, ali i bivšom postavom Bijele kuće.
Kompanija do kraja godine planira prodati oko 3,6 milijuna vozila, čime će se nametnuti kao jedan od top deset proizvođača automobila u cijelom svijetu. Njihova su vozila na kineskom tržištu već prešišala Volkswagen, koji je bio omiljena marka Kineza, a najuspješniji su u prodaji električnih automobila.
Naime, u tekućem kvartalu prodali su čak 431.603 električna automobila, što je gotovo 4000 vozila manje od konkurentske Tesle. Do kraja godine mogli bi se izjednačiti s Teslom, prodavši nešto manje od dva milijuna električnih automobila.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....