UTRKA S VREMENOM

Tajna operacija u Mediteranu: zašto su Britanci s dubine od 2 km izvlačili olupinu borbenog aviona

Potraga je trajala dva tjedna, a izvlačenje olupine s morskog dna još dodatnih tjedan dana, a sve s ciljem da je se ne dočepaju Rusi

F-35B i prizor nesreće u kojoj je taj avion izgubljen

Britanska Kraljevska mornarica uspjela je izvući olupinu srušenog lovca F-35 s dna Mediterana tri tjedna nakon što se pri polijetanju survao s palube nosača zrakoplova HMS Queen Elizabeth, nekoliko stotina kilometara sjeverno od egipatske obale.

Uspjeh operacije spašavanja olupine od skoro dva kilometra označio je kraj nervoze u britanskim i američkim vojnim snagama koje su strahovale da najmoderniji zapadnjački zrakoplov, zajedno s radarima, senzorima i računalima, ne padne u ruke nekog od rivala. Ujedno je osvjetlao obraz britanske mornarice čiji je gubitak jednog od samo 21 aktivnog primjerka lovca F-35 predstavljao i veliku sramotu.

- Operacije povrata UK-ova F-35 u Sredozemnom moru uspješno su okončane - objavilo je britansko ministarstvo obrane u utorak. "Nema opasnosti da je osjetljiva oprema na zrakoplovu kompromitirana."

Razbijači brana

Britanski F-35B, dio 617. eskadrile Kraljevskog ratnog zrakoplovstva, slavnih "Razbijača brana", pao je s palube ponosa kraljevske flote pri neuspješnom pokušaju polijetanja. Snimka njegova pada, koja je postala viralna na internetu, prikazuje kako se zrakoplov vidno presporo približava uzletnoj rampi na pramcu nosača te se može vidjeti pilot kako aktivira eksplozivno izbacivanje pilotskog sjedala čim je zrakoplov skliznuo s nosača.

Britanska mornarica i zrakoplovstvo pažljivo čuvaju informacije o uzroku nesreće, no gotovo je sigurno riječ bila o ljudskoj pogrešci, jer bi u slučaju tehničkog kvara vrlo vjerojatno došlo do globalnog prizemljenja cijele flote F-35 zrakoplova, koje osim SAD-a i UK-a danas koristi i niz američkih saveznika, poput Australije, Italije, Japana, Nizozemske, Norveške, Južne Koreje i Izraela.

Najuvjerljiviji scenarij iz dosad nepotvrđenog izvještaja o nesreći je da je na usisnicima zrakoplova greškom ostavljena prekrivka za zaštitu od kiše, koju je zrakoplov usisao pri pokretanju motora, zbog čega je došlo do kvara. Pilot je pritom pokušao prekinuti polijetanje čim je shvatio da zrakoplov neće postići dovoljnu brzinu, no nije ga uspio zaustaviti prije nego što je došao do kraja piste.

Tu teoriju potvrđuje i snimka koje je procurila s nosača - netko tko je, prema britanskom portalu UK Defence Journal, počinitelj, već je uhićen zbog odavanja državnih tajni. U potrazi i spašavanju olupine 160 milijuna dolara vrijednog zrakoplova sudjelovali su i američki i talijanski brodovi i zrakoplovi - sva tri saveznika prisutna su u Mediteranu i imala su osobit interes spriječiti da bilo koji dio tehnologije s F-35 dospije u ruke suparnika. Britanija sada raspolaže sa 23 F-35B zrakoplova, no tri su u SAD-u i služe za obuku pilota. Italija posjeduje desetak F-35A i par F-35B zrakoplova. Potraga je trajala dva tjedna, a izvlačenje olupine s morskog dna još dodatnih tjedan. Iako saveznici nisu imali informacije da su ruski ili kineski brodovi u blizini područja pretrage, svejedno su bili iznimno oprezni i britanski ratni brodovi cijelo su vrijeme čuvali stražu i tragali za znakovima podmornica u tom području.

Ruski brod Jantar, navodno "oceanografski istraživački brod", aktivan je na području Sredozemnog mora, a 2017. je s dna Mediterana izvukao dva ruska lovca. Osim Jantara, Rusija raspolaže s flotom podmornica za posebne namjene koje bi teoretski mogle prikupiti olupinu zrakoplova ili barem njegovih dijelova ako bi ih bila u stanju pronaći.

Crna kutija

- Svjesni smo ruskih podmorskih mogućnosti - rekao je britanski savjetnik za nacionalnu sigurnost Sir Stephen Lovegrove u ponedjeljak. Govoreći pred parlamentarnim odborom za obranu, Lovegrove je potvrdio da Moskva raspolaže najmodernijim sustavima za podmorsku potragu. - Mjere opreza koje trenutačno poduzimamo osmišljene su barem dijelom sa svrhom zaštite tajnosti tehnologije F-35B - rekao je.

U samoj potrazi sudjelovao je američki brod za povrat olupina s velikih dubina te nekoliko unajmljenih talijanskih brodova, na kojima su bili pripadnici britanske mornarice. Iako detalji operacije nisu javni, britanski Times tvrdi da je najvjerojatniji scenarij bio pretraga morskog dna vučenim podvodnim lokatorom signala crne kutije. Nakon što je signal otkriven i precizno lociran, na lokaciju je najvjerojatnije poslana daljinski upravljana podmornica koja je na olupinu zrakoplova postavila samonapuhavajuće plutače. Zrakoplov bi tako mogao biti podignut do same površine, gdje bi ga preuzeo brod za spašavanje.

Iako su sve verzije F-35 opremljene najmodernijim radarima, računalima i drugim senzorima, F-35B razlikuje se od A i C verzije po svojoj mogućnosti vertikalnog slijetanja, uz pomoć potisne turbine skrivene u trupu zrakoplova. Ta mu tehnologija omogućava da bude jedini nadzvučni zrakoplov na svijetu koji je u stanju izvesti vertikalno slijetanje na nosače zrakoplova ili helikoptera.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 12:37