A KAD ĆE KOD NAS?

Talijanske autoceste vozačima vraćaju novac za vrijeme izgubljeno u zastojima, evo kako sustav funkcionira

Najveća autocestovna tvrtka u Italiji uvela je aplikaciju kojom će svaki korisnik dobiti povrat novca ako je izgubio vrijeme zbog radova na cesti

Radovi na talijanskoj autocesti/Ilustracija

 Mario Laporta/AFP

Najveća talijanska autocestovna tvrtka, glupo nazvana Autostrade per l'Italia (Autoceste za Italiju - a gdje su autoceste iz Italije?), napokon je učinila i nešto pošteno: omogućila je aplikaciju po kojoj će svaki korisnik njezine mreže dobiti, kažu, automatski na svoj tekući račun povrat novca, ako se pokaže da je izgubio vrijeme uslijed zastoja prouzročenih radovima. Korisnicima Telepassa (koji plaćaju autocestovni promet naknadno, mjesečno ili tromjesečno) bit će adekvatno smanjen račun. Automatski, bez slanja zahtjeva, bez davanja dokaza. Sustav će pratiti prometne tablice - i šlus.

Sustav Tutor dosad je korišten za izračun ako je netko prevršio mjeru, vozeći brže nego je smio (ali ne u nekom trenutku, nego u prosjeku, na dionici). Napokon ga koriste, čini se, i da obeštete, a ne samo da kazne.

To se odnosi samo na dionice gdje jesu radovi. Ne primjenjuje se na zastoje uslijed prometnih nezgoda odnosno nesreća. A izostavljeni su dijelovi gdje su servisni prostori, pa neće lukavac dobiti povrat ako je vrijeme izgubio pijući kavu ili svraćajući onamo kamo i car mora pješke.

Aplikaciju mogu na svojim smartfonima instalirati svi korisnici kojima je operativni sustav Android ili Ios, a to je valjda 98 posto onih koji autima i kamionima praše po talijanskim autocestama.

Novost nije definitivna, aplikacija je u pokusnom pogonu do Silvestrova, ali daj što daš… Izgleda da se pokazala pozitivno u prvom pokusu, prošlog ljeta, kada ju je koristilo 6000 korisnika.

"Normalna" prolaznost mrežom izračunata je na 100 kilometara na sat za automobile, a 70 kilometara na sat za kamione. Vratit će, kažu, 25 posto ako vozač zakasni 15 minuta, pa naviše, do svih 100 posto ako izgubi jedan sat.

Autostrade per l'Italia tvrde da su već sa strane stavile 250 milijuna eura u tu svrhu. Onda je lako zamisliti koliko zarađuju… Odnosno koliko zarađuje njihov glavni koncesionar, obitelj Benetton.

A ipak su svoju škrtost nedavno dotjerale do masovnog ubojstva: nisu pravodobno kontrolirale ni popravile Morandijev (inženjerov, ne pjevačev) nadvožnjak u Genovi, pa se urušio, odvevši u smrt 54 osobe. Kad naručiš kavu u njihovu Autogrillu, maltretiraju nudeći još ovo i ono (a njihovi agenti kažnjavaju blagajnice koje propuste gnjaviti goste). I tako dalje.

Ljudima je dozlogrdilo. Pripremljene su kolektivne tužbene akcije (kad nekoliko desetaka ili nekoliko stotina podižu istu tužbu, bitno se smanjuju odvjetnički i sudski troškovi). Pa su malo odlučili biti pošteni i dobri… Ili se tako samo čini, vidjet ćemo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 11:38