ODGOVORI NA KRIZU

TERESA FORCADES PROTIV KAPITALIZMA I ŠTEDNJE Benediktinkaiz Španjolske postala je ikona ljevice

Rezovi vlade premijera Rajoya idu protiv potreba većine i u korist interesa manjine, tvrdi monahinja, koja se zalaže i za neovisnost Katalonije
 AFP

Španjolska ljevica dobila je neočekivanu novu ikonu - Teresu Forcades, 47-godišnju benediktinku koja na skupovima, predavanjima i televizijskim emisijama propagira neovisnost Katalonije, nacionalizaciju banaka i energetskih kompanija te izlazak iz NATO-a.

Njezina kritika banaka, farmaceutske industrije i mjera štednje desne vlade španjolskog premijera Mariana Rajoya, od nje je napravila jednu od liderica ljevice u južnoj Europi, piše britanski Guardian. Po obrazovanju liječnica, koja je medicinu studirala u Španjolskoj i SAD-u, doktorirala iz područja javnog zdravstva, a na Harvardu magistrirala teologiju, prekrivene kose i često u hlačama, iz malog samostana Sant Benet, u planinama 50-ak kilometara sjeverno od Barcelone pokreće revoluciju.

Nesiguran život

- Ekonomska kriza u Španjolskoj došla je do točke na kojoj prijeti društvenom tkivu. To je nešto što se dogodilo u Grčkoj. Nesigurnost života ljudi napreduje ubrzanim tempom i oni se s time ne mogu nositi. Opasnost od nasilja i prevrata na neki nedemokratski način postaje mogućnost - rekla je za Guardian te hvalila grčku ekstremno lijevu stranku Syriza.

Poznata je u Španjolskoj postala kada je 2009., na vrhuncu epidemije tzv. svinjske gripe, upozoravala da cjepivo koje je počela prodavati farmaceutska industrija nije dovoljno testirano i nije dovoljno sigurno. El País ju je tada proglasio “paranoidnom teoretičarkom zavjere”, no ona je tvrdila da je tri mjeseca proučavala znanstvene članke prije nego što je snimila video od sat vremena koji je na YouTubeu pogledalo više od milijun ljudi.

Sada je s Arcadijem Oliveresom, 67-godišnjim ekonomistom koji je jedan od ideologa španjolskog pokreta “indigniranih”, čiji pristaše već dvije godine zauzimaju trgove španjolskih gradova, napisala manifest.

“Trenutačni ekonomski model, institucionalni i politički poredak, nisu donijeli rezultate. Hitno moramo stvoriti novi politički i socijalni model, i to bez ponavljanja formula iz prošlosti, znajući da taj proces nije ni lak ni kratak”, stoji u tom dokumentu koji je, kada je objavljen u travnju, u samo dva dana skupio 14.000 potpisa.

Neovisnost Katalonije

Među prijedlozima: jednostrano proglašenje neovisnosti Katalonije, regije od 7,5 milijuna ljudi koja se smatra ekonomskim motorom Španjolske, nacionalizacija banaka i energetskih tvrtki, pravedni porezi, pristojne plaće i mirovine, kraće radno vrijeme, stanovi za sve i moratorij na deložacije, ukidanje privilegija političarima i oštra borba protiv korupcije.

Feministica u Crkvi

Forcades se protivi rezovima koji “idu protiv potreba većine i u korist interesa manjine”, kao i verziji kapitalizma “u kojoj su prava i potrebe ljudi stavljene na stranu”. Upozorava i na to da su porezi viši na prodaju kruha nego na financijske spekulacije.

Rođena je 1966. u Barceloni u obitelji u kojoj se Crkva smatrala “poput monarhije, zastarjelom institucijom”. No, sa 15 godina prvi je put pročitala Bibliju i pronašla vjeru. Ipak, prije nego što se 1997. zaredila, testirala je monahinje u svom samostanu govorom o skupini gay katolika koji su slavili svoju seksualnost kao nešto što im je dao Bog. Nakon humane reakcije u samostanu, odlučila se zarediti.

U svojim javnim istupima nerijetko kritizira ne samo vladu, nego i Crkvu : smatra da ne postoje teološke prepreke za ređenje žena za svećenice, pa ni za to da žena bude na samom čelu Crkve.

- Voljela bih da u Crkvi, kao i u društvu, nikome, ni muškarcu ni ženi pristup vladinim ili liturgijskim položajima ne bude blokiran zbog njihova spola - rekla je u nedavnom intervjuu za AFP ta redovnica koju smatraju feministkinjom.

Jedna od njezine tri knjige zove se “Feministička teologija u povijesti”, a Crkvu bez dlake na jeziku optužuju za mizoginiju.

- Rimokatolička crkva, koja je moja crkva, mizoginistička je i patrijarhalna u svojoj strukturi. To se mora promijeniti što hitnije moguće i što potpunije - rekla je nakon izbora novog pape.

Forcades brani korištenje kontracepcije, a smatra i da Crkva mora “humanizirati” svoj stav prema pobačaju.

Pobačaj i muškarci

- O pobačaju su mi pisali mnogi muškarci koji tvrde da bi, da mogu svojim tijelom spasiti nevini život, to učinili bez oklijevanja. E pa ja ih pozivam da to odmah učine. Samo u SAD-u između tri i četiri milijuna ljudi svake godine umire zbog toga što ne mogu dobiti bubreg koji im treba. Mislim da nitko ne bi smio sudjelovati u demonstracijama na kojima se žene koje su pobacile naziva ubojicama, osim ako mogu pokazati potvrdu da su dali svoj bubreg kako bi spasili nevini život - rekla je u drugom intervjuu.

Kaže da je temelje svojih vjerskih uvjerenja pronašla u teologiji oslobođenja, koju neki nazivaju i kršćanskim socijalizmom, pravcu katoličanstva koji se pojavio 60-ih u Latinskoj Americi i koji Vatikan smatra odstupanjem od katoličke dogme, ali kojem je sklon i novi papa Franjo. Od njega očekuje da će iznutra demokratizirati Crkvu i unutar nje dopustiti veću raznolikost glasova, no prije svega otvoriti “mjesto za žene koje nisu podređene i koje nisu ovisne o odlukama koje donose isključivo muškarci”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2024 23:30