VELIKI NEUSPJEH F-35

TESTNI LET NAJSKUPLJEG LOVCA NA SVIJETU ZAVRŠIO FIJASKOM Pilot u nevjerici: 'Ovo je strašno. Nema smisla ni pokušavati...'

Do sada je u proizvodnju i razvoj ove letjelice utrošeno oko 400 milijardi dolara
 CC

WASHINGTON - 'Najmoderniji' borbeni zrakoplov na svijetu, američki lovac-bombarder F-35 Lightning II (‘Munja’), doživio je totalni fijasko na nedavnim manevrima, na kojima se sukobio sa zrakoplovom kojeg bi trebao zamijeniti - F-16 Falcon (‘Sokol’).

F-35, kojeg proizvodi Lockheed Martin, zamišljen je kao svevremenski višenamjenski borbeni zrakoplov, namijenjen za napade na kopnu, zračnu obranu i nadgledanje. Pentagon planira novim zrakoplovom zamijeniti više serija ostarjelih zrakoplova, među njima višenamjenske lovce F-16 Falcon, protutenkovske zrakoplove A-10 Thunderbolt, mornaričke višenamjenske lovce F/A-18 Hornet i taktičke mornaričke zrakoplove AV-8B Harrier, koji mogu slijetati vertikalno.

NOVI PROBLEMI ZA NEVIDLJIVI AVION 'Na F-35 potrošili smo 400 milijardi dolara, a ne može pucati iz topova!'

Planira se proizvodnja tri varijante zrakoplova - F-35A namijenjen vojnom zrakoplovstvu, F-35B namijenjen marincima, koji bi mogao slijetati vertikalno, te F-35C namijenjen mornaričkom zrakoplovstvu, prilagođen za uzlijetanje s nosača zrakoplova.

Do sada se cijeli program proizvodnje sukobio s mnogim problemima i devet godina nakon prvog leta zrakoplovi F-35 još uvijek nisu spremni za vojne operacije. Cijena jednog zrakoplova skočila je s 51 na 134 milijuna dolara, a do kraja 2014 godine proizvedeno ih je samo 115.

Do sada je u proizvodnju i razvoj utrošeno oko 400 milijardi dolara, a ukupna cijena održavanja i korištenja procjenjuje se na više od bilijun dolara - preko 1000 milijardi.

F-16 (u prvom planu) prati prvi F-35 koji je dostavljen u zračnu bazu Luke (Foto: U.S. Air Force)

Kada je započeo razvoj F-35, Lockheed Martin je tvrdio kako će zrakoplov biti četiri puta učinkovitiji od prethodnika u zračnoj borbi, osam puta učinkovitiji u napadima na tlo, i tri puta učinkovitiji u nadgledanju i suzbijanju neprijateljske protuzračne obrane. S vremenom, predviđanja su se smanjila do tvrdnje da će biti ‘barem’ jednako manevrabilan kao i F-16.

Sada su se ta predviđanja pokazala potpuno netočnima u praksi.

Neimenovani pilot američkog ratnog zrakoplovstva testirao je F-35 protiv novije inačice starog F-16, zrakoplova koji je razvijen krajem 70-ih godina prošlog stoljeća, i zaključio kako je u bliskoj borbi F-16 nadmoćan po skoro svim kriterijima.

- F-35 imao je osjetnu slabost po pitanju energije, napisao je pilot u izvještaju na pet stranica koji je procurio u medije.

- Izvodili smo tradicionalne osnovne lovačke manevre u ofenzivnim, defenzivnim i neutralnim postavkama, na visinama od 10.000 do 30.000 stopa, objasnio je pilot.

'OVO JE NAJPROMAŠENIJA INVESTICIJA U POVIJESTI' Trebao je biti ponos američke vojske, a pretvara se u veliku sramotu

F-35 letio je ‘čist,’ bez projektila u spremniku za bombe ili montiranih na krilima, dok je F-16 letio uz hendikep - dva velika spremnika za gorivo ispod svakog krila, što je znatno umanjilo njegove sposobnosti.

F-16 imao je dva teška spremnika za gorivo, dok je F-35 letio 'čist' (Foto: U.S. Air Force)

No, ta prednost u bliskoj borbi nije značila ništa. F-35 bio je pretrom da bi pouzdano mogao poraziti F-16, čak i s teškim spremnicima.

- Nedovoljna brzina podizanja - energetski deficit spram suparničkog aviona bi samo rastao s vremenom. Letačke karakteristike nisu bile ni intuitivne ni povoljne, napisao je pilot.

Pilot modernijeg zrakoplova pokušao je ‘pogoditi’ stariji sa svojim topom, no manji F-16 prelako se izmicao.

- Umjesto da ga uhvatim nespremnog naglim podizanjem prema gore, nos se presporo dizao, i mogao je lako tempirati svoje izmicanje prije nego što bih ga stigao naciljati, stoji u izvještaju.

Kada je F-16 proganjao F-35, pilot najskupljeg zrakoplova na svijetu nije se mogao izmaknuti topovima, opet zbog presporog podizanja.

- Ako letite u F-35, nema smisla upustiti se u borbu okretanja s drugim lovcem. Nema nikakvih razloga za boriti se u takvom scenariju.

No tu nije bio kraj problemima. Pilot je otkrio da, zbog prevelike kacige, ne može micati ni glavu unutar skučenog kokpita.

- Kaciga je bila prevelika da bih mogao vidjeti iza zrakoplova, napisao je. F-16 mu se nekoliko puta uspio prišuljati s leđa.

Kaciga koja je integralni dio instrumenata na F-35 prevelika je da bi se pilot mogao okretati (Foto: U.S. Air Force)

Najgore od svega je što se radilo o F-35A varijanti, koja bi trebala biti najagilnija i imati najbolju manevrabilnost, za razliku od ‘B’ modela s turbinom za vertikalno slijetanje u sredini, i ‘C’ modela s većim krilima za lakše polijetanje s brodova.

U bliskoj borbi između lovačkih zrakoplova, premoć određuju zakoni fizike. Zrakoplov koji ima veću energiju - veći zbroj visine i brzine - uvijek će biti u prednosti. Prema izvještaju probnog pilota, F-35 gubio je energiju brže od F-16, a dobivao ju sporije, uvijek se borio s nedostatkom. Pilot, koji je imao ekstenzivno iskustvo i na F-15 zrakoplovima proizvedenim u 80-im godinama, odgovorno tvrdi kako je i taj zrakoplov ‘značajno superioran’ novoj uzdanici američke vojske.

Nebo 21. stoljeća pripada Kini i Rusiji?

Nakon odustajanja od daljeg razvoja presretača F-22, čiji su razvoj obilježili brojni padovi i smrti probnih pilota, Pentagon je budućnost američkog zrakoplovstva odlučio staviti na kocku sa samo jednim zrakoplovom - F-35. Na papiru, radilo se o idealnom kompromisu koji je trebao sniziti cijenu proizvodnje i zadovoljiti financijske odbore kongresa, no u praksi, radi se o zrakoplovu koji je zamišljen za ispunjavanje previše uloga koje međusobno nisu kompatibilne.

VIŠE GA SE BOJE PILOTI NEGO ISLAMISTI Koštao kao hrvatski BDP, pada češće od naših MiG-ova

Kako bi se snizili troškovi, sve tri verzije zrakoplova imaju većinu zajedničkih dijelova i gotovo identičan trup, no taj oblik zadebljanog trupa odabran je kako bi se ispunile želje marinaca za zrakoplovom s turbinom za vertikalno slijetanje. Takav dizajn čini zrakoplov težim, manje aerodinamičnim, i prisiljava dizajnere na brojne druge kompromise, poput ugradnje samo jedne mlaznice na stražnjem dijelu aviona, umjesto dvije koju ima većina suparničkih dizajna.

F-35 jedini je zrakoplov koji će SAD proizvoditi u narednih 20 godina, i prodavati svim svojim saveznicima, a već sad postoje ozbiljne brige da se u zračnoj borbi ne može nositi s novom generacijom ruskih i kineskih lovaca.

Kineski J-31 očita je kopija F-35, čiji su nacrti ukradeni u hakerskim napadima čak dvaput od 2007. godine do danas. No, J-31 uklonio je najgori element dizajna F-35 - njegovu centralnu turbinu. Zahvaljujući tome, kineski su inženjeri napravili lakši, čvršći i agilniji zrakoplov, s dvije stražnje mlaznice i središnjim spremnikom za projektile, koji zbog turbine ne stane u F-35. Na kineskoj kopiji čak su osigurali i bolju stražnju vidljivost.

U simuliranim ratnim igrama think-tanka američkih vojnih stručnjaka, održanim 2008. godine, neučinkoviti američki zrakoplovi F-35 i F-22 nisu pružili gotovo nikakav otpor kineskom zrakoplovstvu u fiktivnoj vojnoj akciji aneksije Tajvana, što pruža zabrinjavajuću sliku budućnosti u kojoj ruska i kineska vojska mogu diktirati svjetsku politiku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2024 13:49