SEKUNDE DO KATASTROFE

U 18.52 Moskvu pogađa jedan ili više projektila, a pravi pakao počinje šest sati kasnije

U 1.05 Moskva šalje SOS poruku u Morseovu kodu - hitan poziv u pomoć bilo kojem obližnjem plovilu, vojnom ili civilnom. Dolazi najmanje jedan turski brod

Moskva u plamenu

 Twitter

Izvor koji je bio na palubi Moskve 2012. godine opisao je prilično sumornu sliku brodskih protupožarnih kapaciteta i mogućnost sprečavanja katastrofe, rekavši da "postoje temeljne pogreške u sigurnosnim sustavima" i da su "sve osim jedne pumpe bile smještene u glavnim prostorima s motorima", objavio je na svom Twitteru ugledni vojni analitičar Tom Cooper, koji je dao i mogući prikaz događanja na palubi ruskog broda netom prije potonuća.

"Priključci za hidrante bili su obojani vrlo traljavo i tijekom simuliranog požara vidio sam da su neke od ručica zapinjale. Spremljena protupožarna oprema nije bila dobro održavana. Crijeva su bila zaprljana, ventili korodirani. Protupožarna oprema je bila malobrojna i rudimentarna. Sve u svemu, te 2012. brod je bio u lošem stanju, a posada nije bila dobro izvježbana za slučaj borbe protiv požara i sprečavanja katastrofalnih događaja. Nejasno je je li se situacija poboljšala do 2022., ali smatram da nije", navodi dalje Cooperov izvor.

image

Krstarica Moskva

-

Plan da se protupožarni sustav na Moskvi nadogradi napušten je prije nekoliko godina zbog nedostatka sredstava, što je brod ostavilo s vrlo zastarjelim sustavom. Protupožarne dužnosti su jedne od najvažnijih za posadu bilo kojeg bojnog broda. Sve što može gorjeti počne gorjeti, navodi Cooper, a uvjeti ispod palube su pakleni pa temperature mogu dosegnuti i 650 Celzijevih stupnjeva.

U najgorem slučaju, čelična oplata može od vatre toliko oslabjeti da ne može podržavati vlastitu težinu pa počne pucati i propuštati vodu. Ili vatra može doći do spremišta goriva i municije. Moskva je imala puno i jednoga i drugoga. Prilikom požara, svaki član posade mora biti sposoban raditi kao vatrogasac. Osnovni poslovi kao što je upravljanje na mostu i pogon motora moraju se obavljati ako je moguće, ali svi koji mogu moraju se boriti protiv vatre. To pretpostavlja prilično crn scenarij za 510 članova posade Moskve, a Cooper je pokušao skicirati mogući tijek događaja, prema dosad poznatim podacima.

TIJEK DOGAĐANJA

18.52 - Moskvu pogađa jedan ili više projektila Neptun. Pogađaju brod iznad vodene linije i vjerojatno eksplodiraju negdje u unutrašnjosti broda, pri čemu izgledno pogiba velik broj mornara. Obližnja plovila, vjerojatno ruska, brzo dolaze u pomoć. Do 18.52 najmanje dva su bila u blizini Moskve. Posada je potpuno posvećena gašenju požara, iako ih vjerojatno u tome ometa nedostatak opreme i obuke. Počinje tegljenje Moskve prema Sevastopolju dok se posada bori s vatrom. Velik broj dotad je vjerojatno onesposobljen od dima, vrućine, iscrpljenosti i ozljeda. Posada je možda pokušala potopiti odjeljke sa streljivom kako bi spriječili eksplozije.

1.00 - događa se nešto katastrofalno, vjerojatno eksplozija streljiva, moguće među 64 projektila S-300 ili 16 projektila P500/1000 koji se nalaze na brodu. Ova eksplozija otvara golemu rupu u boku Moskve, kroz koju sve brže prodire more

1.05 - Moskva šalje SOS poruku u Morseovu kodu - hitan poziv u pomoć bilo kojem obližnjem plovilu, vojnom ili civilnom. Dolazi najmanje jedan turski brod

1.14 - Moskva se naginje, premda je nejasno je li se do tog trenutka već sasvim prevrnula na bok. Uže za teglenje se odbacuje da Moskva za sobom ne bi povukla i drugi brod. Preživjeli članovi posade ulaze u čamce za spašavanje

1.45 - nestaje struje, prekida se sva radiokomunikacija s Moskve. To vjerojatno znači da je potopljen prostor s glavnim agregatima, zbog čega se gase i motori i generatori

2.00 - turski brod navodno spašava 54 člana posade i, pretpostavlja se, predaje ih drugom ruskom brodu (drugi navodi spominju 58 spašenih). Od toga broja 14 mornara prevoze se u bolnicu

3.00 - Moskva, dotad vjerojatno potpuno na boku, napokon tone na području gdje je dubina između 150 i 500 metara. Velika je vjerojatnost da je većina posade potonula s brodom dok su se borili s požarom ispod palube, jer bi uslijedili udari od eksplozija, dim, vatra, kemijsko trovanje i nekontrolirano poplavljivanje, smatra Tom Cooper.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. prosinac 2024 13:51