SUMNJIVI ČAK I AKO SPAVATE

U AMERICI POKRENUT TOTALNI NADZOR NAD PUTNICIMA U tajnim dosjeima bilježe jeste li smršavjeli, posijedjeli, tetovirali se ili se puno znojite

 
 REUTERS

Nastojeći da rizik od terorizma smanje na minimum, američke vlasti nadziru sve putnike u avionskom prometu, objavio je Boston Globe. Prati se ponašanje svih putnika, ne samo onih koji bi mogli biti potencijalno opasni, što je izazvalo zgražanje u zemlji osjetljivoj na svako ugrožavanje ili smanjivanje sloboda pojedinca.

Cilj programa Mirno nebo (Quiet Skies) jest prikupiti podatke o ponašanju avionskih putnika kako bi se onemogućila svaka moguća prijetnja sigurnosti zračnog prometa, prenosi CNN. Provodi ga služba nadzora zračnog prometa TSA (Transportation Security Administration). Njihovi službenici, inkognito i u civilu umiješani među putnike, bilježe svako ponašanje koje bilo kako odskače od uobičajenoga. “Jeste li se nadebljali ili smršavili? Čestitamo, TSA vas sada prati zbog sumnjive aktivnosti”, karikira USA Today.

Praktično je sve sumnjivo. Ako koristite toalet ili zaspete za vrijeme leta, to može biti upisano u vaš tajni dosje. I prije nego što se ukrcate u avion, službenici provjeravaju imate li dosje kod neke od tajnih službi i ispituju kako ste se ponašali prilikom ranijih letova, kako bi probrali prave sumnjivce, potvrdio je za CNN službenik TSA. Takav sveobuhvatan nadzor putnika u zračnom prometu provodi se od 2010., navodno uz znanje američkog Kongresa.

Ako ste po bilo čemu sumnjivi, dobijete sigurnjaka za vrat još na aerodromu. On vas prati pri ukrcaju i ulazi za vama u zrakoplov. Prikriveni agent bilježi ako vam je, recimo, prevruće, ili ako hladno zurite u nekoga. Ha? Svakodnevno se u američkim zrakoplovima tako špijunira do 50 putnika na domaćim linijama. Prate vas i kad izađete iz aviona, i ako im ne date novi povod za sumnju, skidaju vas s nadzora u roku od 90 dana, po informacijama TV kuće CBS. Navodno vas ne snimaju, samo prate.

Službenici TSA bilježe ako se u avionu pretjerano vrpoljite, obilno se znojite, intenzivno trepćete kapcima, stišćete ili trljate dlanove, objavio je Boston Globe. Zatim, ako izgledate drugačije nego što se to dade zaključiti s fotografija na dokumentima, pa čak i ako spavate za vrijeme leta. Agencija je priopćenjem demantirala da su joj cilj obični Amerikanci.

Zaštita

“Program nije usmjeren nadzoru običnih Amerikanaca. Suprotno tome, cilj mu je osigurati zaštitu putnika i posade za vrijeme leta”, objavili su iz TSA, uz objašnjenje da program analizira informacije o navikama zračnih putnika, čime upotpunjavaju uobičajene metode sigurnosti u zračnom prometu. Sigurnosno osoblje nadzire putnike s ponašanjem koje se na bilo koji način može povezati s terorizmom, objašnjeno je iz TSA. No u svakom slučaju nitko nije izvrgnut dodatnom nadzoru zbog boje kože ili nacionalnosti, ističu u američkoj saveznoj sigurnosnoj agenciji.

Nakon što su Boston Globe i CNN objavili informaciju o sveopćem nadzoru zračnih putnika, američki kongresmeni zatražili su odgovore od TSA. Njihovi službenici zaduženi su za sigurnost zrakoplova, i istrenirani da zaštite svaki avion od terorista. Sad prvi put saznajemo da se zračni sigurnjaci koriste i za nadzor običnih putnika, javlja CBS.

Stručnjaci za sigurnost zračnog prometa raspravljaju je li u redu da baš TSA obavlja nadzor putnika koji nisu ni na kakvom popisu potencijalnih terorista. Među ostalim, bivši djelatnik TSA, zviždač Robert MacLean, upozorava da bi glavni posao TSA i zračnih maršala, kako u Americi nazivaju ljude koji osiguravaju avion, trebala biti zaštita kokpita i pilota, a ne motrenje koji se putnik previše znoji, koji pijano hrče cijelim letom, a koji dugo zuri u noge suputnice.

Konfuzija

Kako se točno trebate ponašati da ne biste izgledali sumnjivo? Kriteriji nadzora djeluju fluidno, neodređeno, izgleda da u TSA postoji konfuzija oko provedbe programa, upozorava Boston Globe. Kad ste se jednom ponašali sumnjivo, za idući let dobijete sigurnjaka za vratom, koji ima u rukama vaš dosje s vašom slikom i osnovnim informacijama. Njegov posao je da zabilježi sve sumnjivo: jeste li naglo smršavili ili se nadebljali, posijedili ili možda dodali koju tetovažu.

Je li legalno podvrgnuti nadzoru putnika, koji nije ni na kakvom popisu potencijalnih terorista, a bez sudskog naloga? Pretvara li se to Amerika polako u policijsku državu, nalik nekadašnjem Staljinovom Sovjetskom Savezu, gdje je svatko u svakom trenutku mogao biti nadziran, kontroliran i uhapšen, s dokazima ili bez njih? Ideja je bila da kad već imaju sigurnjake na letovima (air marshals) da ih maksimalno iskoriste za nadzor ne samo već obilježenih sumnjivaca nego i onih koji se na bilo koji način sumnjivo ponašaju, objašnjava za NPR John Pistole, šef Sveučilišta Anderson u Indiani, bivši djelatnik FBI-a koji je od 2010. do 2014. vodio TSA, agenciju za nadzor zračnog prometa. Akciju je odobrilo američko ministarstvo domovinske sigurnosti, tvrdi Pistole, kao i sva tijela nadležna za zaštitu ljudskih prava.

I, jesu li agenti TSA svojom dodatnom budnošću u avionima spriječili neki teroristički napad, provjeravajući tko previše trlja ruke, ili hladno ili toplo zuri u suputnike? Ne znamo, državna tajna. Zasad.

Njemački piloti Ryanaira najavili štrajk ako im ne povise plaće

Ako im do 6. kolovoza uprava ne ponudi više plaće i bolje uvjete rada, Ryanairovi njemački piloti najavili su štrajk. Prema njemačkim zakonima, dovoljno je da štrajk najave 24 sata ranije. Irski niskobudžetni avioprijevoznik već je prošlog tjedna morao otkazati 600 letova zbog štrajka pilota u Dublinu i prosvjeda kabinskog osoblja u Italiji, Španjolskoj, Portugalu i Belgiji. Njemački sindikat pilota jučer je objavio da se 96 posto članstva izjasnilo za štrajk. Sindikati traže sporazum o kolektivnom pregovaranju i uvjete rada poput onih kod drugih niskobudžetnih avioprijevoznika.

U Ryanairu tvrde da su prihvatili 9 od 11 zahtjeva irskog sindikata. Jučer su objavili da su u ponedjeljak pozvali njemački sindikat Vereinigung Cockpit na nastavak razgovora, izražavajući nadu da će postići napredak u pregovorima o kolektivnom ugovoru s pilotima u Njemačkoj. Njemački sindikat traži povećanje osnovne plaće, tako da onaj varijabilni dio, koji ovisi o satovima leta, bude manji dio ukupne plaće. Također traže veću naknadu za bolovanje i izjednačavanje plaća u svim dijelovima Njemačke, javlja Bloomberg. (S.Pavić)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 17:15