KRITIČARI NA NOGAMA

U San Franciscu robotaksijima dozvoljena cjelodnevna vožnja: ‘Ovo će biti problem s kojim ćemo se još dugo boriti‘

Industrija samovozećih automobila to je odmah proglasila velikom pobjedom
 Josh Edelson/Afp

Kalifornijski regulatori izdali su američkim kompanijama Waymo i Cruise prve dozvole za komercijalni prijevoz putnika bez vozača danju i noću. Industrija samovozećih automobila to je odmah proglasila velikom pobjedom za čitavo tržište robotaksija, ali dužnosnici upozoravaju da je ovo tek početak i da će se boriti protiv toga da njihovi gradovi postanu eksperimenti Big Techa.

Googleova kompanija Waymo i Cruise u vlasništvu General Motorsa uložili su milijarde dolara u razvoj vozila bez vozača. Unatoč žestokom protivljenju lokalnih čelnika i mnogih stanovnika San Francisca, Kalifornijska komisija za komunalne usluge (CPUC) u četvrtak je dala kompanijama prve pune dozvole za uvođenje komercijalne usluge prijevoza putnika taksijima bez vozača. Dozvola se odnosi na područje San Francisca.

U Kaliforniji postoji više od 40 tvrtki, od start-upa do tehnoloških divova, koje imaju dozvole za testiranje svojih automobila u San Franciscu. Stanovnici San Francisca smatraju da su postali pokusni kunići tehnološkim kompanijama bez danog pristanka, upozoravajući kako autonomna vozila u njihovom gradu stvaraju prometne gužve i izazivaju nekoliko stotina nesreća svake godine.

Posljednjih godina došlo je do značajnog porasta autonomnih vozila koji se testiraju na kalifornijskim ulicama - od 551 automobila u 2020. na čak 1051 vozila u 2022. godini.

Aaron Peskin, predsjednik Nadzornog odbora San Francisca i žestoki kritičar samovozećih automobila, rekao je da se on, gradonačelnica San Francisca London Breed i članovi gradskih odbora planiraju sastati kako bi "raspravljali o sljedećim koracima". Rekao je da će grad vjerojatno podnijeti zahtjev za ponovno saslušanje, prije podizanja tužbe protiv odluke CPUC-a.

"Ovo će biti problem s kojim će se San Francisco i gradovi i države diljem zemlje još dugo boriti. Dakle, ovo je početak, a ne kraj", kazao je Peskin, prenosi The Washington Post.

Budući da su autonomna vozila regulirana na državnoj razini u Kaliforniji, lokalni čelnici nemaju puno riječi o tome kako i gdje ti automobili rade u njihovim gradovima.

U San Franciscu gradske vlasti kažu da im je dosta izigravanja pokusnih kunića za industriju robotaksija. Upozorili su na niz incidenata posljednjih mjeseci u njihovom gradu, od samovozećeg automobila koji se zaustavio u blizini mjesta masovne pucnjave do vozila koje je blokiralo vatrogasno vozilo da izađe iz postaje.

Gradske vlasti Los Angelesa smatraju da je "neodrživo" dopustiti proširenje nove usluge mobilnosti bez traženja od tvrtki da prijave podatke o kretanju njihovih vozila i incidentima koje izazivaju. Los Angeles se također zalaže za to da se gradovima pruži veće ovlasti u odlučivanju o tome što se događa na njihovim javnim cestama.

Zastupnica Državne skupštine Kalifornije Laura Friedman, koja predsjedava državnim Odborom za promet, rekla je da se regulatori bore s time kako kontrolirati industriju autonomnih vozila koja se brzo razvija. Rekla je da bi rezultat glasanja u četvrtak trebao biti "poziv na buđenje".

"Kalifornija je poznata kao lider i inovator i svi žele da tako i ostane", rekla je Friedman, "U isto vrijeme, regulatorima je vrlo teško znati gdje točno trebaju početi regulirati. Je li to oko sigurnosnih performansi? Softvera? Ili oko detekcije objekata? Ne znamo."

Kao dio uvjeta rada u Kaliforniji, tvrtke su dužne prijaviti određene informacije, kao što su kilometraža i sudari koje vozila izazovu na cestama, Nacionalnoj upravi za sigurnost u prometu, Kalifornijskom odjelu za motorna vozila i CPUC-u. Ali, kritičari upozoravaju da su ti podaci nepouzdani i nepotpuni jer tvrtke nisu dužne prijaviti niz drugih incidenata koji utječu na sigurnost prometa, primjerice kada automobil skrene u biciklističku stazu ili se kratko zaustavi i ometa promet.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 17:22