MILIJUNSKE TUŽBE

U srijedu na sudu u Braunschweigu počinje nova etapa sudskog obračuna Volkswagena i Preventa

Konflikt je eskalirao je u kolovozu 2016., nakon što su Preventove tvrtke-kćeri obustavile isporuku dijelova Volkswagenu
Volkswagenov oglas u Sarajevu
 Jasmin Brutus/Alamy/Alamy/Profimedia

Kao i svi drugi proizvođači automobila, i Volkswagen (VW) od svojih dobavljača očekuje učinkovitost, isporuku u okviru dogovorenih rokova i niske cijene. A to je često razlog sporova. „Koncern VW ima najgoru reputaciju među dobavljačima, kad se radi o pregovorima oko cijene po kojoj nabavlja dijelove“, kaže Christoph Münzer, voditelj Gospodarskog udruženja industrijskih poduzeća iz Badena, u jednom intervjuu u rujnu prošle godine.

VW je odbacio taj prigovor, te je naglasio kako je koncern zainteresiran za jakim dobavljačima, koji imaju dovoljno financijskih rezervi „kako bi mogli investirati u potrebne inovacije“, piše Deutsche Welle.

U srijedu (24.2.) pred Pokrajinskim sudom u Braunschweigu počinje još jedan sudski proces u kojem će se u sudnici susresti (ponovno) dvije sukobljene strane: Volkswagen i Prevent. Već godinama te dvije firme vode pravno intenzivan „obračun“ pred sudovima, jedna od najintenzivnijih u ovoj branši.

Sud u Braunschweigu treba ispitati je li (pravno gledajući) sve bilo u skladu s propisima kada je prekinut poslovni odnos između najvećeg europskog automobilskog koncerna i dobavljača iz Bosne i Hercegovine kojeg se kritiziralo da su cijene automobilskih dijelova pretjerano visoke. VW ovaj put zahtijeva isplatu odštete za previsoke cijene, radi se o ukupno 66 milijuna eura.

Kako je sve počelo?

Konflikt s grupacijom Prevent iz BiH eskalirao je u kolovozu 2016., nakon što su Preventove tvrtke-kćeri ES Guss i Car Trim obustavile isporuku dijelova Volkswagenu. Šef VW-ovih tvornica morao je obustaviti proizvodnju vozila. Nakon toga počeli su pljuštati prigovori s jedne i s druge strane. Po verziji koju je ispričao Prevent, Volkswagen je „isprovocirao“ obustavu isporuke dijelova jednostranim promjenama ugovora, točnije pogoršanjem uvjeta isporuke dijelova VW-u. Koncern iz Wolfsburga, koji je dugo vremena doslovce bio ovisan o Preventu, optužio je dobavljača da je prekršio dogovore, odnosno povećao cijene – kako bi ucijenio Volkswagen, piše Deutsche Welle.

U ožujku 2018. VW je raskinuo ugovore. Prevent je inzistirao na nastavku suradnje – i tvrtka se našla pod pritiskom jer je odjednom ostala bez velikog klijenta. Prije toga se međusobni odnos dodatno pogoršao, zbog zahtjeva jedne tvrtke (Neue Halberg Guss, NHG) koju je Prevent preuzeo – a koja je VW-u isporučivala dijelove motora i kompletne blokove motora.

Dijelovi odjednom poskupili?

Je li postojao pravni temelj za poskupljenje dijelova? Jedna nedavna presuda suda iz Saarbrückena (gdje se nalazilo sjedište NHG-a, tvrtke koja je u međuvremenu propala) na to je pitanje odgovorio s – „ne”. Na temelju čega je onda dobavljač kalkulirao svoje cijene (koje su bile dijelom povećane za osam puta), iako za to nije postojao nikakav sporazum s Volkswagenom?

Preventov menadžer Barbaros Arslan kaže da je morao zahtijevati veće cijene zato što je VW drastično smanjio ranije dogovorene marže i ekstremno „srezao” rokove za isporuku narudžbi, nakon što je Prevent preuzeo firmu NHG. On dodaje kako je NHG zbog već realiziranih investicija morao zaračunati veće cijene za preostale blokove motora, odnosno da je VW na koncu sam inicirao „prilagođavanje” cijena. Arslan objašnjava kako nije bilo realistično da se kod takve robe orijentira u odnosu na prosječnu cijenu na tržištu, zato što je VW za NHG bio dominantna mušterija.

Lihvarenje?

VW na sve to gleda drugačije. Priznaje kako doista godinama nije postojao dogovor oko fiksnih cijena i količine isporučenih dijelova, ali i napominje da su postojali drugi valjani ugovori koji su trebali osigurati fleksibilnu isporuku po potrebi, odnosno „opskrbu koja pokriva aktualne zahtjeve”. VW: „Prevent nije poštivao te ugovore.” Njemački koncern tvrdi da je zbog lihvarenja bio prisiljen otkazati suradnju s Preventom.

Suci u Braunschweigu su u jednoj ranijoj odluci već dali naslutiti da bi povećanje cijena moglo doista biti kvalificirano kao „lihvarenje”. A sve bi se sada moralo detaljnije razjasniti u sklopu sudskog procesa. Osim pitanja tko je na koga vršio pritisak, odnosno kad se i koje poslove u Njemačkoj smije okončati, ovaj će spor pratiti i sudovi odnosno istražitelji i u drugim zemljama. U SAD-u se proces nastavlja u tamošnjim sudnicama, Prevent je nedavno tužio VW pred jednim sudom u Detroitu. Volkswagenu, odnosno današnjem šefu marke VW i bivšem menadžeru zaduženom za kupovinu automobilskih dijelova, Ralfu Brandstätteru, odnosno proizvođačima sjedala Adient i Lear, predbacuje se da su prekršili pravila tržišne utakmice - odnosno da su pokušali isključiti Prevent s tržišta na kojem se trguje navlakama za sjedala. Volkswagen je odbacio te prigovore.

Prošlog ljeta je prašinu dodatno podigla i jedna špijunska afera, odnosno razgovori snimljeni u jednoj internoj radnoj skupini VW-a. Prije nego što je Prevent 2018. raskinuo ugovore, predstavnici koncerna su se navodno savjetovali o tome kako se postaviti prema toj firmi. Koncem srpnja je otkrivena navodna „krtica", a neposredno nakon toga policija je pronašla leš te osobe – u jednom spaljenom automobilu. Istražitelji su tvrdili da mnogo toga upućuje na samoubojstvo. Ali taj slučaj nikada nije 100% rasvijetljen.

Etapna pobjeda

Prije Božića je Prevent pred sudom u njemačkom Celleu ostvario etapnu pravnu pobjedu: VW-ova firma-kćer Škoda je odlukom suda bila primorana da zbog raskidanja ugovora bivšem dobavljaču VW-a plati odštetu. I u tom sporu se radilo o dijelovima za sjedala. Jedan bivši glasnogovornik VW-a je kritizirao da suci u Celleu nisu u dovoljnoj mjeri uvažili činjenicu da je VW tada bio suočen s novim bojkotom isporuke naručenih dijelova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 19:06