TKO BI REKAO?

U zračnim lukama kaos, kompanije grcaju u problemima, a tvrtka koju su svi ismijavali ‘rastura‘

U svom već dobro poznatom modelu, Ryanair leti iz manjih, sekundarnih zračnih luka udaljenijih od velikih gradova, jer imaju jeftinije namete

Ryanair 

 Pau BARRENA/AFP

Dok se europskim zračnim lukama šire horor priče o otkazanim letovima, pobješnjelim putnicima i propuštenim ljetovanjima, jedna zrakoplovna kompanija prilično je iznenađujuće izuzeta iz trenutačne kataklizme - to je kompanija od koje bi to većina teško očekivala - Ryanair.

Irska diskontna tvrtka koja je kroz godine postala sinonim za mukotrpna putovanja, sa svojim neviđenim naplaćivanjem svega i svačega, s neudobnim sjedalima i praktički nepostojećom korisničkom podrškom, u ovoj krizi snašla se znatno bolje nego većina drugih low budget konkurenata, ali i mnogih "legacy" prijevoznika.

Štoviše, kompanija Michaela O‘Learyja polagano gradi reputaciju jednog od najpouzdanijih prijevoznika u post-covid svijetu, piše londonski The Times. Jer dok je konkurentski EasyJet u lipnju otkazao 741 let iz britanskih zračnih luka, a British Airways 421, Ryanair nije poletio samo 25 puta.

U svibnju su otkazali samo četiri leta. U travnju tri. EasyJet je u istom periodu morao odustati od oko 400 letova, a British Airways (BA) od 784 u mjesecu travnju. Razlika je ogromna čak i ako se u obzir uzme razlika u veličini flota - EasyJet ima 5000 letova više mjesečno od Ryanairovih 10 tisuća. Doduše, irski prijevoznik ima otprilike jednake brojke kao ostali kad je riječ o kašnjenjima - u prosjeku 27 minuta.

image

Ryanair

Jacopo Landi/Hans Lucas/Hans Lucas via AFP

Kako je Ryanairu ovo pošlo za rukom? Jedna dobra poslovna odluka i nešto sreće. Naime, osnovni faktor koji sprečava prijevoznike da se vrate u predpandemijski ritam jest nedostatak osoblja. U vrijeme covida podijelili su otkaze svima od ljudi koji prodaju karte pa do onih koji ubacuju prtljagu u avione, ti su ljudi u međuvremenu pronašli druge (najčešće bolje plaćene) poslove i zračne luke i prijevoznici sad su u utrci da popune radna mjesta koja nisu posebno atraktivna ljudima kojih na tržištu rada nema.

EasyJet je, recimo, već u ranim danima pandemije dao oko 2000 otkaza, BA oko 10.000. Ryanair je također isprva najavio plan da sreže 3000 radnih mjesta širom Europe, ali su nakon dogovora sa sindikatima zadržali osoblje u zamjenu za privremeno smanjenje plaća. Takav pristup bio je prilično iznenađujući za tvrtku koja je bila poznata po agresivnom i dosta antagonističkom pristupu kadrovskim pitanjima, piše The Times. Samo dvije godine ranije suočili su se sa štrajkom zbog kojeg su morali prizemljiti stotine letova.

I dok još traju pregovori oko povrata punih plaća, radna mjesta su bila spašena pa Ryanair sad nema imperativ hitnog zapošljavanja.

"To je apsolutno najvažniji razlog zbog kojeg je Ryanair sad na vrhu. Zadržali su zaposlenike dok su ih drugi masovno rezali, pa su bili u boljoj poziciji da se pobrinu za putnike kad se letenje vratilo, umjesto da prvo moraju popunjavati rupe u radnoj snazi", rekao je analitičar zrakloplovnog sektora Alex Macheras za The Times.

Dodatno, u odnosu na konkurente koji sjedišta imaju u Ujedinjenoj Kraljevini, Ryanair funkcionira po pravilima Europske unije, koja ima puno pogodnije uvjete kad je riječ o zadržavanju radnika u vrijeme pandemije. Ryanairova mreža linija također je više bazirana na letove po kontinentu, dok EasyJet i BA više lete u Ujedinjenu Kraljevinu, koju se smatra možda i najgorom europskom zemljom po pitanju otvaranja nakon pandemije.

Ryanair je stoga svoje avione mogao podići u zrak mnogo brže od konkurencije. Nadalje, irska tvrtka ima vrlo mali broj letova koji lete u blizini ukrajinskog i ruskog zračnog prostora: zbog preusmjeravanja letova u zračne prostore susjednih zemalja u njima sad vlada velika gužva, što za sobom povlači kašnjenja, skretanja u sekundarne destinacije i otkazivanja, što je problem koji Ryanair, dakle, nema.

U svom već dobro poznatom modelu, Ryanair leti iz manjih, sekundarnih zračnih luka udaljenijih od velikih gradova, jer imaju jeftinije namete. Osim toga, pošto lete isključivo po Europi, Ryanairovi menadžeri ne moraju se prilagođavati pandemijskim pravilima u Aziji, Bliskom istoku, Amerikama…

Kad je riječ o spomenutom elementu sreće - O‘Learyjeva tvrtka je davno prije pandemije naručila od Boeinga 210 novih primjeraka modela 737 Max. No nakon što su se 2018. i 2019. dva Boeinga 737 Max Ethiopian Airlinesa, odnosno Lion Aira srušila i dovela do pogibije svih putnika i članova posade, cijela je flota prizemljena do završetka istrage, što je za sobom povuklo dvogodišnje kašenjenje isporuke Ryanairu.

Prije pandemije to se moglo smatrati velikim udarcem, ali kad se pojavio covid i prihodi su presahnuli, pokazalo se da je riječ o nevjerojatnom blagoslovu, jer Ryanair nije morao isplatiti Boeingu milijarde dolara za nove avione. I naravno, Michael O‘Leary je još od Boeinga iskamčio ogroman popust.

image

Ryanair

Pau BARRENA/AFP

O‘Leary je imao sreće i s gorivom. Naime, zrakoplovne kompanije najčešće kupuju kerozin kroz "fuel hedging" - plaćaju unaprijed dogovorenu cijenu za nekoliko godina u budućnosti kako bi se osigurali od fluktuacija. Riječ je, u stvari, o svojevrsnoj okladi. Ryanair je prije pandemije kupio velike količine goriva, što se u startu pokazalo katastrofalnim potezom kad je cijena kerozina pala nakon što je većina svjetskih aviona bila prizemljena.

Ryanair je stoga zabiježio skoro 900 milijuna eura gubitka 2020. godine samo na tim okladama. Međutim, zbog rata u Ukrajini cijena zrakoplovnog goriva opet je otišla u nebesa pa O‘Leary sad plaća cijenu koja je dosta niža od tržišne.

Taj detalj je posebno uočljiv kad se usporedi Ryanair s njihovim konkurentom iz Mađarske Wizz Airom. Wizz Air je pokrenuo veliku ofenzivu protiv Ryanaira, otvaraju brojne nove linije, posebice prema Italiji, ali pošto su na samom početku pandemije ukinuli pristup "fuel hedginga", sad su u mnogo lošijoj poziciji.

Jer dok Wizz Air plaća između 1200 i 1300 dolara po toni kerozina, Ryanair plaća 600 dolara. To, dakako, znači da irska kompanija može snižavanjem cijena unakaziti Wizz Air i pritom i dalje ostvarivati profit. Međutim, šef tvrtke poručuje da je vrijeme niskih cijena prošlost.

"Postalo je prejeftino za ono što nudimo. Apsurdno mi je da svaki put kad doletim na Stansted vlak do središta Londona košta više nego karta za avion", rekao je nedavno O‘Leary za Financial Times.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 17:30