STROGA KONTROLA

Udar na švercanje cigareta u Crnoj Gori kao poruka predsjedniku Milu Đukanoviću

Službenici Uprave prihoda i carina počeli su provoditi strožu kontrolu Novog dunavskog kombinata zbog sumnji u ilegalne aktivnosti
Milo Đukanović
 Jure Makovec/Afp/Profimedia

Po nalogu direktora Uprave prihoda i carina (UPC) Aleksandra Damjanovića inspektori su počeli kontrolu poslovanja “Novog duvanskog kombinata” (NDK) u Podgorici, za mrežno izdanje dnevnika “Vijesti” potvrdio je potpredsjednik Vlade i koordinator službi sigurnosti Dritan Abazović.

Istaknuo je da je upravo Damjanović, na sjednici Ureda za operativnu koordinaciju (BOK) održanoj ovog tjedna, tražio češću kontrolu NDK koji se nalazi u slobodnoj carinskoj zoni. “Zahvalan sam Damjanoviću jer su njegova ažurnost i kadrovske promjene koje je napravio rezultirale otkrivanjem nelegalnih aktivnosti. Službenici UPC već kontroliraju poslovanje NDK zbog sumnji da se i tamo obavljaju nelegalne aktivnosti”, rekao je Abazović.

“Hvatanje u koštac s krijumčarenjem cigareta uštedjet će novac poreznih obveznika u Ujedinjenoj Kraljevini i Crnoj Gori”, objavila je britanska ambasada. I tako potvrdila podršku operacijama vlade u Podgorici. Jer, u četvrtak su mediji u BiH objavili da je lokalna policija u kamionu pronašla gotovo 250 tisuća kutija cigareta koje su iz Crne Gore prokrijumčarene u BiH. Radio Sarajevo je objavio da su cigarete bile bez poreznih markica BiH, procijenjena vrijednost oduzetih kutija veća je od 650 tisuća eura pa je to jedna od najvećih zapljena ilegalnih cigareta u BiH. Vlada u Podgorici je potvrdila da su te cigarete ukradene u Luci Bar 10. srpnja.

U četvrtak je crnogorska vlada donijela Odluku o zabrani skladištenja duhanskih proizvoda na teritoriju slobodne zone Luke Bar tako da se više neće zaključivati novi niti produljivati postojeći ugovori o obavljanju djelatnosti. Odlukom se, kako su kazali iz Vlade, zabranjuje smještavanje radi skladištenja duhanskih proizvoda kako bi se spriječio mogući rizik po sigurnost države, ali se omogućava pretovar. “Istodobno, predložen je nastavak pojačanog carinskog nadzora unutar Slobodne zone “Luka Bar“ i uvođenje pojačanog nadzora u Slobodnoj zoni “Novi duvanski kombinat”, navodi se u službenom priopćenju.

Potpredsjednik Abazović je objavio i da se pokreću istrage koje će pokazati tko se bavio švercom cigareta u prethodnom razdoblju i dovesti do toga da se kazne oni koji su tim poslom stvarali štetu državnom proračunu. Gostujući na Televiziji Vijesti potvrdio je da zbog šverca cigareta država godišnje gubi 30 do 35 milijuna eura. Što je za ekonomiju veličine crnogorske respektabilan iznos.

Primjerice, prva rata otplate kredita kineskoj EXIM banci, koja financira autoput od Bara do Boljara, granice sa Srbijom, a koji gradi China Road and Bridge Corporation (koja gradi i Pelješki most), plaćena prošlog tjedna, iznosila je nešto manje od 28 milijuna eura (svake se godine plaćaju dvije rate). Abazović je istaknuo da je šverc cigareta “posao koji podrazumijeva stotine milijuna eura prometa i stvara situaciju da Crna Gora za 20 godina izgubi jedan autoput. Takva se praksa ne smije nastaviti”.

Drugi je problem pitanje djelovanja organiziranog kriminala zbog čega u priopćenju vlade i stoji da se odlukom o zabrani skladištenja duhanskih proizvoda “sprječava rizik po sigurnost države”. Abazović je rekao da je Crna Gora prepoznata kao zemlja iz koje kreće krijumčarenje (citat: “švercerska zemlja") pa se 20% krijumčarenih cigareta prenosi u zemlje Europske unije i Veliku Britaniju.

Što s jedne strane tumači interes Londona za blisku suradnju s Podgoricom. U izjavi je britanska ambasada istaknula i da “Ujedinjena Kraljevina ostaje posvećena radu s vladom Crne Gore u suzbijanju ozbiljnog organiziranog kriminala i jačanju vladavine prava”. Britanski istražitelji surađuju s crnogorskom policijom u suzbijanju šverca cigareta i preko Luke Bar i kopnom.

Abazović je naglasio da se “vlada i država ne smiju proglašavaju švercerskima. To se moglo ranije, dok su pojedini dijelovi Vlade bili involvirani". Poznato je da je crnogorski predsjednik Milo Đukanović bio povezivan sa švercom cigareta tijekom 1990-ih godina kada se taj unosni posao (mali teret, velika zarada zbog visokog oporezivanja proizvoda) obavljao morem preko Italije. Na talijanskim je sudovima proces protiv njega obustavljen zbog imuniteta.

Interes Ujedinjene Kraljevine ne iscrpljuje se samo na pitanju zaustavljanja krijumčarenja. London je aktivno, uz SAD i neke druge aktere, sudjelovao u rušenju s vlasti Demokratske Partije Socijalista (DPS), stranke nasljednice bivše komunističke, koju i dalje vodi Đukanović, na izborima prije godinu dana. No, London, kao i njegovi saveznici, ne žele dopustiti da se Crna Gora približi Srbiji, a ponajmanje Rusiji.

Početkom lipnja je u posjet Crnoj Gori došla fregata ‘HMS Richmond’ britanske mornarice što je bila snažna politička poruka podrške proeuropskoj politici pa i donošenju Rezolucije o genocidu u Srebrenici u crnogorskoj Narodnoj skupštini. Da bi nakon toga britanski premijer Boris Johnson primio crnogorskog šefa vlade Zdravka Krivokapića, prvi put od moderne neovisnosti. A DPS se vraća u Narodnu skupštinu kako bi se zaustavilo toksično djelovanje Demokratskog fronta, prosrpske stranke.

Cilj aktera, koji su pomogli u organiziranju koalicija u kolovozu prošle godine, bilo je rušenje s vlasti Đukanovića koji je i dalje najdugovječniji političar na čelu neke europske države. Uz očuvanje sigurnosnih obveza članstva u NATO-u koje ne smije doći u pitanje. Budući da koalicija koje je formirala vladu nema dovoljno glasova da djeluje bez prosrpskih, destruktivnih zastupnika, DPS se našao pod pritiskom da podrži vladu. Kao u slučaju Rezolucije o Srebrenici. Kako DPS i Đukanović ne bi iskoristili situaciju za zakulisne igre, pokreću se operacije koje mogu razotkriti kriminalno djelovanje prijašnje vlade. Što Đukanoviću ograničava manevarski prostor. I mora biti kooperativan.

Strane banke spašavaju Crnu Goru od kineske dužničke zamke

Crna Gora je kineskoj Exim banci otplatila prvu ratu kredita za prioritetnu dionicu autoputa Bar-Boljare i, zahvaljujući nedavnom hedging aranžmanu, ostvarila uštedu od gotovo četiri milijuna eura (3,91 milijun eura), objavio je ministar financija i socijalne skrbi Milojko Spajić. Koji je, prije dolaska u vladu u Podgorici, radio za financijskog giganta Goldman Sachs.

Crna Gora je tražila pomoć EU u otplati duga Kini za gradnju autoputa Bar - Boljare. Bruxelles je rekao da nema mehanizama kojima bi to mogao ostvariti, ali zapadne zemlje nisu propustile šansu da osiguraju još jači utjecaj na ponašanje Podgorice.

Pa su dvije američke i jedna francuska banka sklopile sporazum s Crnom Gorom koja se zaštitila od previsokih kamata: s 2% pale su na 0,88%, a uklonjen je i valutni rizik jer je novi sporazum u eurima (kredit je u dolarima). Ministar Spajić je rekao da je ušteda po kamatama iznosila 3,83 milijuna eura, a po stavci glavnice 0,08 milijuna eura (79.276 eura).

Godišnja će ušteda tako biti osam milijuna eura. Dok su Kinezi ostvarili bitno veću zaradu i po stavci oslobađanja od brojnim dažbina. Navodno, prema nekim nevladinim organizacijama, od 2015. godine do danas više od 200 milijuna eura.

U međuvremenu je crnogorski predsjednik Milo Đukanović uspio ishoditi od kineskog predsjednika Xi Jinpinga odgodu isplate prve rate kredita za godinu dana. Ali, banke su bile brže. I osigurale stabilnost proračuna koji će biti na udaru zbog očekivano slabije turističke sezone nego 2019. godine iako se očekuju bolji rezultati nego prošle godine.

Da situacija u zemlji nije sjajna potvrđuje vijest od četvrtka: Crnogorska vlada ograničila je cijenu bijelog kruha na 50 centi i odlučila 64 tisuće litara jestivog ulja podijeliti siromašnim građanima kako bi se smanjio udar na životni standard.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2024 19:39