Rusija je u Ukrajini izgubila još jednog visokog časnika - poginuo je umirovljeni general ruskog ratnog zrakoplovstva Kanamat Botašev čiji je zrakoplov srušen u nedjelju. Informaciju o njegovoj smrti za BBC Russian su potvrdila trojica bivših vojnika kojima je Botašev bio zapovjednik, a koji su s njim ostali u kontaktu nakon njegova umirovljenja, prenosi Slobodna Dalmacija.
Jedan od bivših kolega potvrdio je za BBC da je umirovljeni general izvršavao zračne zadaće u Ukrajini na jurišnom lovcu Suhoju Su-25.
Prije umirovljenja Botašev je bio zapovjednik zrakoplovne pukovnije i on je ruski pilot najvišeg ranga koji je dosad poginuo u Ukrajini. Bio je pilot snajperist, a ovu značku u ruskim vojnim zračnim snagama dobivaju oni piloti koji imaju najvišu razinu stručnosti. Prema ruskom Ministarstvu obrane, obuka takvog pilota traje 10-12 godina i košta oko 8 milijuna dolara. Kanamat Botašev rođen je 1959. godine u Karačajevo-Čerkezijo, diplomirao je na Visokom vojnom institutu za zrakoplovstvo Jejsk i kvalificirao se kao pilot lovaca-bombardera. Napredovao je od poručnika do generala, a prije umirovljenja zapovijedao je u Gardijskoj zračnoj bazi u Voronježu.
U nedjelju, 22. svibnja i Glavni stožer Oružanih snaga Ukrajine objavio je da je na nebu iznad Luganska oboren ruski jurišni zrakoplov Su-25 te da pilot nije imao vremena za katapultiranje. Nakon te vijesti Fighterbomber, ruski Telegram kanal za vojne pilote, objavio je kako žali za neimenovanim zapovjednikom.
- Zbogom zapovjedniče. Malo je ljudi na ovoj planeti koji su živjeli na nebu kao vi. Nebo uzima najbolje, danas vas je uzelo - napisali su.
- Danas je Kanamat umro! Okrug Popasna u 8:25… Prvi poziv NAR-a (nevođene zrakoplovne rakete), drugi – Stinger, eksplozija u zraku i… to je to, stajalo je komentaru u kojem je identificiran Botašev, a komentar je potom ubrzo obrisan. Drugi članovi foruma nastavili su raspravljati o njegovoj smrti koristeći inicijale KHB.
Kako je 63-godišnji umirovljeni general završio pilotirajući Su-25 u Ukrajini, nije do kraja jasno. Bivši Botaševovi podređeni sugerirali su da on nije mogao ostati po strani i gledati što se događa. Prema informacijama vojnog analitičara i autora brojnih knjiga na temu moderne vojne povijesti, Toma Coopera, Botašev je letio za Wagnerovce.
Wagner grupa je privatna vojska plaćenika koju vodi Jevgenij Prigožin, jedan od najbližih saveznika predsjednika Ruske Federacije. Zovu ga Putinov kuhar i profil mu je nalik na dijabolične ruske negativce iz filmova o Jamesu Bondu. Bivši je ugostitelj, a današnji oligarh i multimilijarder, režimski tajkun koji je upleten u najkompleksnije urote.
Glavni je Putinov čovjek i za fake news, digitalnu propagandu i mračne poslove. Wagnerovi pripadnici postali su zloglasni po ratnim zločinima i masakrima koje su počinili po Siriji, Libiji i više afričkih zemalja.
- Važnost redovnih Oružanih snaga Ruske Federacije opada, a Wagner postaje sve važniji. To nije samo zato što je Wagner istjerao ukrajinsku 24. mehaniziranu brigadu iz Popasne i tako ostvario prvi veći prodor preko utvrđene ukrajinske linije obrane na staroj liniji razgraničavanja na istoku, komentirao je analitičar.
Vojna karijera generala Botaševa naglo je prekinuta u lipnju 2012. kada je optužen za rušenje lovca Su-27 u blizini Petrozavodska. Kako je tada pisala Novaya Gazeta, general je zamolio svog prijatelja, pukovnika, da poleti lovcem Su-27, na kojem nije imao dopuštenje za let.
Uzletjeli su, a tijekom leta Botašev je odlučio izvesti akrobaciju, ali je izgubio kontrolu. Lovački avion se srušio, a piloti su se katapultirali. “Samo sam htio upravljati lovcem ove vrste, ali nisam uzeo u obzir da takav zrakoplov ima svoje karakteristike”, objasnio je Botašev na suđenju.
Pritom se pokazalo da je Botašev već imao sličan službeni prekršaj: godine 2011. je bez dopuštenja upravljao zrakoplovom Su-34. Proglašen je krivim za pad zrakoplova i osuđen na četiri godine uvjetno i novčanu kaznu od 5 milijuna rubalja.
Nakon suđenja se povukao iz oružanih snaga i radio kao zamjenik predsjednika DOSAAF-a Sankt Peterburga i Lenjingradske regije za zrakoplovstvo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....