‘SADA NAS SE BOJE‘

Ukrajinski borbeni piloti u misiji života: ‘Dobili smo rakete kojima konačno možemo bušiti rupe Rusima!‘

Najteže su borbe u regijama Herson i Mikolajiv. Ondje je krajolik ravan i nema puno mogućnosti za skrivanje od neprijateljskog radara

ilustrativna fotografija

 SERGEI SUPINSKY/AFP

"Wingman" i "Ždral" dvojica su od nekolicine hrabrih, mladih pilota koji ne samo da su preživjeli napade daleko nadmoćnije zračne sile - Rusije - već su pomogli i uspostaviti zračnu nadmoć nad svojom domovinom Ukrajinom. A odnedavno su opremljeni i novim američkim oružjem. U pitanju je projektil AGM-88 Harm, kojim sad počinju "bušiti rupe" u ruskoj protuzračnoj obrani i pritom ostvarivati spektakularne rezultate, piše The Times.

Naime, prošloga petka ukrajinske zračne snage pokrenule su svoj najveći zračni napad u ratu dosad - spomenutim Harm projektilima, koji imaju domet od oko 145 kilometara, uništili su ruske protuzračne sustave i vrijednu opremu.

Bojnika ukrajinskog zrakoplovstva, 27-godišnjeg "Ždrala", i njegov borbeni avion Suhoj Su-25 ruski neprijatelj u svom presretaču progonio je puna dva sata.

- Pitali smo se je li glup ili lud. Bio je lud - kaže "Ždral" za The Times. Iako je on htio sletjeti, njegova komanda imala je drugačiji plan - upravo je bio uzlijetao ukrajinski lovac Su-27 "Flanker" koji mu je dolazio u pomoć. Bijesno manevrirajući, ispalio je projektil, čula se jaka eksplozija - i Rus je nestao. Čovjek koji je pilotirao Flankerom bio je njegov kolega sa sveučilišta, 28-godišnji kapetan poznat kao "Wingman", kojemu je to bila prva eliminirana ljudska meta u ratu.

A u utorak su snažne eksplozije odjeknule i u ruskoj zračnoj bazi na poluotoku Krimu. Tad je uništeno najmanje devet ruskih zrakoplova.

Iako su anonimni ukrajinski dužnosnici američkim medijima rekli da su napad izvele specijalne postrojbe, satelitske snimke nastale nakon eksplozija pokazale su tri velika kratera, što sugerira da se ipak najvjerojatnije radilo o projektilima dugoga dometa koje je trebala presresti snažna protuzračna obrana.

- Svi su iznenađeni. Svi stručnjaci mislili su da će ukrajinske zračne snage biti izbrisane za nekoliko dana. Činjenica da oni i dalje provode ofenzivne zračne operacije samo je dokaz vještine i hrabrosti pilota te pomoćnoga osoblja - rekao je Andy Netherwood, bivši čelnik eskadrile britanskog Kraljevskog ratnog zrakoplovstva (RAF).

The Times piše kako su borbeni zrakoplovi ruskoga predsjednika Vladimira Putina tjednima izbjegavali prijeći crte bojišnice.

- Sad uglavnom presrećemo ruske krstareće projektile. Jer Rusi se boje ući u naš zračni prostor, što nije bio slučaj u prvim tjednima rata - govori "Wingman".

image

borbeni avion Suhoj Su-25

Yasuyoshi CHIBA/AFP

I on i kolega "Ždral" odradili su oko 20 borbenih misija otkako je počela ruska invazija na Ukrajinu.

- Bili smo spremni za rat, ali nismo vidjeli pravu invaziju, pravu krv... Izgubili smo dosta momaka u prvim danima rata. Prije leta razgovarate s prijateljem, a 30 minuta kasnije čujete da je mrtav. Teško je, tek tad shvatiš da bi ti mogao biti sljedeći - iskreni su piloti.

U Ukrajini trenutačno tek svaki peti pilot ima avion kojim može poletjeti. Očajnički trebaju modernije letjelice za obranu stanovništva od napada krstarećim projektilima. Ruske zračne snage mnogo su veće, modernije i opremljene su zrakoplovima koji mogu izvoditi udare dugoga dometa daleko izvan dosega ukrajinskih presretača. Osim toga, Rusi imaju i veliku tehničku prednost.

- Dominantni su i u radarskom izviđanju, jer imaju avion A-50, poput Awacsa, koji može vidjeti gotovo cijeli zračni prostor Ukrajine. Neke misije već čekaju naše jurišne zrakoplove ili helikoptere, visoko u zraku, da iz dometa lansiraju projektile zrak-zrak. Nemamo ništa poput Awacsa, ali trebamo alternativu od naših partnera - rekao je "Wingman".

"Ždral" se prisjeća svoje prve misije. Dana 25. veljače dobio je zadatak udariti na rusku kolonu koja je napredovala prema Kijevu.

- Moj mlažnjak presijecao je središte grada, nisko iznad rijeke Dnjepar, letio sam brzinom od 500 milja na sat kako bih izbjegao radare, ali krivo sam procijenio oštar zavoj na vodi. Dok sam shvatio da rijeka skreće desno, već sam bio iznad željezničke stanice. Vidio sam kako ljudi zaustavljaju svoje automobile, svi su gledali u nebo. Prolazio sam samo 20 metara iznad njihovih glava. Vidio sam im u očima da su prestravljeni - prepričava ovaj mladi ukrajinski pilot.

Dok se vraćao na kurs za rusku kolonu koja je napredovala prema gradu, "Ždral" je otkrio da mu put blokiraju visoke dizalice i električni stupovi. Morao je proći kroz njih. Ruski tenkovi već su mu dolazili u domet. Podigao je nos svoga aviona kako bi dobio na visini, a zatim ispalio rakete, udarivši u prednji dio kolone i zaustavivši je.

- Zbog male visine na mome prilazu, nisam mogao komunicirati s aerodromom. Mislili su da sam ruska letjelica i gađali su me Stingerom. Ali uspio sam izvršiti manevar i pobjeći. To je bio moj prvi borbeni zadatak - govori odmahujući glavom u nevjerici.

"Ždral" je u avionu Su-24 Fencer bio i u borbenim misijama iznad južne Ukrajine, u regijama Herson i Mikolajiv. Ondje je, kaže, krajolik ravan i nema puno mogućnosti za skrivanje od neprijateljskog radara, pa piloti pokušavaju letjeti niže od drveća. Čim dobiju visinu za ispaljivanje projektila, Rusi ih uočavaju.

Ovaj pilot dosad je imao sreće, za razliku od mnogih kolega koji su, nažalost, poginuli.

- Svi naši borbeni zrakoplovi koji su trenutačno u službi proizvedeni su u Rusiji. Takva ovisnost o njima za nas je neprihvatljiva. Ukrajinske oružane snage zauzele su zapadni kurs i potrebno je promijeniti naoružanje u skladu s time. Trebamo zapadne višenamjenske borbene zrakoplove s naprednim radarima i projektilima zrak-zrak kako bismo zaustavili teror krstarećim projektilima - zaključio je Jurij Ignat, glasnogovornik ukrajinskih zračnih snaga.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2024 17:29