STRAH OD ESKALACIJE

Upitnici nakon incidenta iznad Crnog mora: Što je zapravo izvodio ruski pilot borbenog aviona?

Novinari su se obratili britanskom Ministarstvu obrane, ali rečeno im je da više informacija, iz sigurnosnih razloga, neće dobiti

Ilustracija: Suhoj Su-27 u letu

 Vadim Savitsky/Tass/Profimedia

Britanski ministar obrane Ben Wallace danas je upozorio na incident u Crnom moru koji se dogodio 29.rujna; ruski avion tada je ispalio je projektil u blizini RAF-ovog nenaoružanog zrakoplova koji je bio u rutinskoj patroli iznad Crnog mora.

Da budemo precizni i citiramo Wallacea: nenaoružani RAF-ov (Kraljevsko ratno zrakoplovstvo) zrakoplov RC-135 Rivet Joint bio je "u interakciji s dva ruska lovca SU-27, od kojih je jedan "ispustio" projektil u neposrednoj blizini Rivet Joint-a. Britanski avion se neoštećen ubrzo vratio u bazu.

Kremlj je odmah priznao kako se incident zbio u međunarodnom zračnom prostoru, te da se radilo o "tehničkom kvaru". Wallace je situaciju nazvao "potencijalno opasnom, ali i odmah dodao kako događaj ne smatra namjernom eskalacijom.

"Ne smatramo ovo namjernom eskalacijom od strane Rusije, naša analiza potvrdila je da je riječ o tehničkom kvaru. Međutim, ovo je podsjetnik koliko stvari mogu biti opasne kada odlučite koristiti svoje lovce onako kako to čine Rusi", rekao je Wallace pred Parlamentom.

No, kako to Wallace zamišlja da ruski piloti običavaju upravljati borbenim avionima? Postavlja se pitanje i je li ruski avion ciljao britanski avion ili je raketa uistinu ispaljena zbog tehničkog kvara? Zašto nije rečeno kakva je to točno raketa ispaljena?

RC-135 Rivet Joint, kojeg koriste i američke zračne snage, iznimno je moćna letjelica za prikupljanje elektroničkih i signalnih podataka. Opremljena je za prikupljanje informacija o tipu i lokaciji različitih odašiljača signala, kao što su radari, piše specijalizirani portal The Drive. Također efikasna je i za presretanje komunikacijskih kanala. Kao takva, igra vitalnu ulogu u praćenju ruskih aktivnosti u Crnom moru, na okupiranom Krimu i široj regiji. Drugim riječima, River Joint je zrakoplov isključivo namijenjen špijunskim aktivnostima.

image

Špijunski zrakoplov Rivet Joint

Alamy/Profimedia

Nakon izvješća Ministarstva obrane Ujedinjenog Kraljevstva o incidentu, odlučeno je da se rutinske patrole RC-135W mogu nastaviti, ali sada će im društvo odsad činiti borbeni zrakoplovi Typhoon. Prisutnost ovih lovaca uz Rivet Joint posljednjih dana moglo se primijetiti i na web stranicama za praćenje letova.

Ruski lovci SU-27, točnije njihovi piloti na glasu su kao izuzetno agresivni. Tako valja izdvojiti i kako se 2019. ruski lovac gotovo zabio u američki borbeni avion F15 (koji je bio u pratnji pratio nenaoružanog aviona) iznad Baltičkog mora.

Godinu dana nakon, ponovno u međunarodnom zračnom prostoru, ruski SU-27 izveo je opasni manevar u neposrednoj blizini američkog zrakoplova B-52H, i to, gle za vraga, u međunarodnom zračnom prostoru iznad Crnog mora.

Nadalje, i ruski piloti u Siriji često su prakticirali takav agresivan nastup, pri čemu je zapravo pravo čudo da su sukobi s američkim zrakoplovima izbjegnuti. Rusi niti jednom prilikom nisu pokazali niti najmanje volje da sankcioniraju ili upozore svoje pilote da budu barem malo oprezniji.

Sve ovo jasno dovodi u sumnju kako se iznad Crnog mora zbilo baš sve onako kako je kazao Wallace. Je li uistinu bio u pitanju kvar tehničke prirode, kako glasi službeni narativ, ili je možda riječ o ljudskoj pogrešci? Je li možda pilot samoinicijativno donio odluku kada je vidio špijunski zrakoplov, a što niti Britanci, niti Rusi ne žele priznati javnosti?

Novinari Drivea obratili su se Ministarstvu obrane Ujedinjenog Kraljevstva kako bi dobili dodatne odgovore na ta pitanja, ali rečeno im je da više informacija od onih koje je dao ministar obrane Wallace, iz sigurnosnih razloga, neće dobiti.

Sve u svemu, ovaj incident dramatičan je podsjetnik na činjenicu da je potencijal za eskalaciju između ruskih snaga i snaga NATO-a i izrazito visok i vjerojatno će tako ostati sve dok bjesni rat u Ukrajini.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 16:53