NEMIR U SUEZU

Uprava Sueza objavila normalizaciju prometa: British Petroleum preusmjerio prijevoz na obod Afrike

U ponedjeljak su brodovi Maersk Saigon, CMA CGM Christophe Colomb i MSC Fabienne prošli kanalom – objavila je uprava Sueza

Sueski kanal

 Usn/Alamy/Profimedia/

Uprava sueskog kanala (SCA) priopćila je kako se promet kanalom normalizirao, ali da se, kako je poručio njezin čelnik admiral Ossama Rabbie, pažljivo prate napetosti u Crvenom moru. Spomenute napetosti odnose se na napade paravojnih formacija plemena Huti iz Jemena na brodove u Crvenom moru zbog kojih su najveći svjetski prijevoznik tereta Maersk i British Petroleum (BP) objavili kako će do daljnjega zaobilaziti Crveno more i Suez te prevoziti robu zaobilaznim putem preko Rta dobre nade na obodu Afrike.

- U nedjelju je 77 brodova prošlo kanalom ukupne neto tonaže od četiri milijuna tona, među njima i niz brodova povezanih s brodarima koji su najavili privremeno pomicanje svojih putovanja iz Sueskog kanala. U ponedjeljak su brodovi Maersk Saigon, CMA CGM Christophe Colomb i MSC Fabienne prošli kanalom u sklopu konvoja koji je išao prema sjeveru, budući su ti brodovi bili prisutni u regiji Crvenog mora prije nego što su ove brodske kompanije objavile da prebacuju svoja putovanja na Rt dobre nade – objavila je SCA.

Rabbie je otkrio da je od 19.studenoga ove godine 55 brodova zaobišlo Suez i odlučilo na rutu preko Rta dobre nade, ocijenivši taj podatak ‘zanemarivim u odnosu na 2128 brodova koji su u istome razdoblju prošli kanalom‘. Od 19.studenoga, podsjetimo, traje sukob izraelskih vojnih snaga i Hamasa u pojasu Gaze i u Izraelu. Paravojne snage Hutija napali su dalekometnim projektilima brodove u tjesnacu Sueza Bab-al Mandab, na ulazu u Crveno more, kao znak potpore Hamasu, odnosno odmazde prema Izraelu koji glavninu svojih uvoznih potreba podmiruje upravo Sueskim kanalom. No, o istome pomorskom putu ovisi i Egipat, a bitan je i za sve druge mediteranske zemlje.

Najbrža i najkraća ruta

Iz SCA su poručili da će Sueski kanal ostati najbrža i najkraća ruta s ušteđenim vremenom za plovila koja prolaze kanalom između Azije i Europe od devet dana do dva tjedna, ovisno, napominju, o luci polaska i luci odredišta. No, istodobno s umirujućim porukama iz Uprave Sueskog kanala stigla je najava BP-a o privremenoj obustavi prometovanja kanalom zbog napada Hutija.

- U svjetlu pogoršane sigurnosne situacije za brodarstvo u Crvenom moru, BP je odlučio privremeno pauzirati tranzite kroz Crveno more. Odluka o predostrožnosti će biti na stalnom razmatranju, ovisno o okolnostima kako se budu razvijale u regiji – poručili su iz BP-a. I njemački trgovački gigant Lidl objavio je kako brodar u njihovu vlasništvu Tailwind Shipping do daljnjega neće prometovati Crvenim morem i Sueskim kanalom zbog opasnosti od napada.

Na napetosti u Crvenom moru svjetske burze energenata reagirale su blagim poskupljenjem sirove nafte. Brentom sirove nafte na njujorškoj burzi nakon spomenute objave BP-a trgovalo se po cijeni od 73,44 dolara za barel, što je porast od dva posto u odnosu na cijene zaključene krajem prošlog tjedna. Kada su u pitanju cijene plina, u kupoprodajnim ugovorima na nizozemskoj burzi u ponedjeljak su postizane cijene od 33,53 eura za megavatsat što je za 3,5 posto niža cijena od zaključenih krajem prošlog tjedna.

Administracija američkog predsjednik Bidena najavila je da će američki vojni brodovi, otprije prisutni u Crvenom moru, pružati podršku trgovačkim brodovima koji bi se našli na meti napada iz Jemena. Sueskim kanalom, podsjetimo, odvija se oko 15 posto svjetske trgovine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 02:51