LIKVIDACIJA

USPON I TOTALNI SLOM THOMASA COOKA Vjerovali su da imaju deal s bankama i Kinezima, ali špekulanti su imali drugu računicu

 
Propas Thomasa Cooka
 Ante Cizmic / CROPIX / REUTERS

Britanska je vlada mogla uskočiti u paket spasa za jednu od vodećih globalnih putničkih kompanija Thomas Cook, koja je hitno zatražila 150 milijuna funti da izbjegne likvidaciju, ali je premijer Boris Johnson to glatko odbio, smatrajući da za takav potez nema opravdanja. U noći s nedjelje na ponedjeljak tako je objavljen bankrot kompanije stare 178 godina koja ima oko 21.000 zaposlenika, gotovo polovicu u Britaniji, a svi letovi njenim kompanijama i rezervacije su otkazani.

Kako je novinarima objasnio Johnson, zatražena pomoć bila bi moralni hazard, a u pitanju je mnogo novca poreznih obveznika. No, dio laburističkih političara i sindikata je preko vikenda, dok su šefovi kompanije i njezini vjerovnici istodobno vodili zadnju rundu žučnih pregovora za nastavak poslovanja, zazivao državni plan pomoći po uzoru na svojedobno spašavanje banaka teško milijarde funti. Prema premijerovoj reakciji, to očito nije imalo šansi.

Operacija Matterhorn

Odmah nakon objave propasti Thomasa Cooka, britansko ministarstvo prometa i agencija za civilni zračni promet (CAA) zajednički su pokrenuli Operaciju Matterhorn, kako je nazvano vraćanje oko 150.000 britanskih turista zatečenih na putovanjima u inozemstvu koja će trajati do 6. listopada. Troškove te operacije snosit će ATOL (Air Travel Organiser’s License), poseban fond osnovan za repatrijaciju britanskih putnika u slučaju da zrakoplovna kompanija prestane poslovati. Kad je prije dvije godine propao Monarch Airlines, što je bila upola manja operacija, država je na repatrijaciju putnika potrošila oko 50 milijuna funti.

Bankrot poznate putničke kompanije nije se baš stuštio iz vedra neba, o njenim se ozbiljnim poslovnim problemima govorilo cijelu godinu. Šefovi Thomasa Cooka prošlog su mjeseca uspjeli s vjerovnicima čak dogovoriti veliki financijski plan spasa težak 900 milijuna funti, u kojem su trebale sudjelovati banke, imatelji obveznica i najveći pojedinačni dioničar (kineska Fosun Tourism Group), ali su banke vjerovnici u zadnji čas zatražile da deal mora biti popraćen s još dodatnih 200 milijuna funti kredita radi osiguranja tekućeg poslovanja, a to kompanija jednostavno nije uspjela osigurati.

Thomas Cook passengers are seen at Las Palmas Airport after the world's oldest travel firm collapsed on Monday, stranding hundreds of thousands of holidaymakers around the globe and sparking the largest peacetime repatriation effort in British history in Las Palmas, Canary Islands, Gran Canaria, Spain September 23, 2019. REUTERS/Borja Suarez
REUTERS

Kriv i Brexit

Oko 450 milijuna funti je za spas Thomasa Cooka trebao, prema prvobitnom dogovoru, upumpati kineski Fosun, u zamjenu za 75 posto vlasništva u turoperatorskom biznisu te 25 posto u zrakoplovnom; još 450 milijuna funti trebale su dati banke te vlasnici obveznica, konvertirajući ujedno svoj stari dug u dionice i to 25 posto u turoperatorski dio Thomas Cooka, a 75 posto u zrakoplovni.

Kad je ipak u ponedjeljak ujutro objavljeno da se pokreće stečajna procedura, analitičari su podsjetili da je na takav kraj utjecao cijeli niz tržišnih i društvenih faktora, a među njima i oštra konkurencija online putničkih agencija te niskobudžetnih avioprijevoznika. K tome, smatra se da je za loše ovogodišnje rezultate kriva i konfuzija oko Brexita jer su klijenti odgađali svoje planove za ljetovanje. U svakom slučaju, prevladavajuće je mišljenje da su ih pregazila moderna vremena kojima se kompanija nije na vrijeme prilagodila, ili, kako je to ilustrirala Deirdre Hutton, šefica CAA: “Thomas Cook je poslovao preko brošura dok su se svi drugi prebacili na barkodove”. Na poslovanje je, smatra se, također utjecalo i to što današnji putnici lako mogu putovanja organizirati sami te mnogi uopće i ne koriste usluge agencija.

Ukupni dug Thomas Cooka narastao je na 1,9 milijardi funti, a samo u prvoj polovici ove financijske godine objavljen je gubitak od oko 1,5 milijardi funti, objavljeno je u svibnju. Burzovni analitičari CityGroupa tada su procijenili da je vrijednost dionice “nula” s obzirom na visinu duga i vrijednosti turoperatorskog i zrakoplovnog biznisa Thomasa Cooka. Dionica je, zapravo, već tada dramatično pala jer je u veljači ove godine Thomas Cook najavio prodaju svojih zrakoplova (od toga se odustalo u sklopu pregovora o restrukturiranju). Imovina kompanije sada će na prodaju kako bi se namirili kreditori, proces likvidacije će nadgledati Alix Partners, globalna konzultantska kuća koja je u Hrvatskoj poznata kao glavni svjetnik za restrukturiranje Agrokora. Kao i u slučaju propasti Agrokora, dioničari će ostati bez svega, a kreditori će, kako piše Bloomberg, naplatiti tek dio uloženog, što će vjerojatno potrajati godinama.

Passengers are seen at Mallorca Airport after Thomas Cook, the world's oldest travel firm collapsed stranding hundreds of thousands of holidaymakers around the globe and sparking the largest peacetime repatriation effort in British history, in Palma de Mallorca, Spain, September 23, 2019. REUTERS/Enrique Calvo
REUTERS

Kladili se na propast

U ponedjeljak ujutro su na burzi, odmah nakon što je Peter Frankhauser, izvršni direktor Thomas Cooka, objavio da idu u likvidaciju, poskočile dionice turističkih i putničkih kompanija iz sastava indeksa FTSE 100, a glavni konkurent, TUI, bio je među najvećim dobitnicima. Kako je objavio Bloomberg, među dobitnicima su i financijski špekulanti, hedge fondovi poput Sona Asset Management i XAIA Investment, koji će na tom bankrotu zaraditi 250 milijuna dolara jer su investirali u kreditne derivate i kladili se u propast kompanije (tzv. credit-default swap, ili zamjena kreditnog rizika). Sudbina tih vrijednosnih papira bila je, kažu analitičari, u središtu bitke kojom se odlučivalo hoće li Thomas Cook opstati ili propasti.

Fankhauser se u svom obraćanju ispričao klijentima, zaposlenicima, dobavljačima i partnerima, rekavši kako je to “tužan dan za kompaniju koja je bila pionir turističkih aranžmana te je omogućila putovanja za milijune ljudi širom svijeta”. Kineski Fosun je objavio da su razočarani time što Thomas Cook Group nije bio u stanju pronaći održivo rješenje za financijske teškoće. Osnivač Fosuna inače je kineski milijarder Guo Guangchang, ujedno vlasnik all-inclusive kompanije Club Med.

U procesu likvidacije je moguće, kažu stručnjaci, da se pojave i neki kupci za dijelove poslovanja Thomasa Cooka, što znači da bi neki zaposlenici mogli zadržati ugovore o radu, ali u ponedjeljak nije bilo indikacija da postoje zainteresirani kupci.

U Hrvatskoj ne bi trebalo biti neplaćenih računa većih razmjera

Vijest koja je u noćnim satima ponedjeljka odjeknula poput bombe u turističkim krugovima izazvala je pravi kaos u svijetu gdje se u trenutku bankrota nalazilo više od pola milijuna gostiju koji su na putovanje krenuli preko tog organizatora putovanja. Naime, prema pisanju britanskih medija tijekom dana najviše gostiju zateklo se u Turskoj, oko 21 tisuća, ali i u Španjolskoj, Grčkoj, Tunisu i drugim zemljama. Neki hotelijeri u tim zemljama nisu dopuštali gostima da napuste hotele koje organizator putovanja nije platio, drugi su, pak, tražili garancije za plaćanje od samih gostiju.

Kako doznajemo od dobro informiranih u turističkom sektoru, hrvatski hotelijeri uglavnom su izravno poslovali s Thomasom Cookom, i to s gostima iz Velike Britanije. Posredovanje u organizaciji njihova putovanja i dodatne usluge radile su i neke hrvatske agencije, ali prema prvim informacijama, nenaplaćenih iznosa u većim razmjerima ne bi trebalo biti, kažu upućeni.

“Nijedan gost Thomasa Cooka koji se nalazi trenutno u Hrvatskoj neće biti oštećen ili nezbrinut. Britanska vlada pobrinut će se za letove kojima će sve turiste vratiti kućama, a osiguravajuća agencija britanske vlade podmirit će troškove smještaja turista. Ministarstvo turizma je u komunikaciji s hotelskim kućama kako bi svi gosti bili na vrijeme informirani o trenutnoj situaciji te kako bi osigurali da nesmetano mogu nastaviti boravak u Hrvatskoj. Kada je riječ o trenutnom i budućem utjecaju gašenja kompanije Thomas Cook na dolazak britanskih turista u Hrvatsku, želimo naglasiti da postoji niz kvalitetnih britanskih turoperatora koji nude svoje ponude za Hrvatsku, odnosno vjerujemo da ova situacija neće bitno promijeniti stanje u Velikoj Britaniji kao emitivnom tržištu”, navodi se u priopćenju Ministarstva turizma i Ministarstva vanjskih poslova.

Resnik, 230919. 
U Hrvatskoj je zbog bankrota tvrtke Thomas Cook tijekom jucerasnjeg dana zapelo oko 600 putnika, od kojih je njih 438 ostalo u zracnoj luci Split gdje su otkazana dva leta.
Foto: Ante Cizmic / CROPIX
Ante Cizmic / CROPIX
Zračna luka Split

Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK, kaže da je svatko tko je pratio poslovanje Thomasa Cooka znao da se slom samo čekao. Razlozi? Neprilagođavanje, kaže.

- To je veliki sustav koji se nije prilagodio novom, online načinu poslovanja. No, ne smijemo zanemariti ni utjecaj Brexita i lanjski pad funte, što mi se čini da je bila kap koja je prelila čašu - navodi Žgomba.

Pozdravlja brzu reakciju britanske vlade i osiguravajućih društava.

Smatra da velikih posljedica za hrvatski turizam neće biti jer će “gosti koji žele doći u Hrvatsku jednostavno odabrati nekog drugog turoperatora”. Posljedice bi mogle osjetiti one europske zemlje u kojima je Cook držao veći tržišni udio - Španjolska, Portugal, Cipar i Malta. Da bi logičan nasljednik Thomasa Cooka u Europi, turoperator koji će preuzeti taj dio kolača, mogao biti njemački TUI, vjeruje Sanja Čižmar, direktorica 505, tvrtke za turističko savjetovanje.

- Moglo bi doći do određenih poremećaja s britanskog tržišta u budućnosti, ali čini mi se da će to biti manje zbog Thomasa Cooka, a više zbog Brexita. Trebat će možda i godinu dana da se situacija stabilizira - spekulira Čižmar. (Ružica Mikačić i Filip Pavić)

Easy Jet i Titan vraćaju putnike, sve teče glatko

U Hrvatskoj je zbog bankrota tvrtke Thomas Cook tijekom ponedjeljka zapelo oko 600 putnika, od kojih je njih 438 ostalo u zračnoj luci Split, gdje su otkazana dva leta. Jedan je tijekom jutra u 10.30 sati trebao poletjeti prema londonskoj zračnoj luci Gatwick, a drugi sat kasnije prema Manchesteru.

Kako nam je rekao Mate Melvan iz Zračne luke Split, svim su putnicima organizirani zamjenski letovi, pa su neki putnici poletjeli zrakoplovom niskobudžetne aviokompanije Easy Jet, a neke je ukrcao Titan Airways.

- Engleska služba koja je zadužena za te izvanredne situacije već organizira povratak tim putnicima, tako da u našoj luci nije bilo nikakvih izvanrednih situacija ni čekanja. Engleske zrakoplovne vlasti, u dogovoru s engleskom vladom, imaju rješenja, a njihovi predstavnici borave u našoj Zračnoj luci kako bi prema potrebama putnicima mogli dati nužne informacije - rekao je Melvan.

Pomoćnik direktora Pero Bilas dodao je da tijekom idućih dana s aerodroma u Kaštelima trebalo poletjeti još osam zrakoplova te da će za putnike na tim redovnim linijama također biti organizirani drugi letovi.

- Ovaj je bankrot tužna činjenica za cijelu turističku industriju. Mi smo u ovoj sezoni imali 102 leta Thomas Cooka, što se nas tiče, sve ide u najboljem redu i svih 438 putnika je zbrinuto bez ikakvih teškoća. Agencija koju su angažirale britanske vlasti zasigurno će osigurati zamjenske zrakoplove i za preostalih osam letova, koji će njihove putnike preuzeti sljedećih dana, odnosno u terminima njihova putovanja zrakoplovima Thomas Cooka - zaključio je Bilas. (Jakov Žarko/SD)

Bit će nekih koji će ostati kratkih rukava

Direktor Zračne luke Dubrovnik Frano Luetić potvrdio je da je u Dubrovniku i okolici ostalo dvjestotinjak gostiju koji su došli preko Thomasa Cooka. U Zračnoj luci vidljivo je da britanska vlada i osiguravajuće društvo ATOL koordiniraju operaciju zbrinjavanja klijenata tvrtke.

Na aerodromu tri mlađe žene i jedan mladić u žutim prslucima stoje uz stol s britanskom zastavom. Oni trebaju pomoći Cookovim putnicima, ali kako nisu ovlašteni davati izjave, uputili su nas na osiguravajuće društvo ATOL, čiju licencu mora imati svaka britanska turistička tvrtka koja prodaje putovanja zrakoplovom.

Putnici i njihov novac su osigurani, a osiguravatelj pruža pomoć u slučaju stečaja tvrtke. Kako smo saznali, u ponedjeljak se u Zračnoj luci Dubrovnik nije pojavio nijedan putnik Thomasa Cooka jer su oni već obaviješteni da su njihovi letovi otkazani.

Predsjednik Strukovne grupe putničkih agencija pri Županijskoj komori Dubrovnik Stanko Ljubić rekao je da će “bankrot najstarijeg turoperatora na svijetu bez daljnjega utjecati na tržište”.

- Bit će hotela partnera koji će ostati kratkih rukava jer kad velika kompanija bankrotira, teško je da će se naplatiti sve što nije unaprijed osigurano - zaključio je. (Dube Marjanović)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 08:51