MOĆNO VOZILO

Velik je poput nacističkog Panzera, za manje aute i pješake je smrtonosan, a ljudi ga sve više kupuju: ‘Europa ih treba zabraniti!‘

Pješak ili biciklist kojeg udari kamionet ima gotovo 200 posto veću vjerojatnost da će poginuti

Kamionet RAM 1500

 Stan Honda/Afp

Motori se okreću, gitare bruje, a samouvjereni, glasni pripovjedač objašnjava zašto je vozilo koje zauzima prilaz više od stroja. "Kamion je alat", kaže reklama, "ali Ram - Ram je život."

Tako počinje reklama za Ram 1500, kamionet veći od nacističkih tenkova Panzera i gotovo jednako težak, piše Guardian. U Europi mu raste popularnost, a broj Ram-ova (prijevod na hrvatski bio bi ovan) na Starom kontinentu 2023. porastao je za 20 posto u odnosu na prethodnu godinu, pokazuju podaci registracijskih podacima Europske agencije za okoliš. Aktivisti za sigurnost na cestama i zaštitu okoliša u Ujedinjenom Kraljevstvu i Europi tvrde da su zaprepašteni jer najekstremniji primjerci sjevernoameričkih kamioneta – sve više prelaze Atlantik.

- Europa bi trebala zabraniti Ram. Ova vrsta vozila je previše teška, visoka i snažna i ako dođe do sudara smrtononosna je za vozila normalne veličine, a pogotovo za pješake i bicikliste - rekao je Dudley Curtis iz Europskog vijeća za sigurnost prometa.

Za sada, ova golema vozila nisu u skladu s propisima EU-a o zaštiti okoliša, ali se mogu uvesti kroz skriveni kanal poznat kao individualno odobrenje vozila (IVA), a što je praktički rupa u zakonu. Gotovo 5000 Dodge Ramova dovezeno je u Europu prošle godine tim putem, a oko 60 posto IVA odobrenja u EU, Norveškoj i na Islandu odnosi se na Ram.

Ostali veliki kamioneti, kao što su Ford F-150 i Chevrolet Silverado, također stižu, ali u manjem broju. Prodaja SUV-ova raste već nekoliko godina, proizvođači na tržište plasiraju sve veće automobile, a potrošači odlučuju plaćati premije kako bi ih kupili.

- Ljudi pokazuju svoj veliki SUV kao da je novi, skupi kaput. To održava težnju za određenom vrstom životnog stila. Međutim, kamioneti se sve više reklamiraju kao svestrana vozila koja gradski stanovnici mogu koristiti za zadovoljenje svojih svakodnevnih potreba - rekao je Robin Hickman, ekspert za transport na University College London

Fizika otkriva tamnu stranu tih velikih automobila. Najjednostavnije rečeno, vozilo veće mase udarit će osobu s većom snagom. Osim toga, dizajn gdje je poklopac motora uzdignut, otežava vozaču da vidi dijete, a veće su šanse i da ćetakvo vozilo udariti u glavu ili vitalne organe odrasle osobe.

image

Kamionet RAM 1500

Cortesia/Notimex Via Afp

Za razliku od žrtava uobičajenih prometnih nesreća, koje su često budu gurnute u stranu, one koje udari kamionet obično budu odbačeni prema naprijed i onda pokošeni. U kolovozu je institut Vias u Belgiji izračunao da pješak ili biciklist kojeg udari kamionet ima 90 posto veću vjerojatnost da će pretrpjeti ozbiljne ozljede nego kada ga udari običan automobil i gotovo 200 posto veću vjerojatnost da će poginuti. U studenom prošle godine, Insurance Institute for Highway Safety u SAD-u, otkrio je da je rizik od smrti oko 45 posto veći ako pješaka udari vozilo s visokim poklopcem motora nego ono koje je nisko i nagnuto. U siječnju je američka studija pokazala da povećanje visine poklopca motora od 10 centimetara uzrokuje 22-postotno povećanje rizika od smrti pješaka. Povećanje rizika poraslo je čak 81 posto kada su u pitanju djeca,

No čini se da je malo ljudi svjesno opasnosti, piše Guardian. Samo 40 posto odraslih Britanaca slaže se da su SUV-ovi i kamioneti opasni za druge ljude, pokazalo je istraživanje YouGov-a u veljači. Neki ljudi opravdavaju kupnju velikih vozila jer obiteljima nude veću udobnost. Drugi kažu da se osjećaju sigurnije u većim automobilima – čak i ako ta sigurnost dolazi na štetu drugih.

Istraživači sugeriraju da mješavina agresivnog oglašavanja, želje za statusnim simbolom slabe javne svijesti olakšava proizvođačima automobila da lakše promoviraju sve veća vozila.

Međutim, valja naglasiti kako usprkos eksplozivnom rastu, veliki kamioneti i dalje su činili samo manje od 1 posto registracija novih automobila i kombija u Europi 2023.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. listopad 2024 19:31