PROPAGANDA

Veliki zaokret u ruskim medijima posljednjih dana: ‘Sve je bolje, sve je jeftinije, navali narode!‘

Regionalne vlade skupljaju primjere otvaranja novih tvornica, pojavljivanja novih proizvoda ili zamjenskih proizvoda

Moskva

 AFP

Blještava svjetla dućana zapadnih brendova na koje su Rusi do sada navikli ugasila su se zbog uvođenja sankcija. Na ulicama Moskve više se ne može pojesti hamburger iz McDonald'sa, ne možete kupiti odjevne predmete u Zari ili HM-u, ili tehnološki novitet u Appleu.

Rat u Ukrajini stvara pad standarda i ostavlja za sobom vakuum koji administracija predsjednika Vladimira Putina sada pokušava popuniti ''toksičnom pozitivnošću''. Neovisni portal Meduza iz izvora bliskih predsjedniku doznao je da je Kremlj odlučio povećati količinu ''pozitivnih'' priča u vijestima i na društvenim mrežama. Regionalne vlade skupljaju primjere otvaranja novih tvornica, pojavljivanja novih proizvoda ili zamjenskih proizvoda iz uvoza na svojim teritorijima koje državni mediji zatim plasiraju.

''Ljudi su zabrinuti zbog povećanja cijena i mogućnosti nestašice proizvoda. Neki su već vidjeli prazne police. Čitaju vijesti o odlasku zapadnih tvrtki. Pitaju se: Kako ćemo bez svakodnevnih proizvoda na koje smo navikli'', rekao je izvor za Meduzu.

Propaganda pozitivnosti nije nova taktika ruske vlade u lošim vremenima. Pozitivne vijesti pojavljuju se uglavnom putem tradicionalnih i internetskih medija, ali ne preko popularnih društvenih mreža poput Telegrama ili VKontaktea. Najveći broj ovih priča može se pronaći na televizijama.

U nedavnoj epizodi iznimno popularne emisije Vremya (Vrijeme), koja se prikazuje na centralnom Prvom kanalu i glavnom propagandnom oruđu Kremlja, prikazana je priča o sastanku Vladimira Putina s akterima iz naftnog biznisa. Cijela je emisija bila podnaslovljena optimističnim natpisom: "Izvući ćemo se".

Vrijeme je emitiralo i priču ''Naša šansa'' da bi prikazala da sankcije pružaju povijesnu priliku za poslovne ljude u Rusiji kako bi se uvozni proizvodi zamijenili domaćima.

"Postoji ogromna želja za radom, ali i brojne prilike. Naša vlast ohrabruje poslovne ljude i njihove inicijative na cijeli niz načina. Mnogi ljudi vide povijesnu priliku u ovim strogim sankcijama", rekla je na početku voditeljica Jekaterina Andrejeva.

Sama priča govori o "ogromnim planovima" da se počne proizvoditi kozmetika u tvornici koja je dosad proizvodila sredstva za čišćenje u Volgogradu te o pokušajima - naravno, "uspješnima" - da se nađu zamjene za katering tvrtke koje su napustile regiju Kirov.

''Oni su obustavili rad, ali lokalne tvrtke su se proširile. Imaju hamburgere, sushi i shawarmu!", rekla je voditeljica.

Na Prvom kanalu se u jednoj od priča govorilo o tome kako regija Dagestan može nahraniti cijelu Rusiju svojom - ovčetinom. Dagestan, zabačena republika na granici s Gruzijom, siromašna je regija gdje živi oko tri posto Rusa, većinom zaluđenih ratom - brojni Dagestanci su unovačeni za rat i podržavaju ''borbu protiv fašizma''.

Pozitivnu sliku prikazuju i provladini tabloidi. Komsomolskaja Pravda imala je članak s eksplozivnim naslovom ''Pazite na padajuće cijene!'', koji je otkrio da se cijene vrlo malog broja specifičnih proizvoda, poput kivija i patlidžana, smanjuju. Ipak, negdje pri kraju teksta, bio je popis artikala čije su cijene porasle.

Državni dužnosnici nisu jedini koji šire pozitivnost, već to rade i moskovske vlasti. Izvor iz gradske uprave za Meduzu je rekao da je trenutno u optjecaju "proljetna medijska kampanja" čiji je cilj "spriječiti žestoki pad pozitivnog ozračja".

''Ostavljamo vojne vijesti po strani, proljeće je u gradu, sve se otapa. Gradonačelnik jako radi na ovome", kazao je izvor.

Za razliku od regionalnih vijesti, kaže izvor Meduze, u Moskvi treba ciljati na srednju klasu kojoj je potrebno objasniti da se gotovo ništa u njihovim životima nije promijenilo.

''Moskva je jednako puna života, jednako ugodna kao i prije. Primjerice, strane tvrtke koje su otišle već se zamjenjuju novim, ruskim'', rekao je izvor za Meduzu dodavši kako će se kroz ''pozitivnu pozadinu'' građani Moskve uz puno manje boli prilagoditi ''novoj stvarnosti''. Mediji pod kontrolom vlade objavljuju članke o novim trgovinama, kafićima i restoranima, kao i prijedloge kako odvratiti misli s vijesti.

Nedavni članci u novinama Vechernyaya Moskva (''Večernja Moskva'') pokazuju kako će moskovski tjedan mode "otvoriti nove mogućnosti za domaće dizajnere" te kako "sve više znanstvenika prima financijsku potporu''. U rubrici posvećenoj hrani Večernja Moskva savjetuje: ''Kad se osjećate loše, jedite!''. Ne spominju, doduše, zašto bi se to Moskovljani imali osjećati loše...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2024 01:09