PAPI POSTAVLJENO 5 DUBIJA

Vjernici su zbunjeni, svi se pitaju što bi se ovih dana trebalo događati u Vatikanu: ‘Tražio je nered, dobio ga je‘

Papa Franjo predložio je prije osam godina, u govoru studentima u južnoj Americi, da ‘naprave nered‘ u Crkvi

Papa Franjo

 Andreas Solaro/Afp

Papa Franjo želio je nered; papa Franjo dobio je nered – istaknuto je u tekstu na internetskom portalu quovadisecclesia, koji za sebe kažu da se radi o “blogu kojim nastoje pratiti najzanimljivije teme na katoličkoj blogosferi te ih prenijeti našim čitateljima uz neke naše komentare o zbivanjima u Lijepoj našoj”.

Navodeći neke skandale, na blogu ističu kako je “temeljna nit koja ih povezuje ista karakteristika koja definira ‘nered’ – potpuni nedostatak reda. Svećenici su otpušteni s posla iz neozbiljnih razloga, dok drugi bez odmazde priznaju skandalozno ponašanje, prenosi Slobodna Dalmacija. Naređene su oštre akcije protiv prokazanih ideoloških neprijatelja poput američkih tradicionalista, dok njemački biskupi očito mogu reći bilo što bez straha od vatikanske discipline”.

Podjele među vjernicima

Ovo stanje zbunjenosti u Crkvi itekako se može osjetiti ne samo među vjernicima, nego i u široj svjetskoj javnosti koja se zanima za ono što bi se trebalo događati u Vatikanu ovih dana, na famoznoj Sinodi o sinodalnosti, osobito za teme poput ređenja žena, blagoslova istospolnih zajednica, celibat i slične koje dijele vjernike od samog početka pontifikata pape Frane.

“I mi smo okupljeni poput učenika na Posljednjoj večeri, a ne kao politička rasprava koja se natječe za pobjedu. Naša je nada euharistijska”, istaknuto je u prvom razmatranju koje je dominikanski brat i bivši poglavar reda propovjednika Timothy Radcliffe održao sudionicima opće skupštine Biskupske sinode, okupljenima na duhovnoj obnovi.

“Neki se nadaju da će se Crkva drastično promijeniti, da ćemo donijeti radikalne odluke, primjerice o ulozi žene u Crkvi. Drugi se plaše upravo tih promjena i boje se da će to dovesti samo do podjela, pa i raskola. Neki od vas radije ne bi bili ovdje. Jedan mi je biskup rekao da se molio da ne bude izabran da dođe ovamo. Njegova je molitva bila uslišana...”

image
Andreas Solaro/Afp

Inače, pater Radcliffe poznat je po misama za homoseksualce koje je održavao u londonskom Sohou. “Budući da sam radio s biskupima i svećenicima diljem svijeta, nemam sumnje da Bog poziva homoseksualce u svećeništvo, a oni su među najpredanijim i najimpresivnijim svećenicima koje sam upoznao”.

Godine 2013. Radcliffe je pisao o vezama između ljudi istoga spola te homoseksualnim činima te je istaknuo kako “ne možemo početi s pitanjem je li to dopušteno ili zabranjeno! Moramo se zapitati što to znači i koliko je euharistijsko. Svakako može biti velikodušno, ranjivo, nježno, uzajamno i nenasilno. Dakle, na mnogo načina, mislim da može biti izraz Kristova darivanja.”

Ovaj dominikanac ovoga je ljeta bio gost i predavač na Mediteranskim teološkim susretima u Lovranu, u organizaciji liberalnog biskupa Mate Uzinića, koji je sličan sadržaj pokrenuo bio i kao dubrovački biskup, a sad je nastavio i kao riječki nadbiskup. Na tom susretu sudionicima se putem videoveze obratio i isusovac James Martin, još jedan deklarirani zalagatelj za privilegije gay populacije u Crkvi, pa i sakramentalno ozakonjivanje njihovih veza. I Radcliffea i Martina papa Franjo je osobno pozvao kao sudionike Sinode, i čikaškog kardinala Blaisea Cupicha, također poznatog po svojim liberalnim stavovima.

Pet kardinala i pet dubija

Celebrity svećenik Martin među inim hvali poziv Katekizma Katoličke crkve na obazrivost, a istodobno ga proziva da “nepotrebno vrijeđa” homoseksualce jer homoseksualnost opisuje kao u sebi neurednu (KKC, §2357). Predlaže da bi Katekizam trebao umjesto toga koristiti izraz “drukčije uređenu”.

No, pozornost javnosti ovih dana uoči Sinode ipak je najviše bila posvećena petorici kardinala. To su Walter Brandmüller, Raymond Leo Burke, Juan Sandoval Íñiguez, Robert Sarah i Joseph Zen Ze-kiun, koji su postavili papi Franji pet tzv. dubija (sumnji) tražeći pojašnjenje nekih pitanja u vezi s tumačenjem Božje objave, blagoslovom parova istog spola, sinodalnosti kao konstitutivnoj dimenziji Crkve, svećeničkom ređenju žena te kajanju kao neophodnom uvjetu za sakramentalno odrješenje, izvijestio je Vatican News. Ta su pitanja ukazala na to da postoji mnogo katoličkih vjernika, kao i veliki broj visokih prelata, zabrinutih za crkveni nauk koji se u mnogim točkama danas dovodi u pitanje.

Papa je ovaj put odgovorio kardinalima, očigledno zbog toga što se među potpisnicima našao i kardinal Sarah, donedavno prefekt Kongregacije za bogoštovlje i disciplinu sakramenata, a njegovo ime daje poseban timbar postavljenim pitanjima.

Vatikanski su mediji prvi javno objavili Papine odgovore na pet dubija.

image
Andreas Solaro/Afp

Evo jednog od pitanja petorice kardinala: Drugi je dubium u pogledu tvrdnje da je raširena praksa blagoslivljanja zajednica istoga spola u skladu s Objavom i Učiteljstvom (KKC 2357). Pita se: može li Crkva odstupiti od ovog “načela”, smatrajući ga, za razliku od onoga što naučava Veritatis splendor (103), jednostavnim idealom, a prihvaćajući kao “moguće dobro” objektivno grešne situacije, kao što su zajednice ljudi istoga spola, a da se ne zakaže u objavljenom učenju?

Među inim, papa Franjo je odgovorio: Pastoralna razboritost mora prikladno razlučiti postoje li oblici blagoslova, koje traži jedna ili više osoba, a koji ne prenose neispravan pojam braka. Jer kada se traži blagoslov, izražava se molbu za pomoć od Boga, molbu da se može živjeti bolje, povjerenje u Oca koji nam može pomoći živjeti bolje.

‘Tko sam ja da im sudim‘

Dakle, iz samo ovog navedenog, očigledno je kako je vrhovni svećenik “sklon” blagoslivljati istospolne zajednice, što bi moglo biti drastično odstupanje od dosadašnjeg crkvenog nauka. Homoseksualni lobi, naravno, u medijima s oduševljenjem pozdravlja ovakve najave, a papa Franjo poziva sudionike Sinode da se u slučaju nesuglasica obraćaju jedni drugima licem u lice, a ne medijima.

Zaboravlja, međutim, da se on prvi poslužio sedmom silom još na početku pontifikata kad je govorio: “Tko sam ja da im sudim”, mislio je na homoseksualce, a prije par dana Vatikan je preko medija objavio spomenute Papine odgovore kardinalima.

Novi prefekt Dikasterija za nauk vjere kardinal Victor Manuel Fernández, kojeg je papa Franjo na to mjesto imenovao 1. srpnja, kritizirao je postupanje petorice kardinala. S druge strane, kardinal Burke izjavio je da dubia nije bila zamišljena kao napad na Svetoga Oca već samo radi očuvanja vječnog nauka Crkve. Naglasio je i kako "mnoga braća u episkopatu, pa čak i kardinalskom zboru podržavaju ovu inicijativu, iako nisu na službenom popisu potpisnika".

"Crkva nikada nije naučavala da rimski papa ima posebnu moć konstituirati vlastitu doktrinu. Sveti je Otac prvi gospodar pologa vjere, koja je sama po sebi uvijek živa i dinamična", rekao je Burke. U poruci izravno upućenoj novinarima i komunikatorima, papa Franjo je osudio medijski pritisak koji se stvarao tijekom prošlih sinoda. Ovaj put se strogo zabranilo da sudionici Sinode daju izjave za javnost, prema kojoj bi se išlo isključivo brifiranim sadržajem vatikanskih medija.

Tu je činjenicu na Facebooku portala bitno.net jedan vjernik, Ivan Pavlović, komentirao ovim riječima:

- Mi smo kao Crkva poslali tamo nekoliko biskupa i laika za koje uopće ne znamo kako će se postaviti prema reformama. Sada Papa poručuje: ‘Svaki je sudionik obvezan na povjerljivost i diskreciju u pogledu vlastitih intervencija i intervencija drugih sudionika. Ova dužnost ostaje na snazi i nakon završetka Sinodalne skupštine’.

To samo znači da će i oni ostati odvojeni od svake komunikacije s vjernicima, nitko ih ne može prozvati za bilo kakav stav, zatražiti objašnjenje ili provjeriti kako su se postavili. To je stil rada koji više priliči nekoj zatvorenoj sekti, čak su i komunisti bili otvoreniji.

image
Andreas Solaro/Afp

Čemu tajnost ako se radi o ljudima dobre namjere?

I novinarima je pristup zabranjen, samo će im službena osoba davati određene informacije.

Za sve ovo prošlo vrijeme sve nas se uvjeravalo da je Sinoda proces ‘slušanja’ i ‘dijaloga’, ‘putovanja zajedno’. Prava slika polako dolazi u stvarnost.”

‘Teško grešno bogohuljenje‘

Španjolski portal Infovaticana razgovarao je ovih dana na temu Sinode o sinodalnosti s njemačkim kardinalom Gerhardom Müllerom, koji je bio prefekt Kongregacije za nauk vjere.

- Ne znam koja je namjera iza ove mjere, ali 450 sudionika sigurno neće tajiti stvari. Mnogi će iskorištavati novinare za vlastitu korist ili obrnuto. Ovo je veliki čas manipulacije, propagiranja agende koja Crkvi čini više štete nego koristi - kazao je njemački kardinal i poručio:

- Molim da sve ovo bude blagoslov, a ne šteta za Crkvu. Također se zalažem za teološku jasnoću kako Crkva okupljena oko Krista ne bi postala politički ples oko zlatnog teleta agnostičkog duha vremena. Blagoslivljati nemoralno ponašanje osoba istog ili suprotnog spola izravno je proturječje Božjoj riječi i volji; to je teško grešno bogohuljenje - istaknuo je Müller i zaključio:

- Formalni autoritet Pape ne može se odvojiti od sadržajne povezanosti sa Svetim pismom, apostolskom tradicijom i dogmatskim odlukama Učiteljstva koje mu je prethodilo... Sveta je zadaća svakoga hrabro naviještati istinu Evanđelja unutar i izvan Crkve.

Čak se i Pavao jednom otvoreno suprotstavio Petrovu dvosmislenom ponašanju (usp. Gal 2), ne dovodeći, naravno, u pitanje njegovo prvenstvo koje je Krist uspostavio. U takvoj ekstremnoj situaciji, od koje nas Bog može spasiti, svaki bi crkveni dužnosnik izgubio svoj autoritet i niti jedan katolik više ne bi bio dužan vjerski se pokoravati heretičkom ili raskolničkom biskupu (Lumen Gentium, br. 25).

Franićeva riječ: ‘Može se otkazati poslušnost biskupu‘

Crkveni povjesničar dr. don Josip Dukić, u zborniku "U službi Crkve i naroda", napisao je prilog s naslovom "Odnos biskupa Franića prema svećeničkim udruženjima". U uvodu piše kako je glede teme naišao na jednu bilješku na listu papira u Papinskom hrvatskom zavodu svetog Jeronima u Rimu.

"U bilješci je zapisano da je biskup Franić svojim bogoslovima prigodom nekog od susreta postavio pitanje da li su dužni slušati svoga biskupa. Oni su, razumljivo, odgovorili da to nije upitno. Potom ih je priupitao da li ga trebaju slušati i u slučaju da im on naredi stupiti u svećeničko udruženje. Dio pokolebanih bogoslova je zašutio, a dio je odgovorio da ga trebaju slušati uvijek pa tako i u tom slučaju. No biskup im je odvratio da bi mu oni trebali otkazati poslušnost u slučaju njegove naredbe da stupe u udruženje", naveo je Dukić bilješku prema sjećanju.

Dominikanac Timothy Radcliffe: ‘LGBTQ+ osobe žele obnovljenu Crkvu‘

U drugom razmatranju sudionicima Sinode, dominikanac Timothy Radcliffe otišao je korak dalje.

"Slično nas danas dijele različita poimanja Crkve kao doma. Za neke je to definirano drevnim tradicijama i pobožnostima, naslijeđenim strukturama i jezikom, Crkvom u kojoj smo odrasli i koju volimo. Daje nam jasan kršćanski identitet. Za druge se sadašnja Crkva ne čini sigurnim domom. Doživljava se kao isključiva, marginalizirajući mnoge osobe, žene, rastavljene i ponovno vjenčane. Za neke je to previše zapadnjačko, previše eurocentrično. Instrumentum laboris također spominje LGBTQ+ osobe te osobe koje žive u poligamnim brakovima. Oni žele obnovljenu Crkvu u kojoj se osjećaju potpuno kao kod kuće, priznati, potvrđeni i sigurni."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 11:13