Mladi američki marinac, u dobi od 20 godina, kojem se zamjerila američka mornarica, stoji iza spaljivanja milijardu dolara vrijednog američkog ratnog broda Bonhomme Richard, pokazala je istraga. Skupa sabotaža američkog vojnog broda dogodila se prošle godine dok je brod bio pred San Diegom, a prema službenim dokumentima u koje su uvid dobili američki mediji, riječ je o Ryanu Maysu (20) iz Kentuckyja.
Htio biti SEAL
Počinitelj je, uvjereni su istražitelji, 20-godišnji marinački regrut koji se nadao ući u SEAL, elitnu mornaričku jedinicu za specijalne zadatke, no nije uspio, pa se odlučio osvetiti mornarici podmećući požar 12. srpnja prošle godine. Ryan Mays negira sve optužbe, tvrdi da mu namještaju, no svoju nevinost morat će dokazivati na sudu.
Bila je to velika drama u moru blizu kalifornijske obale. Požar koji je zapalio brod gorio je gotovo pet dana, koliko je stotinama profesionalaca trebalo da ga ugase. U njemu je ozlijeđeno 40 mornara i 23 civila. U konačnici je stavljen pod kontrolu i ugašen zahvaljujući združenom naporu 400 mornara sa 15 brodova te zahvaljujući angažmanu helikoptera te vatrogasnih i vojnih odreda.
Vjeruje se, navodi se u sudskom dokumentu, da je Mays sabotirao tri vatrogasne stanice na brodu koji je naručen 1998. godine, a šteta je bila takva da se od popravka odustalo jer bi stajao više nego sam brod. Naime, troškovi popravka procijenjeni su na čak 3,2 milijarde dolara.
Iako je javnost tek sada saznala koga mornarica sumnjiči, nije trebalo dugo da trag odvede do mladog marinca koji je bio ljutit i frustriran jer nije uspio u ambicioznom zadatku. Mays je uhićen nakon što je deset sati proveo na ispitivanju iako je stalno tvrdio da nije kriv. Odgovarat će za teški slučaj paleža i namjerno ugrožavanje broda.
Kada je istraga počela, istražitelji su pronašli odčepljene boce s manjim količinama vrlo zapaljive tekućine blizu mjesta gdje je požar buknuo. Kada su se idućeg dana vratili, jedna od boca koja je bila odložena u blizinu kako bi poslužila kao dokaz je nestala, zbog čega je fokus premješten na mornare na brodu. U novom dokumentu navodi se da je Mays imao pristup tom dijelu broda, a nekoliko je mornara svjedočilo da je vidjelo nekoga tko mu je bio nalik u blizini prije nego što je požar buknuo. Mornarica je utvrdila i da su tri stanice za gašenje požara, od njih ukupno četiri na brodu, sabotirane prije požara. Jedna je praktički bila neupotrebljiva, a drugoj su nedostajala crijeva za vodu.
Maysov je odvjetnik za LA Times izjavio da će pobijati optužbe te da njegov klijent i dalje stoji pri svome i negira optužbe. Tvrdi da mu se pokušava smjestiti te da nije krivac.
Prezir prema autoritetu
Mays se prijavio u mornaricu 2019. godine. Iduće godine započeo je izrazito naporan i zahtjevan fizički trening koji traje 24 tjedna kako bi upao u SEAL. Odustao je nakon pet dana obuke. Premješten je na Bonhomme Richard kao običan mornar i tada se, čini se, promijenilo njegovo ponašanje. Kako se navodi u sudskim dokumentima, Mays je tada počeo pokazivati "prezir prema autoritetima i američkoj mornarici". A onda je brod na kojem je bio zapaljen. Čak 40.000 tona težak ratni brod s kraja devedesetih jedan je od rijetkih s kojeg se može lansirati združeni napad borbenih aviona F-35.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....