ŽELJEZNIČKA REVOLUCIJA

‘Zbog ovih novih vlakova to će postati najtraženiji prijevoz u EU. Postizat će brzine od 320 na sat!‘

Posljednja generacija kultnih vlakova bit će testirana više od dvije godine prije nego što počne prevoziti putnike

Nova generacija TGV vlakova TGV M

 Xavier Leoty/AFP

U češkom selu, nedaleko od Praga, neoznačeni bijeli vlak juri po golemoj željezničkoj petlji. Ovaj poligon jedan je od rijetkih objekata u Europi gdje se intenzivno mogu testirati novi vlakovi izvan pruga koje su u javnoj uporabi.

Tijekom šest mjeseci, ovaj će vlak raditi beskonačne krugove brzinom do 200 km/h. U međuvremenu, drugi će vlak biti poslan u Beč, gdje će biti testiran na temperaturama u rasponu od -20 do 40 stupnjeva Celzijusa, a prolazit će i kroz zračni tunel brzinom od 160 km/h u tom jedinom europskom specijaliziranom centru za klimatska ispitivanja.

Sve to značajno je zato što za francuske nacionalne željeznice (SNCF) označava novi uzlet njihovih kultnih brzih TGV vlakova, kako prenosi CNN. Ova posljednja generacija TGV-a, koji će postizati brzine do 320 km/h, bit će testirana više od dvije godine prije nego što 2024. počne prevoziti putnike.

No, to nije važno samo za Francusku - ovi vrhunski vlakovi na kat, kojih je do sada naručeno 115, opsluživat će i domaće i međunarodne brze linije, počevši od onih Pariz - Lyon i Pariz - Milano.

Nova potreba za brzinom

Označeni kao TGV-M, pri čemu "M" označava "modularno", novi vlakovi su manifestacija probuđene francuske strasti za brzim vlakovima, koja će tijekom idućeg desetljeća formirati mrežu proširenu od Bordeauxa na Toulouse, kao i u inozemstvo - u Torino iz Lyona i iz Bordeauxa u sjevernu Španjolsku.

Gotovo 30 godina nakon što je prvi put spomenuta, SNCF-ova iduća TGV linija trebala bi biti dovršena do 2030. godine te će produžiti postojeću liniju Pariz - Bordeaux do Toulousea, četvrtog najvećeg francuskog grada i glavnog središta industrije visoke tehnologije i turizma. To produljenje od 222 kilometra skratit će putovanje na liniji Pariz - Toulouse za više od sat vremena, odnosno sa sadašnjih četiri sata i 15 minuta na nešto više od tri sata.

"Ljudi već okreću leđa zrakoplovnim prijevoznika i koriste TGV na ovoj liniji", kaže David Haydock, stručnjak za francuske željeznice i bivši urednik časopisa Today‘s Railways Europe. "Kad bude dovršena brza pruga do Toulousea, još više će se prebaciti na to, baš kao što je to bilo na linijama od Pariza do Lyona, Bordeauxa, Nantesa i Marseillea tijekom posljednjih 40 godina", kaže Haydock.

Izgradnja prvih 50 kilometara pruge južno od Bordeauxa služit će i novoj međunarodnoj vezi do sjeverne Španjolske, iako će se vjerojatno zaći već duboko u 2030-e prije nego što će TGV-ovi ulaziti u regiju Baskija.

Posljednjom fazom linije Južna Europa - Atlantik bit će produžena linija Pariz - Bordeaux južno do španjolske granice. Naposljetku će se povezati sa španjolskom mrežom brzih željeznica, čime će nastati izravna između Pariza, Baskije i dalje do Madrida.

Za međunarodne putnike također će biti važna linija Lyon - Torino vrijedna 25 milijardi eura, koja uključuje i tunel od 57 kilometara ispod Savojskih Alpa. Iako već postoji željeznička linija između ova dva grada, njezini su kapacitet i brzina ozbiljno ograničeni planinskim terenom.

Europska mreža brze željeznice

Napore za povezivanje gradova preko državnih granica podupire Zajednica europskih željeznica (CER), koja predstavlja 70 pružatelja željezničkih usluga diljem kontinenta. "CER u potpunosti podržava dovršetak željezničke mreže velikih brzina koja povezuje sve veće gradove, urbane čvorove i zračne luke", kaže izvršni direktor CER-a Alberto Mazzola.

image

Nova generacija TGV vlakova TGV M

Xavier Leoty/AFP

"Skratit će vrijeme putovanja željeznicom između prijestolnica Europske unije i velikih gradova na manje od četiri do šest sati, a uz pristupačne i udobne vlakove, željeznica će postati preferirani način prijevoza", dodao je.

Njihovo istraživanje, navodi, pokazuje značajne socio-ekonomske i prednosti održivosti. "S procijenjenih 750 milijardi eura, dugoročne ekonomske koristi bit će znatno veće od troškova - procijenjenih na 587 milijardi eura... Svaka država članica mora odigrati svoju ulogu u dovršetku koridora kako bi se osiguralo ispunjenje cilja EU-a o udvostručavanju brzog željezničkog prometa do 2030. i utrostručavanju do 2050".

U međuvremenu, francuska vlada je - nakon velikog pritiska - dala zeleno svjetlo za projekt spajanja posljednje karike koja nedostaje na onome što će postati najduža europska stalna brza ruta - od Londona do Málage i Seville u južnoj Španjolskoj.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 21:23