M-TAC ODJEĆA

Zelenski pretvorio mali odjevni brend u biznis od 150 milijuna eura godišnje: ‘Imaju samo jedan minus...‘

Prodaja njihove robe se utrostručila nakon invazije, pa je zaposleno još 750 krojačica koje rade u tri smjene

Volodimir Zelenski i ukrajinski vojnici salutiraju zastavi u Izjumu, Ukrajina

 Ukrainian Presidential Press Off/Zuma Press/Profimedia/Ukrainian Presidential Press Off/Zuma Press/Profimedia

Otkako je počeo rat u Ukrajini, predsjednik Volodimir Zelenski postao je globalno poznat i zahvaljujući načinu odijevanja jer se redovito pojavljuje u maskirnoj odori, čak i prilikom susreta s inozemnim državnicima ili tijekom službenog posjeta Kongresu SAD-a. Ovih dana je zahvaljujući Forbesu otkriveno da se radi o ukrajinskom brendu M-TAC, koji proizvodi opremu za turizam i lov, dodatke za oružje, kao i vojnu i taktičku odjeću, koju nose Zelenski i vrhovni zapovjednik ukrajinskih Oružanih snaga Valerij Zalužni te stotine tisuća vojnika i civila u Ukrajini.

Koliko god ružno zvuči, ali ruska agresija najzaslužnija je za naglu ekspanziju M-TAC-a jer se od veljače utrostručila prodaja njihove robe. Pokrenuta je tvornica u regiji Lviv, proizvodnja u Kijevu je proširena, a zaposleno je 750 krojačica koje rade u tri smjene. Prema prognozama financijskih stručnjaka, prihod bi do kraja 2022. trebao narasti sedam do osam puta i dosegnuti od 600 do 650 milijuna grivni (što je približno 150 milijuna eura), a takvi financijski pokazatelji i osoblje u rangu su s velikim proizvođačima vojnih odora koji proizvode opremu za državne narudžbe.

Osnivač M-TAC-a je Aleksandar Karasev iz Kijeva, koji se još početkom 2000-ih zainteresirao za airsoft, vojni simulacijski sport, sličan paintballu, u kojem se upotrebljavaju replike vatrenog oružja, koje izbacuju kuglice od tvrde plastike promjera od 6 do 8 milimetara. Tada je u Ukrajini bilo teško pronaći opremu za airsoft, pa je Karasev odlučio spojiti hobi i posao, i zajedno sa svojom partnericom Natalijom Korženjuk otvorio trgovinu Militarist u Kijevu, gdje su prodavali uvezenu airsoft opremu. Išli su malo-pomalo i do 2014. lanac Militarist je imao šest trgovina, a Karasev je nabavio dosta vojne opreme za airsoft igre, uz ostalo i nekoliko kamiona i oklopnih transportera. Izbijanjem neprijateljstava u Donbasu, kamione je dao ukrajinskim postrojbama na tamošnjem frontu, a u Militarist su umjesto airsoft igrača počeli dolaziti vojnici, i tako reklamirali njegove proizvode.

No, Militarist je imao puno konkurenata koji su prodavali uvezenu vojnu odjeću pa su Karasev i Natalija Korženjuk ponudili partnerstvo dizajneru Denisu Golovku, a rezultat je bilo stvaranje ukrajinskog brenda taktičke odjeće po imenu M-TAC. Jedan od prvih i najuspješnijih modela nove tvrtke bile su hlače Agressor, koje sada nosi Volodimir Zelenski.

Do početka 2022. M-TAC je imao sedam trgovina, dvije tisuće četvornih metara radionica i skladišta u Kijevu s više od 200 zaposlenika, kao i proizvodnu liniju, trgovinu i skladište u Poljskoj. Nakon ruske invazije na Ukrajinu, to više nije bilo dovoljno jer su stometarski redovi kupaca stajali pred trgovinama Militarista. Istovremeno, većina menadžmenta je bila odsutna: neki od njih su prije početka rata otišli na specijaliziranu izložbu u Njemačku, drugi su evakuirali svoje obitelji, a Karasev i nekoliko drugih zaposlenika pristupili su u teritorijalnu obranu. Kao rezultat toga, umjesto 50-70 ljudi, u veleprodajnom skladištu Militarista ostalo je samo troje ljudi. O proizvodnji se nije imao tko brinuti, a nekoliko kilometara od kijevske tvornice M-TAC stigli su ruski vojnici. "Imali smo pripremljen benzin za uništavanje skladišta u slučaju da se probiju", priča Karasev.

Puni rad M-TAC-a nastavljen je tek u svibnju, ali već u lipnju, zbog velike potražnje za vojnom odjećom, počela je izgradnja nove tvornice robne marke u regiji Lviv. Otprilike 800 tisuća dolara uložili su investitori - suosnivač ukrajinskog izvoznika poljoprivrednih proizvoda Orexim Jurij Budnik i direktor tvrtke Aleksandar Hudolej. Budnik je u prošlosti bio Karasevov prvi učitelj engleskog, a pokazalo se da je Hudolej ljubitelj M-TAC odjeće. "Sve što imaju vrhunske je kvalitete", potvrdio je Forbesu Aleksandar Kamišin, šef Ukrajinskih državnih željeznica koji se oblači u M-TAC. "Imaju samo jedan minus - teško je kupiti nove stvari jer ih nema na tržištu", dodao je.

M-TAC je sličan austrijskom proizvođaču Carinthia, koji također proizvodi taktičku odjeću, ali cijene ukrajinskih jakni od istog materijala razlikuju se tri puta. "Uspoređuju nas, primjerice, s američkim brendom 5.11, ali već smo ih pomaknuli s prvih pozicija na ukrajinskom tržištu", dodao je Karasev.

U 2022. godini osnivači tvrtke uložili su sva ulaganja, ušteđevinu i dobit u proširenje proizvodnje - i spremni su se dalje širiti kroz kredite kako bi zadovoljili potražnju. Na pitanje koliko je to razumno, jer rat neće trajati vječno, Golovko je odgovorio da M-TAC ima dobre izglede na zapadnim tržištima. "Ali zasad je glavni zadatak zadovoljiti potrebe ukrajinske vojske, koja ima popust od 15 posto na kupljenu robu".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
31. listopad 2024 08:05