Otkako je počeo rat u Ukrajini, predsjednik Volodimir Zelenski postao je globalno poznat i zahvaljujući načinu odijevanja jer se redovito pojavljuje u maskirnoj odori, čak i prilikom susreta s inozemnim državnicima ili tijekom službenog posjeta Kongresu SAD-a. Ovih dana je zahvaljujući Forbesu otkriveno da se radi o ukrajinskom brendu M-TAC, koji proizvodi opremu za turizam i lov, dodatke za oružje, kao i vojnu i taktičku odjeću, koju nose Zelenski i vrhovni zapovjednik ukrajinskih Oružanih snaga Valerij Zalužni te stotine tisuća vojnika i civila u Ukrajini.
Koliko god ružno zvuči, ali ruska agresija najzaslužnija je za naglu ekspanziju M-TAC-a jer se od veljače utrostručila prodaja njihove robe. Pokrenuta je tvornica u regiji Lviv, proizvodnja u Kijevu je proširena, a zaposleno je 750 krojačica koje rade u tri smjene. Prema prognozama financijskih stručnjaka, prihod bi do kraja 2022. trebao narasti sedam do osam puta i dosegnuti od 600 do 650 milijuna grivni (što je približno 150 milijuna eura), a takvi financijski pokazatelji i osoblje u rangu su s velikim proizvođačima vojnih odora koji proizvode opremu za državne narudžbe.
Osnivač M-TAC-a je Aleksandar Karasev iz Kijeva, koji se još početkom 2000-ih zainteresirao za airsoft, vojni simulacijski sport, sličan paintballu, u kojem se upotrebljavaju replike vatrenog oružja, koje izbacuju kuglice od tvrde plastike promjera od 6 do 8 milimetara. Tada je u Ukrajini bilo teško pronaći opremu za airsoft, pa je Karasev odlučio spojiti hobi i posao, i zajedno sa svojom partnericom Natalijom Korženjuk otvorio trgovinu Militarist u Kijevu, gdje su prodavali uvezenu airsoft opremu. Išli su malo-pomalo i do 2014. lanac Militarist je imao šest trgovina, a Karasev je nabavio dosta vojne opreme za airsoft igre, uz ostalo i nekoliko kamiona i oklopnih transportera. Izbijanjem neprijateljstava u Donbasu, kamione je dao ukrajinskim postrojbama na tamošnjem frontu, a u Militarist su umjesto airsoft igrača počeli dolaziti vojnici, i tako reklamirali njegove proizvode.
No, Militarist je imao puno konkurenata koji su prodavali uvezenu vojnu odjeću pa su Karasev i Natalija Korženjuk ponudili partnerstvo dizajneru Denisu Golovku, a rezultat je bilo stvaranje ukrajinskog brenda taktičke odjeće po imenu M-TAC. Jedan od prvih i najuspješnijih modela nove tvrtke bile su hlače Agressor, koje sada nosi Volodimir Zelenski.
Do početka 2022. M-TAC je imao sedam trgovina, dvije tisuće četvornih metara radionica i skladišta u Kijevu s više od 200 zaposlenika, kao i proizvodnu liniju, trgovinu i skladište u Poljskoj. Nakon ruske invazije na Ukrajinu, to više nije bilo dovoljno jer su stometarski redovi kupaca stajali pred trgovinama Militarista. Istovremeno, većina menadžmenta je bila odsutna: neki od njih su prije početka rata otišli na specijaliziranu izložbu u Njemačku, drugi su evakuirali svoje obitelji, a Karasev i nekoliko drugih zaposlenika pristupili su u teritorijalnu obranu. Kao rezultat toga, umjesto 50-70 ljudi, u veleprodajnom skladištu Militarista ostalo je samo troje ljudi. O proizvodnji se nije imao tko brinuti, a nekoliko kilometara od kijevske tvornice M-TAC stigli su ruski vojnici. "Imali smo pripremljen benzin za uništavanje skladišta u slučaju da se probiju", priča Karasev.
Puni rad M-TAC-a nastavljen je tek u svibnju, ali već u lipnju, zbog velike potražnje za vojnom odjećom, počela je izgradnja nove tvornice robne marke u regiji Lviv. Otprilike 800 tisuća dolara uložili su investitori - suosnivač ukrajinskog izvoznika poljoprivrednih proizvoda Orexim Jurij Budnik i direktor tvrtke Aleksandar Hudolej. Budnik je u prošlosti bio Karasevov prvi učitelj engleskog, a pokazalo se da je Hudolej ljubitelj M-TAC odjeće. "Sve što imaju vrhunske je kvalitete", potvrdio je Forbesu Aleksandar Kamišin, šef Ukrajinskih državnih željeznica koji se oblači u M-TAC. "Imaju samo jedan minus - teško je kupiti nove stvari jer ih nema na tržištu", dodao je.
M-TAC je sličan austrijskom proizvođaču Carinthia, koji također proizvodi taktičku odjeću, ali cijene ukrajinskih jakni od istog materijala razlikuju se tri puta. "Uspoređuju nas, primjerice, s američkim brendom 5.11, ali već smo ih pomaknuli s prvih pozicija na ukrajinskom tržištu", dodao je Karasev.
U 2022. godini osnivači tvrtke uložili su sva ulaganja, ušteđevinu i dobit u proširenje proizvodnje - i spremni su se dalje širiti kroz kredite kako bi zadovoljili potražnju. Na pitanje koliko je to razumno, jer rat neće trajati vječno, Golovko je odgovorio da M-TAC ima dobre izglede na zapadnim tržištima. "Ali zasad je glavni zadatak zadovoljiti potrebe ukrajinske vojske, koja ima popust od 15 posto na kupljenu robu".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....