‘Ukidate besplatan prijevoz? Nađite druge mjere uštede!’

ZAGREB - Ukidanje besplatnog javnog gradskog prijevoza, što je kao sredstvo za borbu protiv recesije nedavno spomenuo i predsjednik Uprave Holdinga Ivo Čović, gradskom proračunu donijelo bi uštedu od samo 50 do 100 milijuna kuna.



Da u Zagrebačkom holdingu ozbiljno razmatraju ozbiljne mjere uštede u Zagrebačkom električnom tramvaju, potvrdio nam je i visoki izvor iz te gradske megatvrtke.



Tri godine bili bezbrižni



A stotinjak milijuna kuna iznos je koji godišnje odlazi iz gradske blagajne za gradski prijevoz, nakon što je gradonačelnik Milan Bandić u rujnu 2006. godine odlučio besplatni gradski prijevoz pokloniti više od pola milijuna građana.



Ako se Holding zaista odluči za ovakav potez i ukine besplatan gradski prijevoz, sasvim je sigurno da se besplatna vožnja neće ukinuti za umirovljenike, nego za đake i studente.



Grad bi time, saznajemo od izvora bliskog Holdingu, uštedio jedva 50 milijuna kuna, a to, dodaje naš sugovornik, i nije značajna ušteda.



Podsjetimo, ukupno 506 tisuća Zagrepčana ostvaruje pravo na besplatan gradski prijevoz, a to su osnovnoškolci i srednjoškolci s prebivalištem u Zagrebu, redoviti studenti, umirovljenici do 65 godina života s mirovinom do 1500 kuna, oni stariji od 65 godina, nezaposleni, vojni invalidi, hrvatski branitelji liječeni od PTSP-a, davatelji krvi koji su krv dali minimalno 30 puta te brojni drugi.



Razgovarali smo s potencijalnim “metama” Zagrebačkog holdinga, koje su takva razmišljanja gradske vlasti dočekale “na nož”.



Kućni ‘rebalans proračuna’



- Ma šta to pričate? To je skandalozno! Znači ipak je krenulo. Prvo se išlo na djecu i roditelje, sada smo mi na redu, a onda će svoja prava još više početi gubit radnici - bijesan je bio 79-godišnji Predrag Mihok, koji je ipak nešto zaštićenija kategorija od, primjerice, đaka.



Predrag je samo jedan od umirovljenika koji neće štedjeti da bi kupili pokaznu kartu za tramvaje i autobuse jer, kako mnogi ističu, jednostavno nemaju mogućnosti napraviti novi kućni “rebalans proračuna” jer novca ionako nema.



Mirovina Josipe Mileke iznosi oko 1500 kuna i ne može uz sve troškove režija i hrane još plaćati i prijevoz tramvaja.



Kaže kako bi se proračun mogao puniti smanjenjima plaća gradskih zastupnika, ali i prestankom proizvodnje novih niskopodnih tramvaja “jer ih ionako nitko ne želi kupiti”.



No, gnjevni su i studenti. Smatraju da se na njima ne bi trebalo štedjeti jer će im ove godine porasti i cijene smještaja i hrane, a ako dođe do novih poskupljenja, spremni su opet na ulicu. Bilo je i onih blažih stajališta, poput mišljenje studenta medicine Ivana Vidića.



Većina će se ipak švercati




- Nema druge nego pokušati užicati još love od roditelja ili postiti od izlazaka. Ipak, bilo bi bolje da u ZET-u pronađu druge mjere uštede - kaže Ivan.



Marijana Bojanić, studentica socijalnog prava, kaže da prodaja karata neće napuniti gradski proračun jer će ionako većina studenata izabrati  - šverc.




Kakva je situacija u Rijeci, Osijeku i Splitu?

RIJEKA - U Rijeci pravo na besplatan gradski prijevoz imaju samo osobe starije od 65 godina, a pokazna mjesečna radnička karta za prvu gradsku zonu iznosi 274 kune, đačka pokazna karta za srednjoškolce stoji 133 kune, a đačka karta za osnovnoškolce 91 kunu. Redovni  studenti kartu plaćaju od 53 do 133 kune, dok umirovljenički i socijalni mjesečni pokaz stoji 101 kunu.



OSIJEK - U Osijeku besplatan prijevoz imaju 100-postotni invalidi i umirov-ljenici. Mjesečna pokazna karta za učenike stoji 55 kuna, a radnička 230 kuna. Studenti za mjesečni pokaz moraju izdvojiti 110 kuna.



SPLIT - Godišnju besplatnu pokaznu kartu mogu dobiti osobe starije od 65 godina, umirovljenici sa zaštitnim dodatkom, roditelji poginulih branitelja Grada Splita, slijepi, distrofičari i invalidi sa 70-postotnim oštećenjem organa za kretanje. Učenici i studenti plaćaju 115 kuna, a radnička pokazna karta 260 kuna.



Dora Koretić, Tomislav Mamić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. listopad 2024 05:22