- Jedinu slobodnu nedjelju imam sljedeći tjedan, ali ako vam dođem taj dan, žena će me ostaviti, kaže zagrebački serviser klima uređaja kojeg smo nazvali u nadi da nam u razumnom roku može doći instalirati uređaj u stan.
Pristali smo na sve, može bez računa, može izvan radnog vremena, može veća cijena, ali brzi termin nismo uspjeli dobiti.
Kraj je srpnja, izmjenjuju se toplinski valovi i gotovo je nemoguće naći montera ili servisera klima uređaja. Oni su prebukirani, a mušterije pomalo očajne. Nazvali smo ih stoga desetak u Zagrebu i predstavili se kao kupci kako bi provjerili koliko se doista čeka na montažu i može li se uz pomoć bilo kakvih trikova doći ranije na red.
Tražili smo standardnu uslugu montaže uređaja do 4.5 kW što podrazumijeva postavljanje vanjske i unutarnje jedinice na ispravnim instalacijama na visini do tri metra bez upotrebe dizalice ili skele koje se u suprotnom posebno naplaćuju. Uspjeli smo se probiti do šest tvrtki i tri servisera koji su nam bili voljni doći na montažu ‘sa strane‘.
Na prvi poziv javila nam se djelatnica koja za jednu od tih tvrtki dogovara montaže.
– Upravo prije vas nazvala je mušterija koja je otkazala termin za dva tjedna. Ako ne uzmete taj, imamo sljedeći za mjesec dana, kaže nam.
Predugo nam je to, kažemo pa pitamo može li se to ubrzati. Tražimo montažu uređaja koji pokriva površinu od 35 kvadrata (3.5 kW).
– Montaža bi vas prije nekoliko mjeseci došla 1700 kuna, ali sada je porasla na 2000 kuna. Usto, za brži dolazak nema šanse, čak ni da nam ponudite dupli iznos, govori i otkriva da u firmi radi deset ljudi koji su podijeljeni u četiri ekipe te da jedva stižu obaviti već dogovorene termine.
Zovemo dalje. I drugi nam kažu isto: najranije za dva tjedna, a mi pitamo možemo li se dogovoriti za raniji termin.
– Gospodična, moja rođena majka strpljivo čeka zadnja dva tjedna na montažu. Nema preko reda, kaže nam kroz smijeh djelatnik kojeg smo upitali i detalje oko cijene.
– Sve ovisi o situaciji koju zateknemo kod vas, pa tako i cijena. Često smo poslali radnike na montažu koja u prosjeku traje dva do tri sata, a oni bi se zadržali po pet-šest sati zbog neispravnosti instalacija, objašnjava nam.
– Ako vam garantiramo da su instalacije ispravne, možemo li odmah dogovoriti montažu da izbjegnemo dulje čekanje, pitamo.
– Možemo je dogovoriti, ali morate biti spremni na variranje u cijeni ako nešto nije u redu. Mi bi vam inače poslali nekoga na uvid, ali u sezoni se to gotovo nikad ne radi zbog količine posla. Ako su vam instalacije u redu, cijena standardne montaže je 1400 kuna. Nemojte misliti da vam sada pokušavam povisiti cijenu, pitao sam vas jer ljudi često prešute da su im instalacije loše i misle da je njihov popravak od strane naših radnika besplatan, pa se čude kad im majstori naplate svoje vrijeme, trud, a i materijal koji potroše, kaže monter, a u isto vrijeme zvoni mu telefon sa strane i dolaze novi pozivi koje užurbano stavlja na čekanje.
Sljedeću tvrtku smo uspjeli dobiti tek jedan dan kasnije jer su im telefoni bili non stop zauzeti.
– Montaža bi vas izašla 1500 kuna, vrijeme čekanja je minimalno tri tjedna. Želite li da vas upišem, pitala je.
– Pa koliko vas je u toj firmi, zašto se toliko čeka, pitamo i glumimo očaj.
– Gospođo, zar vi mislite da samo vi u cijelom Zagrebu trebate klimu? Ako vam ne odgovara, montirajte u fušu, nemam vremena za vaša ispitivanja, zovu me ljudi koji žele termin, nervozno nam govori djelatnica i poklapa slušalicu.
Sljedeća na redu je tvrtka koja slovi za jednu od najpoznatijih u Zagrebu, a tamo nam daju nešto kraći rok, ali postoji uvjet: klima mora biti kupljena kod njih.
– Kad bi kupili klimu kod nas cijena bi ovisila o procjeni majstora na licu mjesta. Izašla bi vas od 1500 do 2000 kuna, a montaža bi bila za sedam do deset dana, objašnjava nam sugovornica.
Na sljedeći poziv javio nam se majstor s terena te u žurbi dao osnovne informacije.
– Montaža bi bila oko 1600 kuna, došli bi za tri do četiri tjedna. Trenutno nemam uvid u termine, upravo sam na lojtri i nemam rokovnik.
Pitali smo ima li šanse da se otvori koji termin ranije.
– Nema ništa preko reda, jedino ako netko otkaže, a i ovako imamo listu čekanja. Imamo samo pet ekipa i svi smo stalno na terenu. Mogu vam ostaviti svoj privatan broj, pa bi se mogli dogovoriti mimo firme nakon radnog vremena, govori radnik.
Zapisali smo broj i strpljivo čekali da prođe 17:00 sati, a u to vrijeme nazvali smo i posljednju firmu koja nam je ponudila najbrže vrijeme dolaska i najpovoljniju montažu.
Usto, imaju web stranicu na kojoj je sve pregledno, od ponude do usluge. Nas je privukla cijena montaže od 1300 kuna, pa smo poslali upit da vidimo koliko bi bilo vrijeme čekanja. Ovdje je također slučaj da uređaj moramo kupiti isključivo kod njih, a djelatnik nas je odmah nakon online upita nazvao i rekao nam da je vrijeme dolaska pet do sedam dana. Zbunjeno smo ga upitali govori li o montaži ili samo o uvidu u instalacije.
– Čekanje na montažu je pet do sedam radnih dana, nas je tu osamnaest u firmi, puno radimo, pa nastojimo da se ne čeka više od tjedan dana, govori nam.
I dalje iznenađeni, pitamo ga imaju li poslovnicu u kojoj možemo pogledati uređaje na što odgovara potvrdno, no to sada nije moguće zbog godišnjeg odmora, ali sve je dostupno online.
– Sada će nas biti manje zbog kolektivnog godišnjeg, polovica nas odlazi od 1. kolovoza. Vrijeme čekanja će biti malo dulje, ali ako sutra kupite uređaj, već u utorak ili srijedu bit će kod vas, montiran, naglašava.
Zahvalili smo mu i rekli da nismo još naišli na takvu uslugu, a on je rekao da će nam poslati mail s ponudama na temelju onog što smo mu rekli da tražimo. I zaista, nakon par sati dobili smo ponudu uređaja, detaljan opis istog, kao i cijenu.
Nakon što je otkucalo 17:00 sati nazvali smo majstora koji nam je ranije ostavio privatni broj. Provjerio je u svoj rokovnik i shvatio da ima jednu slobodnu nedjelju sljedećeg tjedna. Ispričao nam se jer nas je morao odbiti.
– Ovo mi je prva slobodna nedjelja nakon mjesec i pol dana i obećao sam supruzi da ću biti s njom. Ako vam dođem, žena će me ostaviti, ispričao nam se radnik kroz smijeh te nam preporučio kolegu čiji nam je broj proslijedio. Nazvali smo te odmah upitali sugovornika bi li mogao doći.
– Prebukiran sam sve do rujna. Ljeto je, ne stignem ni jesti, jedino nedjeljama ne radim i tako će ostati, nema iznimki ni za kakvu cijenu. Pretpostavljam da su sve firme pune, osim ako baš imate ludu sreću. Zovite redom majstore, svi vole sa strane zaraditi, ali sumnjam da ćete dobiti nekog u ovom mjesecu, priča nam u žurbi majstor i prosljeđuje još jedan broj kojeg smo odmah nazvali. Majstor koji se javio daje nam termin za mjesec dana te cijenu od 1000-1500 kuna te naglašava da je to manje od firme u kojoj radi, a koju mi nismo mogli dobiti na telefon.
– Svi koji radimo mimo firme dajemo vam manju cijenu, ali onda nećete dobiti niti garanciju za klimu. Ako se pokvari prije isteka garancije prepušteni ste slučaju i ja za to ne odgovaram, upozorava majstor.
Kako smo uhvatili jednog od komunikativnijih sugovornika upitali smo ga i koliko daleko ljudi idu da bi im došli brže od ponuđenog termina.
– Rijetki nude više novca, ljudi su naporni i samo zovu da dođemo. Kad i ponude više novca, to je maksimalno 300 kuna što meni usred sezone ne znači puno, priča nam.
Kako nismo mogli dobiti firmu u kojoj radi ovaj majstor, pitali smo da nam dade uvid i u njihovu politiku koja se ne razlikuje previše od ostalih. Za standardnu montažu klime od 3.5 kW cijena je 1700 kuna i nećemo dobiti termin za manje od tri tjedna.
– Kod nas u firmi rade četiri ekipe, mislim da je tako nekako i kod drugih i jedva stižemo sve obaviti, često ostajemo na poslu izvan radnog vremena. U danu je moguće napraviti dvije do tri montaže ako ne računamo na nenadane probleme koji nas znaju zadesiti. Kad zbrojim dan na poslu, ako radim do 17:00 sati, što često bude i dulje, plus sa strane nakon radnog vremena, radim oko 12 sati dnevno, objašnjava nam majstor.
Kaže da je teško, ipak je to fizički posao, ali ništa ga ne naljuti kao kad ljudi idu toliko daleko da ga lažu što se često događalo s poslovima koje odrađuje preko firme.
– Svi smo osjetljivi na djecu, bolesnike, potrebite ljude, pa im pokušavamo izaći u susret. Tako kolegica koja dogovara termine često popusti onima koji se predstave kao da su srčani bolesnici ili imaju novorođenče i slično, a sve to samo da bi od nas ‘izmuzli‘ raniju montažu, priča nam.
– A kako znate da lažu, pitali smo.
– Dođem kod žene koja je vitalna i zdrava, ima unuče koje uopće ne živi kod nje i zapravo je ono daleko od novorođenčeta koje je navela kad si je rezervirala termin. U srpnju vam odjednom svi postanu bolesni i potrebiti, objašnjava majstor.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....