BORI SE ZA PACIJENTE

NEVJEROJATNI UVJETI RADA 'Šef sam gradske komisije: radim iz dnevnog boravka za 317 kn, sastanke održavam u kafiću...'

Damir Jukica, predsjednik Povjerenstva za zaštitu pacijenata, na teren ide tramvajem, sastanke održava u kafiću, a Grad mu ne želi platiti ni fotokopiranje
 Bruno Konjević/Cropix

Kad bi svoj posao morao opisati samo jednom riječju, Damir Jukica opisao bi ga kao - nevjerojatan.

I pritom uopće ne bi pretjerao.

On je predsjednik Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba, koje razmatra njihove pritužbe, istražuje slučajeve, prijavljuje prekršaje i podnosi izvještaje. Pojednostavljeno, Jukica je pučki pravobranitelj pacijenata Zagreba. Štiti njihova prava, a uvjeti u kojima to čini doista su nevjerojatni.

Iako su tijelo Gradske uprave, nemaju službeni ured ni službeni automobil. Nemaju telefon, telefaks ili službene mobitele. Odbijen im je zahtjev za besplatnim parkiranjem u krugu bolnica, nemaju pravo ni na besplatni prijevoz ZET-om. Ured im je u stanu Damira Jukice, a sa strankama se on, kao zaduženi član Povjerenstva, mora nalaziti u kafićima. Pravnu potporu im ne pruža nitko.

Povjerenstvo se jedva izborilo za to da mu adresa i kontakt budu navedeni na web stranici Grada. Čim su u tome uspjeli, broj prijava pacijenata počeo je osjetno rasti.

Istraga i odgovor

Članice i članovi Povjerenstva samo žele raditi ono zbog čega postoje: štititi prava pacijenata u Zagrebu. Lani su primili ukupno 88 pritužbi, i sve su ih istražili, na svaku odgovorili, donijeli zaključak i nadležnima proslijedili svoje mišljenje i zahtjeve za unapređenjem sustava.

- Za razliku od mnogih agencija, zavoda i ureda koji koštaju na milijune kuna, mi uopće nismo plaćeni, a funkcioniramo kao pravi ured. Pacijentima smo na raspolaganju 24 sata dnevno, na radni i neradni dan, odgovaramo na svaku pritužbu - govori mi Jukica koji za svoj rad, kad se zbroje naknade za sjednice, u prosjeku prima 317 kuna mjesečno. Zapravo ga radi praktički besplatno jer su troškovi veći od naknada koje za taj rad dobiva od Grada.

- Živimo u vremenu općeg nepovjerenja. Kad pacijentima najavimo da ćemo pomoći odmah i besplatno, mnogi u to ne mogu povjerovati, slušaju nas i gledaju s nevjericom. Poslije se ugodno iznenade. To samo pokazuje da mnogi od njih nisu upoznati sa svojim pravima. A mi pomažemo i njima i liječnicima na koje se žale, kako bismo pomogli cijelom sustavu javnog zdravstva - objašnjava i ističe kako im Gradska skupština pruža potporu u granicama svojih ovlasti, a sve čini i Gradski ured za zdravstvo.

Nedostaje, međutim, politička volja u Uredu gradonačelnika. Oni moraju odlučiti žele li da zaštita prava pacijenata u Zagrebu ostane na europskoj razini.

Čekanje odgovora

- Treba nas profesionalizirati, ako ništa drugo, onda da smo barem zaposleni na pola radnog vremena - smatra. Međutim, zasad o tome članovi Povjerenstva mogu samo sanjati jer trenutno ne mogu isposlovati ni besplatno fotokopiranje. Tražili su, naime, od pročelnika Ureda za obrazovanje da im omogući da u jednoj gradskoj knjižnici, kad već nemaju ured, s vremena na vrijeme fotokopiraju medicinsku dokumentaciju ili pritužbe i predstavke.

Odgovor čekaju sedam mjeseci.

- Problem je u tome što oni koji odlučuju o uvjetima našeg rada, kao pripadnici društvene elite, naše usluge osobno ne trebaju. Ne uvažavaju, začudo, ni činjenicu da naš uspješni rad izravno pridonosi ugledu Grada Zagreba i njegovih institucija - zaključuje Jukica.

Povjerenstvo osnovano zbog naloga iz Europe

Povjerenstva za prava pacijenata radna su tijela koja su osnovana na temelju Zakona o zaštiti prava pacijenata i prema nalogu Europske unije, mora ih imati svaka jedinica regionalne samouprave, u našem slučaju svaka županija. Postoje kako bi pacijenti mogli ostvarivati i promicati svoja prava. Zagrebačko povjerenstvo djeluje pri Gradskom uredu za zdravstvo, ali su ustvari tijelo Ureda gradonačelnika. Njihov rad zamišljen je kao volonterski i porotnički, pa im se isplaćuje samo naknada za prisustvo sjednicama, na kojima bi morali odlučivati o pritužbama pacijenata. Rad ovog Povjerenstva u fokus medija došao je nakon nedavnog izvještaja o radu podnesenog Gradskoj skupštini.

NA ŠTO SU IM SE ŽALILI PACIJENTI

1. Liječnica je odbila pregledati osip na petogodišnjem djetetu jer se ono sramilo skinuti pred njom

2. Ginekolozi su dvaput odbili pacijentici ugraditi spiralu Mirena zbog priziva savjesti

3. Pedijatar je odbio doći u kućni posjet bolesnom djetetu

4. Stomatolog je prenaplatio svoje usluge

5. Pacijent je nekoliko mjeseci čekao na neurološki pregled

6. Pacijent se požalio da mu liječnik nije htio izdati pelene za inkontinenciju

7. Pacijentu je HZZO odbio pravo na bocu s kisikom

8. Pacijent nije želio generički lijek, HZZO mu je odbio dati original

9. Liječnik se odselio, a nije obavijestio svoje pacijente

10. Pet pacijenata požalilo se da im je uskraćeno pravo na drugo mišljenje

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 04:05