Bar u centru grada s petsto sjedećih mjesta, cijenama upola jeftinijim od konkurencije i živom glazbom svaki dan. Iako zvuči predobro da bi bilo istinito, to je ovogodišnji plan supružnika Žamboki, vlasnika food outleta Žabac. Par koji je, kažu, prvi poslovni plan napisao na maramici dok su sjedili na kavi Kod Žnidaršića, očito ne prestaje sa širenjem poslovanja i inovacijama.
- Ugostiteljski objekti funkcionirali bi na istom principu kao i Žabac trgovine, želimo izlaske napraviti pristupačnima svima. Kako nabavljamo robu za Žabac, tako nam se nude i povoljna vina, pivo i sokovi. U svakodnevnoj ponudi ne bi imali velik izbor, samo određeno pivo ili vino za taj dan. Ciljamo na centar gdje se kreću mladi - rekao je nam je Mario.
On i supruga Maja Žamboki već šest godina vode food outlet Žabac koji posluje na sedam lokacija u Zagrebu. U doba velikih poskupljenja i rastuće inflacije i oni su povisili cijene proizvoda. Uvođenjem eura, kupci su postali pažljiviji i prije kupnje dvaput razmišljaju kako će potrošiti novac.
- Poskupili su nam dobavljači zbog čega smo bili primorani podići cijene, ali nove su i dalje upola niže nego u drugim trgovinama. Ljudi vole uštedjeti i kupovati na akcijama što je jedna od naših prednosti - objašnjava Mario.
Zbog toga što nemaju uvijek iste proizvode, odnosno sve što bi kupci mogli zatrebati, posebnu pažnju posvetili su lokacijama trgovina.
- Naša ideja bila je postavljanje trgovina na mjesta koja će ljudima biti usput zbog ubrzanog načina života. U prolazu navrate i vide što se nudi, odrade kupnju i nastavljaju dalje. U Žapcu ljudi ne obavljaju tjednu nabavku, nego dolaze uštedjeti - rekla je Maja.
Za razliku od ostalih trgovina koje mogu naručiti potrebne količine, Žabac ovisi o tome koliko će se proizvoda kod dobavljača naći u stock, rok i lom kategoriji. Prije daljnjih širenja, morali su ugovoriti i uvoz iz drugih država da kupce ne bi dočekale prazne police.
Neki proizvodi u stalnoj su im ponudi s uvijek istim cijenama. Ponekad, ako veliki trgovački lanci akcijski snize proizvod za 50 posto ili više, zna se dogoditi da je u regularnim trgovinama to povoljnije nego u Žapcu.
- Moguće je da je nekad neki proizvod jeftiniji u drugoj trgovini, ali 99 posto asortimana kod nas je jeftinije - tvrde vlasnici. Da bi popunili asortiman imaju 30 posto stalne robe za koju su dogovorili dobre cijene s dobavljačima.
Danas je to uhodani posao koji od njih zahtjeva povremeno usmjeravanje i donošenje odluka, no 2017. bili su sami svoji dostavljači, pregovarači, voditelji i prodavači.
- Sjećam se kad smo kombijem išli u Koprivnicu, natrpali robu i vozili je u Zagreb. Znali smo prevoziti suhomesnate proizvode, deterdžente, što god je trebalo. S nama je tad radilo nekoliko cura koje su sad voditeljice trgovina - prisjetila se Maja.
Mario je odrastao u Dubravi u radničkoj obitelji, a trgovinom se bavi već 30 godina. Započeo je kao trinaestogodišnjak prodavajući robu na štandovima na moru. Iako je ideja o Žapcu postojala i ranije, pravi poticaj dobio je tek kad je u njegov život stigla Maja. Zajedničkim snagama krenuli su iz 30 kvadrata u Tkalčićevoj, no ubrzo im je taj prostor postao tijesan.
U braku su deset godina, a jednako toliko ima i njihov sin Vito koji nastavlja kročiti stopama roditelja. S prijateljima je na Pašmanu postavio štand na kojem su prodavali igračke po simboličnim cijenama, dok su glavni distributeri naravno bili njegovi roditelji koji su iz Žapca "nabavljali robu". Od nekoliko zaposlenih do brojke od gotovo stotinu radnika prošlo je sedam godina.
Maja i Mario ne odvajaju se i sve rade zajedno zbog čega ih prijatelji znaju zadirkivati. Dan započinju treningom, dijete odvedu u školu pa stižu u ured. Maja se baca na papirologiju i financije, dok se Mario bavi koordinacijom i plaćanjima. Do ručka, koji se često pretvori u poslovni, završavaju uredske obaveze.
Iako u uredu provedu manje od osam sati, radni dan Žambokijevih završava u devet navečer. Maja je u čak dvanaest grupa u kojima nadgleda rad, a poruke i mailovi ne prestaju stizati.
Osim povoljnih cijena, smatraju da je tajna uspjeha u tome što nemaju konkurenciju.
Na tržištu je bilo pokušaja pokretanja sličnog posla, no Žabac posluje sa svim većim tvornicama i veleprodajama u Hrvatskoj tako da konkurencija nije imala šanse. Kraš, Pik Vrbovec, Podravka, Dukat i Vindija nalaze se na njihovom popisu dobavljača, uz robu koju uvoze iz Francuske, Španjolske i Italije.
- Imamo kupce, ali nemamo potrebnu količinu robe. Kod normalnih dućana to je uglavnom obrnuto, naš je moto: masa kasa, odnosno - da bismo zaradili moramo prodati velike količine.
Nedavno su posjetili sajam hrane u Francuskoj gdje su dogovorili još dvadeset suradnji zbog čega se uskoro na policama Žapca mogu očekivati novi proizvodi.
U ponudi su im proizvodi za koje kažu da ih se ne može kupiti nigdje u Hrvatskoj osim u Žapcu. Kupcima je omiljeno Heaven zobeno mlijeko koje na police stiže iz Milana, kao i rižin griz zbog kojeg ljudi, hvale se, potegnu s drugog kraja grada.
Imaju i posebnu vrstu kupaca koji pažljivo prate rokove i kupuju tek na najvećem sniženju kad je cijena proizvoda znala pasti na 10 lipa, samo da bi se riješili zaliha. Dio proizvoda kojima rok uskoro ističe doniraju u dobrotvorne svrhe.
Humanu notu u poslovanje dodali su zapošljavanjem osoba s posebnim potrebama, trenutačno u Žapcima diljem Zagreba radi petnaestero osoba koje su tamo stigle preko zagrebačke Udruge za inkluziju. Kad su se pokazali odličnima u svome poslu, troje ih je dobilo poslove za stalno, a rade na deterdžentomatima i lijepljenju deklaracija.
- Sve ih baš volimo, divni su i neiskvareni, dobri duhovi trgovina. Kupci pozitivno reagiraju i imaju strpljenja ako nešto traje dulje od uobičajenog - kaže Maja.
Posebnu pažnju posvetili su marketingu, a njihove objave na društvenim mrežama često su osobnije nego kod ostalih trgovačkih lanaca. Nedavno im se dogodio kiks na kojemu su nam objasnili svoj krizni menadžment.
- Objavili smo post o proizvodima za čišćenje koji je proglašen seksističkim. Čim smo shvatili pogrešku, Mario, voditeljica trgovina i marketing analizirali su situaciju i donijeli odluku da će se ispričati. Svi se problemi rješavaju komunikacijom - uvjerena je Maja.
Žabac Food Outlet, koji je ime dobio po Mariovom nadimku proizašlom iz prezimena, i nema nikakve veze sa žabama, Maja u idućih pet godina ambiciozno vidi - u cijelom svijetu. Njen suprug misli da ne mora baš u cijelom svijetu, ali bi se zadovoljio, kaže u šali, jednom trgovinom na Petoj aveniji u New Yorku.