Svaki pokret dizalice djeluje pomalo prijeteće iznad prepunog Trga bana Josipa Jelačića u središtu Zagreba. Vitlo drži kontejner prepun građevinskog otpada. Dolazi do svog cilja i štropot postaje glasniji. Teret se ispušta. Na zadnjem kraju dizalice su kameni blokovi teški nekoliko stotina kilograma i služe kao uteg. Tijekom okretanja prelaze preko stambenih zgrada, ali i preko terasa kafića prepunih gostiju koji guštaju u proljetnom suncu. Ispod dizalice prolaze i pješaci. Desetak njih u pola minute.
Takvih je scena u ruiniranom središtu Zagreba sve više, samo su na središnjem trgu dvije dizalice. Dobro, jedna je u Bakačevoj na putu prema Kaptolu, a druga strši iznad zgrade Gradske štedionice. Tridesetak metara dalje treća sudjeluje u radovima na zgradi moderne arhitekture u Praškoj. Još jedna stoji u Gundulićevoj, isto iznad kafića čiji gosti gledaju u njezin golemi metalni kostur.
U centru Zagreba će se, intenziviranjem obnove, pojavljivati sve više takvih gromada. Dok neki bezbrižno prolaze ispod njih, drugi nelagodno pogledavaju uvis i osvrću se prema zvuku brujanja. Zato smo se zapitali jesu li te dizalice među pješacima posve sigurne?
U Hrvatskoj se dogodilo nekoliko nesreća s dizalicama, ali rijetko su u njima sudjelovale te "toranjske" koje sad gledamo po Zagrebu. Mahom se radilo o nezgodama na radu u kojima su stradavali zaposlenici. Nekad bi pao i teret ili se srušila dizalica zbog jakog vjetra, ali srećom bez stradalih. Primjerice, u Dubrovniku je 2017. godine pala dizalica na gradilištu i zgnječila tri auta. Problema je bilo i tijekom gradnje Arene Zagreb 2008. Radnik je tad morao iskočiti iz manje dizalice da bi si spasio život jer je s veće pala lamela težine 200 tona. Pretrpio je lakše ozljede.
U inozemstvu su nesreće bile puno stravičnije. U Torinu se prošloga prosinca srušila toranjska dizalica i usmrtila tri radnika. Na Manhattanu je pad konstrukcije 2016. ubio slučajnog prolaznika i oštetio nekoliko automobila, a prilikom izgradnje Googleova kampusa u Seattleu pri padu dizalice poginule su četiri osobe, a još četiri su ozlijeđene.
Na terasi kafića u Gundulićevoj gosti sjede u hladu dizalice, ne zamaraju se njome. Problem ne predstavlja niti vlasniku koji nam je rekao da mu uopće ne smeta što je kraj njegova lokala i da posluje normalno. Radnici na gradilištu uvjeravaju da je sve osigurano.
- Napravili smo sve što smo trebali. Prostor ispod tereta smo osigurali jer on jedini može pasti - govore nam i drže se za ogradu koja je omeđila manipulativni prostor dizalice. Dok dizalica radi nitko unutra ne smije biti, a ograđivanje je obveza izvođača radova. Ispravnost dizalice kojom se služe provjerava se jednom u tri godine ili svaki put kad se ona montira na novom gradilištu. Provode je ovlaštene tvrtke.
- Tvrtka koja obavlja preglede dizalica mora biti ovlaštena i zadovoljiti uvjete koje postavlja Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike. Ispravnost dizalice se utvrđuje prema povećem popisu koji odgovara sigurnosnim normama - govori nam Nikola Ećimović iz Energoatesta, tvrtke koja pruža usluge zaštite na radu, zaštite od požara i tehničkog ispitivanja u koje spada i provjera kakvoće dizalica.
Napomenuo nam je da neispitana dizalica sigurno predstavlja opasnost, ali i da ih ne bi trebalo biti na gradilištima.
- Gledajte, nas tvrtke naruče i mi obavimo pregled. Ne mogu tvrditi za sve, ali za ono što znam iz iskustva, dizalice se pregledavaju - govori Ećimović.
S pitanjem o sigurnosti dizalica obratili smo se i Ministarstvu rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike. Odgovorili su nam da je propisano osigurati čvrstoću i stabilnost dizalice, voditi računa o teretu koji se podiže i da na opremi za dizanje mora biti navedena njezina nosivost te mora onemogućiti opasno njihanje tereta i njegov pad.
Otkrili su nam i što se sve ispituje na dizalicama.
- Prilikom pregleda i ispitivanja dizalice provjerava se primjena i funkcionalnost svih sigurnosnih zahtjeva u odnosu na stabilnost dizalice, opterećenja, funkcionalnost rada sklopova, uređaja i ostalih sigurnosnih komponenti (graničnici kretanja, opterećenja i dr.), a pregled obuhvaća i utvrđivanje stanja u odnosu na raspolaganje tehničkom dokumentacijom i redovitost održavanja dizalice. Inspekcija rada iz sastava Državnog inspektorata prilikom nadzora na privremenom gradilištu, pored ostalog, provjerava i dokumentaciju kao i zapisnike o pregledu i ispitivanju dizalica kao radne opreme - objašnjavaju i dodaju da u slučaju nesreće u kojoj se može utvrditi neispravnost dizalice protivno pravilima o zaštiti na radu odgovornost snositi izvođač.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....