RUINIRANO SREDIŠTE GRADA

Obišli smo gigantske dizalice iznad kafića po Zagrebu. Ljudi se ne boje sjediti ispod njih, no je li baš sigurno?

Napravili smo sve što smo trebali. Prostor ispod tereta smo osigurali jer on jedini može pasti, govore radnici

Dizalica u Zagrebu

 Vanesa Pandzic/CROPIX

Svaki pokret dizalice djeluje pomalo prijeteće iznad prepunog Trga bana Josipa Jelačića u središtu Zagreba. Vitlo drži kontejner prepun građevinskog otpada. Dolazi do svog cilja i štropot postaje glasniji. Teret se ispušta. Na zadnjem kraju dizalice su kameni blokovi teški nekoliko stotina kilograma i služe kao uteg. Tijekom okretanja prelaze preko stambenih zgrada, ali i preko terasa kafića prepunih gostiju koji guštaju u proljetnom suncu. Ispod dizalice prolaze i pješaci. Desetak njih u pola minute.

Takvih je scena u ruiniranom središtu Zagreba sve više, samo su na središnjem trgu dvije dizalice. Dobro, jedna je u Bakačevoj na putu prema Kaptolu, a druga strši iznad zgrade Gradske štedionice. Tridesetak metara dalje treća sudjeluje u radovima na zgradi moderne arhitekture u Praškoj. Još jedna stoji u Gundulićevoj, isto iznad kafića čiji gosti gledaju u njezin golemi metalni kostur.

image

dizalica u Zagrebu

Vanesa Pandzic/CROPIX

U centru Zagreba će se, intenziviranjem obnove, pojavljivati sve više takvih gromada. Dok neki bezbrižno prolaze ispod njih, drugi nelagodno pogledavaju uvis i osvrću se prema zvuku brujanja. Zato smo se zapitali jesu li te dizalice među pješacima posve sigurne?

U Hrvatskoj se dogodilo nekoliko nesreća s dizalicama, ali rijetko su u njima sudjelovale te "toranjske" koje sad gledamo po Zagrebu. Mahom se radilo o nezgodama na radu u kojima su stradavali zaposlenici. Nekad bi pao i teret ili se srušila dizalica zbog jakog vjetra, ali srećom bez stradalih. Primjerice, u Dubrovniku je 2017. godine pala dizalica na gradilištu i zgnječila tri auta. Problema je bilo i tijekom gradnje Arene Zagreb 2008. Radnik je tad morao iskočiti iz manje dizalice da bi si spasio život jer je s veće pala lamela težine 200 tona. Pretrpio je lakše ozljede.

image

dizalica u Zagrebu

Vanesa Pandzic/CROPIX

U inozemstvu su nesreće bile puno stravičnije. U Torinu se prošloga prosinca srušila toranjska dizalica i usmrtila tri radnika. Na Manhattanu je pad konstrukcije 2016. ubio slučajnog prolaznika i oštetio nekoliko automobila, a prilikom izgradnje Googleova kampusa u Seattleu pri padu dizalice poginule su četiri osobe, a još četiri su ozlijeđene.

Na terasi kafića u Gundulićevoj gosti sjede u hladu dizalice, ne zamaraju se njome. Problem ne predstavlja niti vlasniku koji nam je rekao da mu uopće ne smeta što je kraj njegova lokala i da posluje normalno. Radnici na gradilištu uvjeravaju da je sve osigurano.

image

dizalica u Zagrebu

Vanesa Pandzic/CROPIX

- Napravili smo sve što smo trebali. Prostor ispod tereta smo osigurali jer on jedini može pasti - govore nam i drže se za ogradu koja je omeđila manipulativni prostor dizalice. Dok dizalica radi nitko unutra ne smije biti, a ograđivanje je obveza izvođača radova. Ispravnost dizalice kojom se služe provjerava se jednom u tri godine ili svaki put kad se ona montira na novom gradilištu. Provode je ovlaštene tvrtke.

- Tvrtka koja obavlja preglede dizalica mora biti ovlaštena i zadovoljiti uvjete koje postavlja Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike. Ispravnost dizalice se utvrđuje prema povećem popisu koji odgovara sigurnosnim normama - govori nam Nikola Ećimović iz Energoatesta, tvrtke koja pruža usluge zaštite na radu, zaštite od požara i tehničkog ispitivanja u koje spada i provjera kakvoće dizalica.

image

dizalica u Zagrebu

Vanesa Pandzic/CROPIX

Napomenuo nam je da neispitana dizalica sigurno predstavlja opasnost, ali i da ih ne bi trebalo biti na gradilištima.

- Gledajte, nas tvrtke naruče i mi obavimo pregled. Ne mogu tvrditi za sve, ali za ono što znam iz iskustva, dizalice se pregledavaju - govori Ećimović.

image

dizalica u Zagrebu

Vanesa Pandzic/CROPIX

S pitanjem o sigurnosti dizalica obratili smo se i Ministarstvu rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike. Odgovorili su nam da je propisano osigurati čvrstoću i stabilnost dizalice, voditi računa o teretu koji se podiže i da na opremi za dizanje mora biti navedena njezina nosivost te mora onemogućiti opasno njihanje tereta i njegov pad.

Otkrili su nam i što se sve ispituje na dizalicama.

image

dizalica u Zagrebu

Vanesa Pandzic/CROPIX

- Prilikom pregleda i ispitivanja dizalice provjerava se primjena i funkcionalnost svih sigurnosnih zahtjeva u odnosu na stabilnost dizalice, opterećenja, funkcionalnost rada sklopova, uređaja i ostalih sigurnosnih komponenti (graničnici kretanja, opterećenja i dr.), a pregled obuhvaća i utvrđivanje stanja u odnosu na raspolaganje tehničkom dokumentacijom i redovitost održavanja dizalice. Inspekcija rada iz sastava Državnog inspektorata prilikom nadzora na privremenom gradilištu, pored ostalog, provjerava i dokumentaciju kao i zapisnike o pregledu i ispitivanju dizalica kao radne opreme - objašnjavaju i dodaju da u slučaju nesreće u kojoj se može utvrditi neispravnost dizalice protivno pravilima o zaštiti na radu odgovornost snositi izvođač.

image

dizalica u Zagrebu

Vanesa Pandzic/CROPIX
image

dizalica u Zagrebu

Vanesa Pandzic/CROPIX
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 18:00