Ostala su još samo tri dana. Od subote kreće novi model skupljanja i odvoza otpada u Zagrebu i barem što se građana tiče, vlada velika konfuzija. S obzirom na niz još uvijek neodgovorenih pitanja i detalja, Čistoća je građanima ponudila rješenje: za sve što im nije jasno mogu se obratiti njihovim službenicima na brojeve telefona 01/6189-779 ili 01/6420-889, ili email adresu Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite..
Sastavili smo stoga 20 pitanja koja i dalje muče građane. Kako će komunalni redari hvatati one koji se novih pravila neće pridržavati, kome će se od stanara i kako naplaćivati kazne, čija je vaša kanta za otpad i kako to utvrditi? Što će biti s onima koji u centru neće moći baciti smeće od 20 do 22 sata, tko će Čistoći iznositi kante na pražnjenje?
Ovo su samo neka od gorućih pitanja oko kojih se lome koplja pa smo se kao obični građani javili na info telefon u potrazi za odgovorima.
Prvo iznenađenje: iako smo očekivali zakrčene linije, nismo morali čekati na red i nitko nas nije prespajao dalje. Nakon 60-ak sekundi glazbene podloge, odmah nam se javio muški djelatnik. Uvodno ga upozoravamo: imamo puno pitanja, razgovor će možda potrajati.
- Nije problem, pokušat ću odgovoriti na sva vaša pitanja, ali ni mi zapravo nemamo preciznijih informacija od onih koje su već navedene na web stranicama - kaže odmah na početku.
- Živim u središtu grada i kante mi stoje na prilazu. Rečeno je da će Čistoća sve kante koje stanari ne stave u svoje veže pokupiti i odnijeti s javnih površina. Kako ću znati koliko je kanti naših i koje smijemo uzeti?
- Svaka kanta ima broj na sebi i pripada određenoj adresi - odgovara djelatnik.
- Ali kako ću znati koja pripada nama?
- Morate zvati direktno u Čistoću, oni imaju odjel za spremnike i usporedit će adresu i serijski broj - ljubazno pojašnjava i daje nam broj.
Ok, počelo je dobro, čini se da se ovdje doista mogu dobiti konkretne informacije. S obzirom na to da je rečeno da će oni koji ostanu bez kanti vrećice moći ostavljati na ulici, barem u prijelaznom razdoblju, pitamo i gdje ih točno možemo ostaviti.
- Najbolje ispred ulaza ili na mjestu gdje je dostupno djelatnicima Čistoće, no mislim da možete stavljati na istu lokaciju kao do sada - odgovara.
Problem s tvrtkama
Što će međutim biti s kantama koje imamo u veži (ili dvorištu ili unutar zgrade), kad ih moramo iznositi van da bi ih kamioni mogli isprazniti? U centru se to primjerice događa iza ponoći.
S novim odlukama mijenja se i vrijeme odvoza, pa će tako stanari centra svoje vrećice s otpadom (u kantama ili bez njih) iznositi isključivo od 20 do 22 sata, nakon čega bi ih djelatnici Čistoće trebali odmah sakupljati. Sugovornik nam pojašnjava i kako se to odnosi na sve dane osim nedjelje.
- Kante je potrebno unijeti u haustor ili smetlarnik zgrade do 8 sati ujutro idućeg dana ili će ih Čistoća trajno ukloniti. Uspoređujemo situaciju s odvozom nepropisno parkiranog automobila pa nas zanima možemo li ponovno nazvati nekoga kako bismo prema našem broju kante doznali gdje je i dobili je nazad.
- Za sada oko povrata kante nemamo nikakvu informaciju - pojašnjava djelatnik. Na naše inzistiranje - što ako se slučajno dogodi da je do 8 sati ne unesemo - dodaje: - Ako Čistoća odveze kantu, onda će trebati jednostavno vrećice odlagati uz cestu ili na mjesto gdje se mogu pokupiti u određenom vremenu od 20 do 22 sata.
Ponavljamo pitanje kako bismo bili sigurni da smo dobro shvatili: čak i ako nam se dogodi da zbog obveza ili naprosto slučajno zaboravimo unijeti kantu na vrijeme, prema informacijama koje trenutno imaju kante će se trajno ukloniti.
- Što će biti s tvrtkama? Ovi u našoj zgradi rade do 16 sati i ne mogu u 20 sati iznositi svoj otpad - pitamo.
- Pitanje je na koji način oni imaju ugovoreno, po ugovoru ili plaćaju samo uslugu odvoza kao i građani, samo po većoj tarifi. Dosta tvrtki ima baš ugovorenu zasebnu uslugu pa se kod njih neke stvari neće mijenjati – objašnjava nam glas s druge strane telefonske linije.
Kako se nismo željeli zadovoljiti ovom šturom informacijom, nazvali smo ponovno. Ovaj put djelatnika smo dobili iz četvrtog pokušaja unutar desetak minuta. I sada nam se javlja muški glas kojem se predstavljamo kao zaposlenik tvrtke koja bi otvarala još jednu poslovnicu u centru grada, te kao većina i radila do 16 sati.
Djelatnik pozivnog centra zamolio nas je da pričekamo, pa se nakon gotovo dvije minute vratio s informacijama ispričavši se kako je provjeravao s voditeljem.
- Prema trenutnoj odluci Grada, situacija je na žalost takva da se u kratkom vremenskom razdoblju od 20 do 22 sata mora iznijeti smeće. Može se zadužiti netko ili od stanara ili od predstavnika same zgrade barem za to razdoblje dok se sama zgrada ne odluči na koji način će se smeće odlagati, hoće li imati kontejnere, kante ili nešto treće.
Nadzor kamera, redari...
- Ali mi bismo tek otvorili novu poslovnicu. Na koji način nekome nepoznatome reći da iznese tvoje smeće?
- Razumijem, ali na žalost drugi odgovor vam nemam. Takva je trenutna odluka u cijelog toj organizaciji – odgovara nam na naš zabrinuti upit, a mi smo i dalje uporni.
- Na koji način onda širiti poslovanje ako su takve odluke?
- Kako se radi o pravnoj osobi, ja vam eventualno mogu dati kontakt u Čistoći za ugovaranje, znači prodaju, pa da vidite točno s njima na koji način bi se sad trenutno mogao riješiti taj problem – govori nam te diktira broj telefona navedenog odjela dodajući nespretno – trebate eventualno vidjeti s njima treba li zatražiti na neki način spremnik ili nešto drugo, stvarno vam ne bih htio nešto na pamet reći, ali nemam neke preciznije informacije.
Opisujemo sugovorniku hipotetsku situaciju u kojoj smo pravilno odložili sve nove plave vrećice na hrpu, a netko nam sav naš trud uništi bacivši primjerice svoje smeće na to koje nije u propisanoj vrećici ili nije propisno razdvojen otpad.
- Da, to je najveći problem, ali nemam odgovor na to pitanje. Spominjale su se kamere, kontrole komunalnih redara. Ali jako veliki problem predstavlja baš to što ste naveli, no ne bih vam ništa trenutno mogao odgovoriti – kaže nam.
- Ali mi stanari ćemo dobivati kazne zbog njih - govorimo uzrujano, a djelatnik nas smiruje.
- Ja vas razumijem, ali kako sada stvari stoje, to ispada tako. No, najavljeni su komunalni redari kojih će vjerojatno biti jako puno i postavit će se dosta videonadzora. Vjerojatno se tako planira sama kontrola.
- Kad će to biti s obzirom na to da su kazne najavljene od 1. listopada? - inzistiramo.
- Da, od tada kreću i komunalni redari, no ne mogu vam ništa reći jer mi nemamo službenu informaciju, na žalost.
Uznemireno komentiramo da zar bi mi onda trebali čitavu noć stajati pored te hrpe vreća sve dok Čistoća ne pokupi otpad.
- Odvoz bi trebao biti u najavljenom terminu od 20 do 22 sati – utješno nam ponavlja.
Dosjetimo se kako kante trebamo pospremiti do 8 sati idućeg dana, pa pitamo da što ako nam u tom periodu netko u kantu ubaci svoje smeće.
- Nemam vam odgovor na to pitanje - odgovara ponovno.
Zanima nas i što će se dogoditi ako se u novoj plavoj vrećici nađe nešto čemu nije mjesto u miješanom komunalnom otpadu, primjerice neki komad plastike.
- To nema veze. Poanta je zapravo da se razdvaja otpad. Ukoliko bude plastike ili papira, to je na vašu štetu jer tako stvarate više miješanog otpada te ćete samim time trebati više vrećica.
Interesira nas i situacija dok se sve još ne uhoda pa će sigurno biti zabuna, ako zbog ničeg drugog onda zbog navike. Pitamo što će se dogoditi ako netko od stanara iznese smeće u vrećici od primjerice nekog trgovačkog lanca.
- Ići će se na kažnjavanje – direktno nam kaže sugovornik.
- Kako će se znati čija je ta vrećica od cijele hrpe?
- Kaznit će se cijeli ulaz.
- Na koga će glasiti kazna, upravitelja zgrade, predstavnika stanara? - pokušavamo doznati više informacija.
- Na taj ulaz, i svi će dobiti djelomično kaznu na računu.
- Kazna je dakle jedinstvena, ali se dijeli na sve.
- Tako je, nije kao kuća gdje je kazna pojedinačna, nego se dijeli po stanovima.
Otvorena pitanja
Nervozno komentiramo kako će onda svi ispaštati ako pojedinac ne bude koristio pravilnu vrećicu.
- Tako je po odluci – kratko nam odgovara.
Na kraju komentiramo kako smo na neka pitanja dobili odgovor, no na većinu ipak ne.
- Dosta je upita građana, i mi sami imamo upite no na žalost odgovore baš ne dobivamo pa vam ne bih htio nešto na svoju ruku govoriti – čujemo ispriku u glasu.
Zabrinuto ističemo kako se od 1. listopada osim novog sistema odvoza otpada kreće i s kaznama, na što nam sugovornik kaže – na žalost ne znam što da vam kažem, jedino da sva pitanja sastavite i proslijedite direktno u Čistoću na mail Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite..
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....